2006-10-29--2006-11-19 Inflyttning i Thailandhuset etc.

Söndag den 29 oktober flygresa mot Bangkok
Äntligen är det dags att åka till till vår by i Thailand och flytta in i vårt hus! Allt är packat och klart och väger "ton". Pappa Lasse, Susanne och hennes pappa Ola har fått packa sina väskor "minimalt" för att vi ska fördela den högsta tillåtna vikten om 80 kg för fyra personer på flyget. Min packning väger totalt 38 kg och då har jag ändå plockat ur ca 10 kg sängkläder och handdukar som lika väl kan tas ner vid något annat tillfälle. Även Marie som ska flytta in i sitt hus på Jasmin, S5, ska vara med på resan.

Flyget avgår 17.30 med Finnair, via Helsingfors, och vi har kommit överens om att träffas på Arlanda kl. 15.30 för att vi ska ha gott om tid vid eventuellt strul. Pappa Lasse kommer dit med snabbtåget från T-centralen och Rulle skjutsar ut mig kl. 15.00 med Toya. Ola och Susanne kommer med bil från Enköping och Marie från Norrtälje.

Vid ankomsten till Arlanda ska jag växla till mig 4 000 kr till Thailändska baht på Forex och för första gången, som jag varit med om, är bahten slut så de hänvisar mig till Forex i Skycity, 10 minuters promenadväg bort. Marie och pappa passar min packning och Rulle kör mig till Skycity. Jag får ut mina pengar utan vidare problem och tar sedan en rask promenad tillbaka till avgångshallen och till incheckningen dit övriga sällskapet tagit sig.

Kön ringlar sig sakta fram och både jag och Marie är nervösa för eventuell övervikt men gudskelov är vågen ur funktion så våra väskor slinker med utan några som helst problem. Puh!

Skål för resgänget! Från vänster Marie, Susanne, Ola och pappa Lasse

Efter en välbehövlig kall öl intog vi sedan våra flygstolar och flög till Helsingfors och landade en timma senare.
45 minuter efter ankomsten bytte vi till flyget mot Bangkok och äntligen var vi på väg till det efterlängtade huset på Lotus 1, M9, i den lilla fiskebyn Ban Huay Yang, ca 10 mil söder om Hua Hin.

Måndag den 30 oktober - onsdag den 1 november Hua Hin

Vi landade i Bangkok kl. 10.45 och Susanne hade förbeställt en minibuss, via Nung från byn, som kom och hämtade oss och tog oss till Hua Hin för att köpa sängar och garderober samt andra nödvändiga saker till huset, till att börja med.

Efter incheckningen på hotell Jed Pee Nung, när gubbarna äntligen listat ut hur man låser dörren, gick vi och åt, handlade, tog en runda på stranden och intog Pinja Colada på strandbaren på kvällen, köpte två badmadrasser till vår områdespool samt besökte nattmarknaden.

Krångel med låset?

Pinja Colada, nja, lite väl sött tyckte pappa. Han sa att han hellre skulle ha föredragit en whisky!

Tisdag den 31 oktober
Direkt efter frukost, satte vi oss alla i en stor TuckTuck och åkte till möbelvaruhuset Winner och jag hittade allt vad vi behöver i säng- och garderobväg. Möblerna kommer att levereras till byn på fredag den 3 november. Vi for vidare med samma TuckTuck till varuhuset Index, åt lunch, för att fylla på shoppingenergin och jag köpte sedan kaffebryggare, vattenkokare, brödrost etc. Köpte även två tuffa växelcyklar (typ Moutainbike) i cykelaffären. Cyklarna levererades till hotellet och pappa tog första provturen i hotellets vestibul! Efter kvällsmaten och en promenad på stan på bl a nattmarknaden somnade vi trötta och nöjda med dagens upplevelser och inköp.

Onsdag den 1 november
Susanne har, via Nung från vår by, beställt en stor minibuss som vi fyllde till brädden med vår packning, otaliga kassar med prylar samt båda cyklarna och oss själva. Vi anlände till Ban Huay Yang och Susannes och Anders hus på Orchid 4 efter lunch och jag och pappa ska tillbringa ett par dagar där tills besiktningen av vårt hus är klar och möblerna anlänt.

Marie hade hyrt ett eget hus på Orchid 4. Det är underbart att vara tillbaks i vår lilla fina fiskeby! Jag tog min nya cykel och stack iväg till Peter och Marita på Orchid 1 för att överlämna lite godis och komma överens om en besiktningstid av vårt hus. På kvällen gick vi och åt på favoritrestaurangen Djungle.

Inlastning pågår med hjälp av hotellets personal

Fullproppad bil!

Torsdag den 2 november
Idag kl. 08.00 ska våra rottingmöbler till altanen levereras. Två soffor och ett specialgjort soffbord som vi även ska ha som matbord. Rulle och jag beställde möblerna från Rottingfabriken i Cha-Am, som ligger drygt 2 mil norr om HuaHin, vid vår resa i januari 2006. Pappa och jag cyklade iväg till huset vid 07.30 och på vägen dit ringer de och meddelar att de redan är på plats så då bär det av i full fart med cyklarna för att de ska slippa vänta.

Rottingmöblerna passade perfekt på altanen och full av energi ringde jag och beställde gardiner av det duktiga "gardinparet" Tipawan Design, i Thap Sakae, som fixade gardinerna till Susannes hus.

De anlände redan kl. 09.30 och vi fick sitta på altanen och gå igenom alla provkartor på gardintyger och färger, då jag ännu inte fått nycklarna till huset. Jag beslöt att samtliga gardiner skulle gå i en röd ton.

Min blivande housekeeper kom och låste upp dörren så de kunde gå in och kontrollmäta och checka så de uppfattat min beställning korrekt. Pris 32 000 baht inklusive gardinstänger och de kommer och sätter upp gardinerna på torsdag den 9 november kl. 09.00.

Uppackning av dynorna till rottingmöblerna

Besiktning av vårt hus
Peter Nielsen, jag och pappa gick igenom hela huset och kollade att allt är ok. Peter noterade några brister som kommer att åtgärdas. Det är mycket personal som balanserar fläktar, kollar glödlampor, etc. och när besiktningen är klar överlämnades alla nycklarna. Vi kom överens om att Peter skulle behålla en entrényckel för kommande åtgärder etc.

Vilken härlig känsla att få känna sig som husägare för första gången och det i Thailand! Jag blev varm i hela kroppen av lyckorus för det är så häftigt! Extrabeställda arbeten som kakling över spis och arbetsbänk, uteförråd är över förväntan fint gjort och det handsnickrade badrumsskåpet, som jag beställt hemifrån via Peter Nielsen utifrån en enkel ritning i Power point, och även underskåpet matchar perfekt. Allting är jättefint och jag är så nöjd! På kvällen går vi och äter på Tamarind.

Förrådet

De egendesignade badrumsskåpen

Fredag den 3 november
Möblerna levererades. Tre killar monterade alla möblerna och placerade dem på plats och det blev så fint! Susanne har ringt till Nung och hennes man kommer att köra över alla våra grejor till vårt, som förvarats i Susannes hus under tiden, och nu flyttar vi in! Det är så kul att packa upp och pyssla i huset!

Möbelleveransen anländer!

Montering ingår i priset!

Badmadrasserna som inköptes i Hua Hin provades och det kändes skönt med ett svalkande dopp i den härliga poolen i mellan alla göromål.

Pappa provar en av badmadrasserna

Innan kvällens restaurangbesök, med det övriga gänget, invigde pappa och jag områdets bubbelpool i den ljumma kvällsvärmen under stjärnhimlen med varsin liten Changöl.

Skål för Thailand!

Lördagen den 4 november.
Efter att ha avnjutit en god frukost på altanen tog pappa och jag cyklarna och såg oss om i vår omnejd.

Pappa ser nöjd ut

Lite softning efter frukost

Vi cyklade till möbelaffären på andra sidan motorvägen och köpte två stycken klädhängare i trä, typ tamburmajor, och åt lunch från ett rullande gatukök. Jättegott!

Lunchpaus

Härefter cyklade vi ner till havet och tog oss bl a ett härligt dopp. Promenerade, plockade snäckor och satt sedan en stund och njöt av havsutsikten på vår fina strand. Vi var även lite kulturella och kollade in munktemplet som ligger precis vid vår strand.

Pappa på vår strand

Templet vid stranden

Kvällens restaurangbesök blev med de andra på Kob Sea Food.

Söndag den 5 november
Vattenfest för alla i byn för att fira att regnperioden var över för denna gång, samt att man kunde skicka sina eventuella bekymmer i en liten ljusbehållare av palmblad över havet. Det bjöds på flera rätter mat och dryck samt underhållning på scen.

Vattenfest i byn

Bye, bye alla bekymmer!

Måndagen den 6 november

Pappa och jag cyklade till Jacks för att äta lunch och se oss om lite i byn.

Jacks restaurang

Vy över fiskeläget

Onsdagen den 8 november tog pappa och jag tåget kl. 09.20 till Prachuap Khiri Khan för lite bankaffärer samt teckna försäkring på huset som kostar 3 000 baht per år. Efter bankbesöket tog vi en sväng i saluhallen och åt lunch på en liten genuin thairestaurang. Tåget skulle gå tillbaka till Huay Yang kl. 13.00 enligt tidtabellen men var försenat ca 20 minuter vilket inte är ovanligt. Biljetten kostade ca 6 kr tur och retur för två personer.

Tågstationen Huay Yang

Inga skor på inomhus!

Pappa på väg (räls)

Torsdagen den 9 november är det äntligen dags för gardinuppsättningen. "Gardinparet" är så trevliga, skickliga och noggranna och efter två timmar är allt klart och jag blev jättenöjd med val av tyg och färg. Det är inte så lätt att se hur det kommer att ta sig ut från ett litet prov på en karta.

Gardinuppsättning i allrummet

Fredagen den 10 november blev Marie och jag hämtade av Nung för att åka tillLand Office i Prachuap Khiri Khan för att skriva påleasingavtaletsom till att börja med gäller i 30 år (90 år totalt). "Vår" tomt är på 343,20 kvm och nu är vi äntligen klara med alla nödvändiga bestyr i samband med husköpet och det känns så skönt.

Lördagen den 11 november
kl 08.30 tog vi allihop, Susanne, Ola, Marie, pappa och jag taxi, via Nung, till Cha-Am och Rottingfabriken, för Marie skulle beställa möbler och vi andra bara titta. Jag kollade dock in en litet perfekt avlastningsbord som är klart att ta med. När jag skulle betala ville de inte ha betalt utan gav mig bordet som en gåva!

Bordet packades direkt in i taxin. När vi var klara med samtliga beställningar åkte vi med samma taxi till Hua Hin och checkade in på Jed Pee Nung som tidigare. Härefter for jag runt som en turbo på stan och utförde mina göromål och kompletterande inköp. Pappa, Susanne och Ola gick ner till stranden i stället för att lata sig.

Matrast i Rottingfabriken

Gratisbordet!

Söndagen den 12 november

Efter frukost blev det smärre inköp samt en skön dag på Hua Hin stranden till ca 14.30. Det blåste och gick stora vågor så det blev inget bad men vi fick njuta av en god lunch i solstolarna samt en iskall Changöl och glasspinne till efterrätt. Taxin som Susanne beställt från byn på morgonen kom punktligt kl.16.00 och körde oss hem till byn igen.

Onsdagen den 15 november
åkte jag och Marie taxi till Burmagränsen, Dan Sing Khon, för jag ville ha lite kul thailändsk kuriosa och pryda hemmet med och Marie skulle kolla på bl. a odlade pärlor. För min del blev det en pall av böcker i trä och en pall i ett trästycke av tre elefanter, en "vaihälsande" kvinna samt lite smågrejor.

Bokpall

Elefanter i massivt trä som pall

Vaikvinna i massivt trä hälsar välkomnande!

Fredagen den 17 november kl. 09.00 kom Pao och hämtade pappa och mig med taxi för att ta oss till Huay Yangs vattenfall. Vi köpte lite fiskmat och för att mata alla dessa miljoner foreller som håller till i varje liten damm nedanför de fem första fallen. Längre än så fanns ingen ork för pappa att gå i värmen.

Kollosalt träd innan vattenfallen

Pappa pustar ut!

Efter vattenfallen körde Pao oss till nationalparken som ligger precis vid stranden ca 1 km från vår by. Ett fridfullt ställe för rekreation etc. Härefter åkte vi hem igen och åt en lätt lunch hemma. Kl. 13.00 kom Nead, vår housekeeper och städade från golv till tak till ca 17.00.

Vi har ett städavtal med Cha-Ba Service och Ned kommer att städa varje fredag året om och det kostar ynkans 60 kr per gång. Efter maten vilade pappa och jag tog jag cykeln ner till stranden och gick en sväng och tog ett sista dopp för denna gång.

Sista kvällen, innan den stundande hemresan, tillbringade vi på Kob Sea Food tillsammans med ett par från Norrköping och ett par från Uppsala samt övriga gänget förstås. Susanne och jag "rockade loss" med lite Karaokesång och Ola passade på att bjuda upp en av damerna till dans.

Ned

Lördagen den 18 november packade vi men de flesta av mina kläder lämnas kvar. Alla använda lakan och övrig tvätt lades i tvättpåsen från Cha-Ba Service och Ned kommer sedan att ta påsen till tvätten medan vi är borta och därefter kommer tvätten tillbaka ren, fräsch och struken. Vilken lyx!

Vi träffades allihop på Bengts restaurang och åt lunch tillsammans med Marita, Peter, Monica och Micke. En trevlig avslutning på tre intensiva men roliga veckor. Det känns lite vemodigt att lämna det fina huset, mitt, Rulles, Maria och Lindas andra hem på jorden i den trevliga och mysiga fiskebyn Ban Huay Yang. Minibussen som Susanne ordnat via Nung kom kl.16.00 för transport till Bangkok flygplats. Planet gick natten till söndag 00.50 till Helsingfors och kl. 09.00 (finsk tid) vidare till Stockholm.

Söndagen den 19 november
kl. 09.00 landade vi på Arlanda och Rulle mötte upp. Det var så kul att träffa honom igen efter tre långa härliga veckor. Pappa tog snabbtåget hem till sig i Farsta, Susanne blev hämtad av Eva och Marie av sin Thomas. När vi kommit hem kom Maria och Linda med hundarna och Cimbo och Juni skrek av glädje när de träffade mig. Det blev ett kärt återseende och jag har saknat dem alla så mycket! Nästa gång åker vi ner i januari 2007 så snart är vi "hemma" i Thailand igen.