2011-03-24 Livet på Khao Lak med "strandhugg"

En småmulen morgon. Rulle drog iväg kl. 07.45 med transfern till Speedboaten som skulle köra ut dyk- eller snorklingsentusiasterna till Similan Islands. Jag, Linda och Daniel masade oss senare upp till den goda frukostbuffén.


Min goda frukost!

Trots det mulna vädret, blandat med några regndroppar, låg vi och softade i varsin solstol i princip hela dagen med avbrott för en sväng på stranden, poolbad blandat med bad i havet. Det var lugnt på havet men det kom mer eller mindre stora dyningar inrullande mot stranden.

Jag gick ner till vattnet för att simma lite och när jag var på väg in igen, och befann mig en bit från strandkanten, kom en stor våg som jag försökte parera med sidan av kroppen men det var stört omöjligt så den fällde mig som en fura. Jag hamnade under vattnet och åkte efter bottnen in mot strandkanten och vattnet bara virvlade runt och jag tyckte det tog en evighet innan jag kom till ytan och fick luft.

Daniel och Linda hade följt den "dramatiska" händelsen från sina solstolar och de skrattade gott åt åsynen av min sandiga kropp med håret på ända och min förvånade uppsyn när jag befriat mig från vågen, kommit upp till ytan och kravlat mig upp från strandbottnen. Jag blev ju också full i skratt då det måste ha sett roligt ut när jag flöt upp på stranden som en strandat val. Det gick ju bra men kändes lite chockartat att en våg kan ha en så otrolig styrka trots att den bara var ca 2 meter. Jag var tvungen att ge mig ut igen för att försöka få bort all sand. 
 
Undervattensströmmarna kan vara förädiska och det gäller att ha respekt för havet, trots att man kan vara fysiskt stark och duktig simmare och man ska absolut inte nonchalera eventuella varningsflaggor.


Del av poolområdet


Utsikt från vårt rum


Lindas och Daniels rum med tre orange badlakan


Pool nummer två vid havet


På väg till vårt rum nästa avtagsväg till vänster..... 

Rulle kom tillbaka efter en lyckad dyktur (2 separata dykomgångar på ca 25 meters djup) vid 17.30 tiden och vid tog sedan en taxi till "centrum" för att äta kvällsmat på samma restaurang som igår.   

Affärsvandringen fortsatte och vi bokade även en minibuss för vår färd till Phuket och Kata i morgon kl. 10.00.