2011-11-30 Besök på skolan i Huay Yang

Cyklade upp till skolan i byn som ligger på tvärgatan till höger vid restaurangen Va Gott på Tempelgatan. Barnen hade rast. De blev givetvis nyfikna och stojjiga när jag kom och hälsade samt tog fram kameran och frågade om det var ok att fota dem. En del ville men inte andra och det var ingen lätt uppgift att få en bra bild när de var något så när stilla och samlade. När de satt sig på huk i storleksordning så hoppade de upp en och en för att se hur min kamera fungerade... 











Barnen uppmärksammade mig på att det hade samlats bin i en hörna på skolbyggnaden och efter en stund var det tydligen en pojke som blivit stungen i huvudet och en annan i fingret. De ropade på mig för att komma och titta. Jag tittade i pojkens hårbotten men det såg bra ut och på den andra pojken tog jag loss en liten gadd från fingret och blåste bort. De tackade för hjälpen och gjorde vajhälsning.

Härefter tog två flickorna i 6-7 års åldern mig i varsin hand och så gick vi bort till deras lärare. De var två kvinnliga lärare, en för barnen i 4 årsåldern och en för barnen i 5-7 årsåldern. Jag presenterade mig och de var mycket tillmötesgående och svarade vänligt på mina frågor.

Barnen i 4 årsåldern hade just haft sin vila och vaknade upp en efter en när jag visades in i klassrummet.


Bara ett av barnen ligger kvar och sover...


Småskolan
Barnen i den andra klassen var mellan 5-7 år och när jag kom in i klassrummet fick de ta fram något slags musikinstrument och sätta sig på rad framför whiteboardtavlan och "spela" i takt till de figurer som hon med en pekpinne pekade ut på tavlan. De lär ut mycket via internet så varje klassrum har en TV som är upphängd ovanför tavlan. När jag var där fick barnen komma fram en och en och få sin läxuppgift.




Läraren Vanliya 


Läraren berättade att barnen, oavsett ålder, går i skolan måndag till fredag mellan kl. 08.30 - 16.00 och har lunchrast mellan kl. 12.00-13.00.

Barnen måste själva betala sin mat och det kostar mellan 10-30 baht per dag beroende på ålder.
De får också själva bekosta 2 skoluniformer som kostar ca 700 baht per uniform.

Om man som Farang vill kan man lämna en donation till skolan via läraren som omfatter en eller flera utvalda elever. Det finns ett sådant formulär att fylla i hos läraren.

Barnen har inga gymnastiklektioner eller andra fysiska övningar på skolschemat. Vi kom överens om att jag skulle komma tillbaka till skolan på tisdag nästa vecka kl. 09.00 för att visa barnen och lärarna några bra övningar och det ska bli kul om något går hem av vikten att röra på sig när man har så långa skoldagar.

Klasserna är uppdelade på 4 år, 5-7 år, 8-12 år och 13-15 år. I denna skolbyggnad går barnen fram till 12 år och byter sedan skola men den ligger på samma område.


Skolbyggnaden för barnen mellan 4-12 år


Matsalen


Samlingssal


Fotbollsplanen


En lekplats för alla barn som vi farranger varit med och betalat för via våra respektive områden.


Skolbyggnaden för barnen mellan 13-15 år


Lektionssal för grupparbete...


...i att göra dekorativa anslag... 


Mark för att utöva naturkunskap. Eleverna har satt trädplantor som de vår vårda.


En planta på tillväxt

Ett stort tack till den vänliga skolpersonalen och de både små och stora eleverna för att jag fick en liten inblick i deras skoldag.