2012-01-11 Besök på Isfabriken i Huay Yang

Vi har åkt förbi den stora Isfabriken i HY ett otal gånger men denna gång tog nyfikenheten över och jag ville kolla lite närmare hur det gick till med istillverkningen etc. så jag cyklade in på området och blev väl omhändertagen av pesonalen som vinkade upp mig på bryggan. Ingen av dem kunde ett ord engelska men det var inga problem då jag kan lite thailändska så jag presenterade mig och de visade mig villigt runt hur det gick till.

De fryser ner vatten i stora isbehållare som ligger nedsänkta över kylelement. När isen är frusen drar de upp varje behållare med hjälp av en travers och tömmer sedan isblocket på bryggan. Härefter för de ner isblocket i en ränna till en iskrossmaskin och den krossade isen leds via ett transportband upp till Isbilens lastutrymme.

Isblocken som inte går åt för dagen förvaras i ett enormt kylrum.


Inlastning av is i en Picup


Isblock på bryggan i väntan på att bli krossade i iskrossmaskinen


Namnet på Isfabriken (Christer eller Staffan kan kanske hjälpa till med vad det står?)


Ett hav av vattenbehållare som ligger skyddade under plåttäcken under frysningsprocess




En isbehållare har just tömts på sitt isblock och sätts tillbaka






Vattenkuber i långa rader under frysningsprocessen 




Isblock i väntan på att krossas i krossmaskinen


Iskrossprocessen




Krossad is på väg in i Isbilen


Frysrummet


Delar av den glada personalen








Roliga FlipFlops


Huay Yangs Isfabrik

Ett Stort tack till den vänliga personalen för visningen!