2013-05-29 En härlig dag i Khao Lak

Innan frukost tog jag och Rulle en liten promenad på stranden och solen sken från en nästan klarblå himmel.

Rulle är barnsligt förtjust i att gunga....

Rulle har ristat mitt namn i sanden, fint gjort tycker jag...

"Vår" balkong med den röööööda regnjackan

En liten skygg tik som verkar leva på hotellets område har fått valpar och med tanke på en svällande ljuver har hon fullt upp att föda sina valpar. Jag gav henne en massa korv och skinka från frukostbuffén som hon glufsade i sig snabbt.

En söt liten tikmamma

Svällande ljuver tyder på många valpar...

Efter en smarrig frukostbuffé, tog vi alla en promenad på stranden till Khao Lak City, vi gick dock lite för långt på stranden och fick vända tillbaka en liten bit då vi inte kunde passera ett utlopp där det var för djupt att ta sig över.

En Kungsfiskare, på långt håll...

En vacker fyr en bit ut i havet...

Till slut kom vi fram till den lilla byn och efter lite koll i de få affärer som var öppna tog vi en fika på kaffe och mycket god sorbetglass. När vi gick in på fiket var det iskallt på grund av AC men vi vande oss snabbt och våra varma kroppar kyldes snabbt ner till en behaglig nivå.

På väg tillbaka till hotellet efter en lång välbehövlig promenad

Receptionen

När vi var tillbaka på hotellet efter dryga 3 timmars promenad var det skönt att sitta vid poolområdet och blicka ut över havet och lyssna på de dånande dyningarna. Det blev till och med ett havsdopp för min del där jag denna gång, med hjälp av lite vägvisning av Rulle, lyckades ta mig både in och ut i vågorna utan att hamna i en centrifug som förra gången 2011 när jag skulle ta mig in på stranden igen efter ett dopp och mysigt gungande på de stora dyningarna.

Då, 2011, hamnade jag som en uppspolad strandad val på stranden med bikinin full av sand och det kändes lite pinsamt. Efter koll att båda bikinidelarna satt där de skulle lommade jag upp till Daniel och Linda som satt med gapande munnar och tittade på mig och frågade vad jag höll på med, ha, ha.

Nåväl, man lär sig, så denna gång traskade jag både i och ur vattnet fint och lätt utan en pinsam entré på strandkanten.

Efter en liten kall Changöl med tilltugg på vår balkong valde vi att återigen äta kvällsmat på hotellets restaurang och det var lika vällagat och gott. Dessutom har de under lågsäsong 10 % rabatt på maten hela kvällen samt även Happy Hour på dryck vissa tider och det gör ju det hela ännu trevligare.

Efter maten flyttade vi till baren och jag tog varsin drink. Jag valde min favorit Piña Colada, tyvärr ingen Happy Our vid denna tidpunkt men det var hyfsat billigt ändå. Det var skönt att sitta där och softa en stund i den sköna kvällsvärmen innan läggdags denna sista kväll på Khao Lak Bay Front Hotel.

Del av poolområdet under sena eftermiddagen...