2013-05-31 Sista dagen i maj och hemmaliv i Huay Yang

Jisses så har maj 2013 även nått sin sista dag i månaden för att aldrig komma tillbaka. Att vakna hemma i min egen säng kändes skönt och det är just därför jag måste lämna Huay Yang i mellanåt för att verkligen uppskatta det vi har här.
 
Priserna på restaurangerna t.ex. är otroligt låga här i byn på både mat och dryck, åtminstone på de restauranger som vi föredrar att äta, och det bör vi vara rädda om så länge det går. Det är guld värt för oss här i byn som inte har en bottenlös, osinlig kassakista att ösa ur och som lever och bor här. Det gör skillnad i längden förstås än om man är här några veckor åt gången så många bäckar små.... 
 
Idag har jag varit lite seg och föredragit att bara softa, blogga angående vår resa, fixat lite i trädgården samt hjälpt Ned att flytta på våra möbler från altanen då hon skulle rengöra både golvet och altanräckespelarna idag utöver den normala veckostädningen. Hon är duktig hon vår Ned!
 
Jag hade absolut inget intresse att åka någonstans med MC för att lämna huset i samband med Neds städning. Jag håller mig undan hennes fejande och försöker att inte störa henne med allmänt prat utan bara om hon själv vill fråga om något. Ned har sina rutiner och det finns ingen anledning att störa henne i dem.
 
Rulle var så snäll och förutom lite andra ärenden i PKK tog han min MC till Honda i PKK för att serva den då den gått 944 mil efter resan och ska servas varje 200 mil, dvs 900 mil, 1 100 mil etc. Det var alltså dags för oljebyte etc. De plockade ner kåpan och rengjorde drivremmen också men det tog de inte betalt för. Servicen inklusive oljebytet kostade 110 baht. 
 
Kvällsmålet avnjöts på Jubu Jubu tillsammans med L&B, efter en GT hos dem. Även Kaj och Lennart gjorde oss sällskap på Jubu Jubu och det var som vanligt en mysig kväll i trevligt sällskap som vi tackar för.
 
 
Jag önskar dig en skön och avkopplande fredagskväll! 

Kommentarer:

1 Lotta:

Tack själva, och tänk att vi inte tröttnat på varandra ännu!

Svar: Nej så trevligt som vi har det blir det svårt att tröttna:-)
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti:

Det var en rejäl tripp på hemresan...förstår att du behövde ta det lugnt idag.
Tack för trevlig redogörelse av resan.
Kram Titti

Svar: Tack Titti och stor kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Christina S:

En sådan härlig resa ni har haft! En massa mil blev det! Roligt att läsa din redogörelse. Det riktigt känns hur man ändrar perspektiv. För oss som varit i Thailand mycket inser man hur det VERKLIGEN är det du skriver. Har man inte varit där kan mycket tyckas udda och enkelt. Men det är ju helt underbart, det vi vi ju!!! Även om det är en helt annan standard än hemma.
Det var många mil ni genomförde. Kämpigt!
Tack för din fina reseskildring!
Tänk här i Göteborg är det nästan thaivärme! Idag har det varit ca 30 grader! Och vi har 28 grader i poolen! Vilken tur att det är helg!

Svar: Tack Christina för din kommentar och fina respons. Underbart med Thaivärme även i Sverige så det är bara att njuuuuuuuta!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Christina S:

Förresten. Idag har jag och maken varit ute en sväng med våra MC. Eftersom vi här är så mycket mer "ömtåliga" har vi både integralhjälm, skyddskläder, ryggskydd, speciella skor och handskar. Det är tufft när det är 30 grader!!!

Svar: Ja det är självklart säkrare men kan bli svettigt värre...När jag åkte med Rulle på MC i Sverige under sommarhalvåret var det skönt så länge vi åkte men vid stopp blev det nästan panik innan jag fick av mig alla skyddskläder i värmen:-) Hoppas åkturen blev trevlig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Anonym:

Vilken scotertur ni gjorde. Du är modig som åker i mörker
och regn. Ja thailändare tar fler risker i trafiken,
det märker man snart.
Jag håller mig till bönpallen och min
cykel i byn än så länge. Har aldrig lärt mig
köra moppe eller scoter men det får bli nästa
projekt. Hur länge stannar du i Sverige?

Svar: Hej Måd och tack för din kommentar. Klart du ska lära dig köra MC. Det ger en enorm frihet att ta sig fram på egen hand utanför byn. Jag stannar i Sverige i en månad, åker hem till Hy igen den 23 juli. Må så gott!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Måd:

Det var jag som skrev förra inlägget ingen anonym!

Svar: Tack Måd!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: