2014-04-03 Vad händer på Jacks Beach då?

Efter att ha varit på Wanakon Nationalpark och följt Huay Beach och gått vidare på Dolphion Beach till stenpiren mot Jacks Beach. Jag  vadade jag över den lilla rännilen (otroligt lågt vatten) för att kolla närmare vad som är på gång där med alla stenbumlingar som de travat upp efter kanten på vägen. Jag misstänker att det är någon form av förstärkning av stranden mot vägen då havet ligger på rejält i samband med nordostmonsunen och att de måste vidta någon form av åtgärder.  
 
Här kan man gå ner för att vada över till Jacks Beach (under lågvatten förstås)
 
Man kan även vada över till andra sidan inloppet...
 
Inloppet mot området Van Ravi etc.
 
Vadstället
 
Här vadade jag över från Dolphin Beach till Jacks Beachl 
 
En strandad fiskebåt...
 
...då är det bara att ta sig vidare till fots...
 
Arbetsplatsen...
 
Förstärkning mot havet misstänker jag...
 
Det finns ett stort anslag på thailändska där som jag förmodar skulle ge mig vidare information. Då jag inte kan läsa thailändska skickade jag bilden på anslaget till vännen Christer med en vädjan om översättning vilket jag var övertygad om att han skulle klara. Jodå, mycket riktigt, duktiga Christer svarade med vändade e-post.  
 
Här kommer svaret från vännen Christer:
 
Den stora rubriken betyder: Hamndepartementet.
 
Texten på skylten beskriver ett projekt som man givit i uppdrag till ett speciellt namngivet företag. Projektet består i att man ska bygga en skyddsmur i sten om ca 150 meters längd. Vad jag kan förstå så ska denna mur skydda mot att havet äter sig in (i strandområdet kan man väl gissa, det står inte angivet). Det står vidare att man kommer att använda sig av sand med en kompaktvolym om 7 255 kubikmeter. Arbetet kommer att pågå under perioden 28 september 2013 - 28 september 2014. Konstruktionskostnad 9 970 000 THB.
 
Vad bra, då vet vi det och behöver inte gissa mer, tack snälla Christer för hjälpen!
 
 
Muren räcker inte till mot havet...
 
 
Nu förstår jag också vart alla lastbilar med både sten- och sandlaster är på väg när jag ser dem på Orchidvägen...De har väl något hämtställe där bortom Orchidsområdena...
 
Om man letar så finns det svar, thats it:-))

Kommentarer:

1 Lars-Åke Persson:

Hejsan

Kanon bra information hela tiden. Har varit i Sverige i flera dar nu så det är skönt att få all denna info. Om allt det som pågår i HY. Gör ju att man redan längtar tillbaka. Men får väl klara lite vår och sommar här först, ganska gött.

Svar: Tack snälla Lars-Åke och vi saknar dig och Kicki här i HY. Ska bli roligt när ni kommer hit igen. Under tiden ska jag göra vad jag kan för att du/ni ska känna som om ni var här:-)) Må så gott i vår och sommar Sverige!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Berit Knapasjö:

Tack snälla för info. Jag har precis varit hos "Farbror Sven" och informerat för jag vet att han har undrat vad som händer.
Din blogg är toppen för jag får veta vad som händer i byn utan att jag behöver fara runt på mc!
555!!!
Pop gen wan djann!

Svar: Tack så mycket själv Berit för din kommentar och goa respons samt hälsa farbror Sven! Pop khan mai.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: