2014-08-22 En trevlig och mysig fredag på alla sätt och vis!

Även fast jag inte arbetar gillar jag verkligen fredagar!
 
Först en härlig långis på morgonen med min goa vän Berit och vi fick sällskap av Enöga och Lusia som sprang och lekte och hade kul tillsammans. 
 
Som ni vet vi det här laget städar Ned hos oss varje fredag mellan kl. 13.00-16.15 och då är det bäst att hålla sig borta från hus och hem så hon får härja ifred. Inte oss emot:-))
 
Vi började med en härlig lunch på Restaurang Aom vid havet som medförde underbara vindar som svalkade ner oss några grader i det varma vädret (ca 30 grader). Härefter drog vi iväg till Prachuap Khiri Khan (PKK) där vi hade några ärenden. 
 
Vi besökte bl.a Tesco Lotus för att bl.a. köpa färska Pangasiusfiléer då jag ska laga dagens kvällsmål. För att fisken inte ska hinna bli dålig i värmen innan vi kommer hem igen fyller jag en plastpåse med is, som är fritt att bara ta, för att sedan lägga ner plastpåsen med fisken i.
 
När vi kommer till kassan med våra varor har kassörskan stenkoll, fisken och isen får en egen plastkasse utöver de plastpåsar som de redan ligger i, min nya hemmamysklänning får en egen liten plastkasse och sedan lägger de ner resten av varorna i separata plastkassar.
 
Fantastiskt att kassörskorna bara tänker i sådana banor, det är alltså brukligt, med hänsyn till vad du handlat, för att de inte ska blandas hur som helst och någon av dina varor ska ta skada av det. Sådana enkla saker kan göra mig hur glad som helst!
 
Efter att vi lämnat matavdelningen går vi till Dairy Queen precis där utanför köper vi varsin liten strut med mjuk vaniljglass á 9 baht som är vansinnigt god. De är så gulliga tjejerna som jobbar där och de blir glada över att jag beställer på thailändska och frågar nyfiket var jag kommer ifrån och bor. Även några muslimska skolflickor, som precis köpt glass, fnittrar och frågar mig samma sak och en av dem blir så glad över att både hon och jag bor i Huay Yang:-))
 
På den stora fredagsmarknaden i PKK hade "vår" Mangostånd-kvinna en massa fina gula Mangofrukter för 20 baht/kg och vi köpte 3 kg. Det går inte att få tag på gul Mango i Huay Yang så det är klart att vi blir glada då vi älskar gul Mango.  
 
 
Mumsiga Mangofrukter!
 
Till vår ytterligare gläjde fanns även det stånd som säljer den goda saftiga mjuka kakan i form som påminner lite om ostkaka. Den är så himla god och kommer att passa perfekt som efterrätt...
 
Smarrig saftig mjuk kaka som påminner lite om ostkaka...
 
Idel leenden och nickanden från de som hade marknadsstånd och den som sålde Popcorn precis där jag parkerade min fina Forza sa att det var en mycket fin hoj som jag har.
 
Det behövs inte mycket för att fylla min vardag med roligheter och jag tycker det är helt underbart att bara få möjligheten att få bo och vistas här i Thailand bland dessa underbara thailändare.
 
Att komma hem till ett nystädat hem, packa upp våra varor, njuta av en liten iskall burk med Changöl i poolen, laga en god middag med iskallt Rosévin till dryck, gör det hela till en perfekt dag och kväll!
 
Jag önskar dig den bästa fredagen samt en underbar helg! 

Kommentarer:

1 Conny:

Vilken underbar fredag du berättar om. Längtar hem till HY!!!

Svar: Tack så mycket Conny och nu dröjer det inte länge innan du/ni har möjlighet att uppleva samma mys;.))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Lena:

Jag känner likadant, även om jag inte jobbar tycker jag att fredagar är den bästa dagen! Brukar göra fint hemma inför helgen och handla hem lite gott att äta och dricka...

Din fredag lät underbar! Frukten i Thailand är ju sååå god, jag är glad att ni fann er gula mango!

Ha en fin helg! Kram!

Svar: Tack så mycket Lena och du är verkligen en duktig hemmafixare om någon som gör det mysigt för familjen alla dagar i veckan:-)) Kram till er alla!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Christina S:

Åh! Gul mango! Och 20 THB per kilo! Bara helt enkelt underbart! När vi är i HY bara frossar vi i den gula mangon, kan man tröttna på den?
Jag jobbar ju fortfarande dessvärre, och visst är det något speciellt med fredagar! Två hela lediga dagar framför sig att göra precis vad som faller en in.
Lyckliga du och Rulle som har fredagar alla dagar!
Ha en riktigt god helg!

Svar: Tack så mycket Christina för din kommentar och det är lika roligt varje gång att få den:-) Vi är verkligen lyckligt lottade, ha en riktigt god helg ni också!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Linda:

Pangasius mamma ;)
Härligt det lät, fredagar är toppen! Pokäd

Svar: Ha, ha tack min min kära dotter och det är genast ändrat och även filéer inte filér:-)) PoK Äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Birgitta S:

Hej!
Vilken härlig Fredag visst är det en speciell dag även om jag arbetar skift och sen på Lördagen skall arbeta så är det annat resten av familjen tar Fredag taggar ned och det blir samma sak för mig. Vad fräscht allt såg ut? vilken skillnad mot att köpa på plats om man jämför med här?
Hälsningar Birgitta S +12 Kungsholmen

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och du vet att jag alltid uppskattar den:-))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Eva Olofsson:

Låter underbart Längtar till det härliga livet med värme, promenader, mango, marknader, pool, städningen etc
Snart är det dags....

Svar: Tack så mycket Eva och snart kommer ni också att få uppleva paradiset här:-)) Ska bli skoj att ses igen!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Pia:

Å den Goa Goa glassen!!! Köper jag ox-ok alltid. Mmmmm. Längtar❤️

Svar: Mmmm Pia den är verkligen god! Saknar er här i HY:-))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Pia:

Hmm. Blev konstig svenska där!! Ska stå oxå. Inget annat. Puss

Svar: Jag förstod det kära Pia:-) Pöss
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Lars-Åke Persson:

Ja det är verkligen ett liv som ger så mycket positivt. Så nu börjar man längta till HY. Var på en liten fest tillsammans med ett gäng Huay Yang vänner igår. Å gissa vad vi pratade om. Finns många som längtar tillbaka. Ses i slutet av okt. låp

Svar: Tack så mycket Lars-Åke och jag förstår att ni längtar till HY, framförallt nu när hösten och vintern står för dörren i Sverige om man inte gillar kyla och snö förstås:-)) Det ska bli roligt att träffa er igen när ni kommer till HY!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 kicki:

Håller med min "kära man".
Det börjar suga i "restarmen"
Kram Kram

Svar: Härligt Kicki och det ska bli så roligt att träffa er båda igen:-)) Kramar i massor!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: