2014-05-29 Blomma på gång på vår Yuccaväxt...

Vår första Yuccaväxt som planterades 2010 är inte en Thailändsk växt utan en växt från Sydamerika och den har nu har fått en stapel av blomknoppar på toppen. Spännande!
 
Lek som planterade den i oktober 2010 sa att den kan blomma framöver men det beror ju på hur den trivs förtås och uppenbarligen trivs den bra.
 
Vår första Yuccaväxt 2010-10-19 som redan ynglat av sig... 
 
2014-05-28 
 
2014-05-28
 
2014-05-29
 
Denna Yuccaväxt har ynglat av sig genom åren och vi har planterat flera av dem i vår trädgård och som även de ynglat av sig och jag har även gett bort flera exemplar. I vår trädgård växer barn och barn till plantan så det knakar och ännu fler yngel är på gång...Om du vill ha ett ex är det bara att säga till.
 
Bladen har dock sylvassa spetsar men de kan man oskadliggöra genom att knipsa av spetsen lite då blir den harmlös...
 
Barn, barn till ursprungsplantan...
 
Fortsättning följer om/när blomman slår ut...

Kommentarer:

1 Pia:

Är det den som vi har ett barnbarnsbarn till??

Svar: Jepp, Pia det är det:-))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 ASk:

Tackar Annika, jag tar gärna en planta. Nishaville lägenhet 101, kommer ner i december, då hör jag av mig.
Anders

Svar: Tack själv Anders och det är bara att du hör av dig i december så får vi se om det då finns ett fint ex till dig:-))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Christina S:

Hej!
Ja den är för himla häftig, den växten! Jag vet precis var jag vill ha den i min trädgård!

Svar: Tack Christina det är den och när du vill ska jag se ut ett fint ex till dig:-))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 louise:

Palmerna ser ju jättekraftiga ut. Vi har en hörna vid huset där inget tar sig. Kanske det vore ett försök värt med en Jucca. Det är Jasmin S 11. tack för tpset!

Svar: Ja Louise, när de väl tar sig och trivs blir de stora och ståtliga. Du får höra av dig när ni kommer ner till HY nästa gång får vi se om det finns ett ex över till er:-))
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Puttsi:

Till!

Svar: Okey, jag ska se till att ni också får ett fint ex:-)
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 per-arne:

jag har en yaccapalm sen 1997 som har växt som (måste ha väldigt goda gener)växt upp till taket ramlat under åren men nu 2016 har jag en ca 30 cen och ställt ivattten fått rötter. jag är gift iThailand skall till min fru i juli 2016 kan jag ta den Thailand ?

Svar: Det kan du säkert göra Per-Arne då man får ha med sig orchideer på planet...Lycka till!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: