2014-11-16 Bergsklättring på Khao Lom Muak - Härlig dag med Kristoffer och Ann-Cathrine och min tredje bergsklättring

Kl. 09.00 cyklade Kristoffer och Rulle iväg mot Prachuap Khiri Khan och Ao Manao då vi skulle bestiga berget Khao Lom Muak. Ann-Cathrine (A-C) åkte dit med mig på Svarta Forzan ca 40 minuter senare. Vi kom dit först men ca 15 minuter efter kom Rulle och Kristoffer, svettiga efter ca 3 mils cykling men därmed lagom uppvärmda för lite bergsklättring.
 
Det var Kristoffer och A-C första klättring där, min tredje och Rulles femtioandra (!)...  
 
Våra ryggsäckar fylldes med massor med dricksvattensflaskor, vi hade bra skor på fötterna och sedan bar det av 300 meter upp i luften via berget. Klättringen börjar först efter att ha trampat 495 trappsteg. 
 
Vädret var toppen, lite disigt och det fläktade skönt ju högre upp vi kom på berget. Jag slutar aldrig att fascineras av den fantastiska utsikten därifrån trots att det var soldis som låg som en slöja över Burmabergen och stranden söderut mot Huay Yang.
 
Kristoffer och Rulle
 
Jag och A-C
 
Kort vattenpaus vid grottan...
 
En skön vilo- och vattenpaus med sagolik utsikt
 
Här kommer en väl kämpande A-C
 
Bra gjort A-C nu är det bara resten kvar!...
 
...och så har vi återigen nått toppen på berget, härligt! Kristoffer och A-C var mycket imponerade av utsikten och tyckte båda att det var en svettig men rolig och spännande klättring. Det skulle definitivt inte vara sista gången utan det här gav mersmak...
 
A-C har precis som jag höjdskräck med det här är det inga problem med vare sig för henne eller mig :-D
 
 
Nu är det bara nedklättringen kvar och den tycker jag tar längre tid än att gå uppåt...
 
Vackra blommor vid stigen...
 
 
Stort tack till Rulle och Kristoffer samt A-C för en härlig bergsklättringsdag! 
 
Jag önskar dig min kära bloggläsare en spännande söndag! 

Kommentarer:

1 Eva Olofsson:

Imponerad! Först cykla till PKK och sen klättra dessa trappsteg och repsteg. Och ni på Forzan klättrar upp på berget som bergsgetter. Vet att Lasse är lite sugen men han är väldigt höjdrädd. Jag är inte höjdrädd men inte särskilt sugen på klättringen.
Får väl se...

Svar: Tack så mycket Eva och att vara höjdrädd är inget hinder då jag fixar det och jag tror även du skulle gilla klättringen oxå :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Lars Jönsson:

Hoppas få följa med er på en klättring när jag kommer ner !
Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen ! :-)

Svar: Klart att du ska Lars, det är stärkande för både kropp och själ :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Madeleine:

Bra jobbat Annika! Härligt med utmaningar när det finns en viss rädsla. Kram Madeleine

Svar: Tack snälla Madeleine och rädslor är till för att övervinnas! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Christina S:

Det låter som en spännande liten utflykt! Får nog försöka testa den när vi kommer ner nästa gång!

Svar: Tack Christina och klart att ni ska testa det!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Maria:

Duktiga, och härlig utsikt! Fina bilder på pappa <3 POK ÄE

Svar: Tack så mycket mitt hjärta! Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Krisse:

Väldigt roligt! Måste klart återupplevas. Tack för allt! Mvh Krisse

Svar: Tack Krisse och det är klart att vi ska återuppleva det och tack själva för trevligt sällskap! Kram till er båda!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Lena:

Bra jobbat av er!!!
Vilken utsikt, ser Heeelt fantastiskt ut!!!

Svar: Tack så mycket Lena och det är alltid värt mödan att ta sig dit :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: