2014-11-21 Kjelle Bergqvist har ett hjärta av guld!

Visste du att Kjelle Bergqvist har köpt ett hus till, bakom sitt nuvarande hus på Dolphin, och vid det nya huset finns det mark nog att anlägga en pool.
 
Detta poolbygge bekostas av Kjelle för att främst användas till de thailändska barnen för att lära dem att simma samt även få möjlighet att leka och stoja i vattnet.
 
Det kommer inte att kosta barnens föräldrar något att få bada och simma där utan det bjuder Kjelle på för att dela den stora glädjen med de thailändska barnen som nu får möjlighet till poolbad samt lära sig att simma.
 
En pool på gång för de thailändska barnen på Kjelle Bergqvist tomt...
 
 
Kjelle Bergqvist
 
Poolen kommer att bli 4x10 meter och beräknas klar i december 2014 och allt går som Kjelle vill...
 
 
Det är mycket behjärtansvärt och storsint tycker jag och är värt all beundran. Kjelle finansierar dessutom ett barnhem på Phuket för utsatta föräldralösa barn om du inte visste det.
 
Vi behöver en sådan som Kjelle i vår lilla by Huay Yang som har ett så stort osjälviskt hjärta för de thailändska barnen här i byn. I bland har jag funderat på varför inte vi på våra områden kan ha samma stora hjärta där en del områden som har pool ligger helt obebodda i flera månader och poolen måste gå hela tiden och rengöras.
 
Varför kan man inte upplåta möjlighet för de thailändska barnen att under ordnade former utnyttja alla dessa oanvända pooler?
 
Jag tycker det är ogint och själviskt att inte göra det och hade jag en egen större pool i ett eget boende skulle jag inte tveka en sekund. Vi är gäster här i Thailand, som en del faranger tyvärr gärna glömmer, och våra bybor ger oss så mycket av sig själva och är generösa och vidsynta för att vi ska trivas här. Det borde inte sitta så djupt inne att bjuda på något tillbaka.
 
Varför inte göra som Kjelle och öppna våra hjärtan?!
 
Kjelle vill bekosta och stå för poolen helt själv, men om du känner att du vill lätta på ditt samvete och/eller kanske vill lämna ett bidrag, skulle det i så fall kunna gå till badvaktspersonal och skötsel av poolen. Kjelle ska fundera på saken och i så fall öppna ett konto för detta ändamål...
 
Tack så mycket Kjelle för en trevlig pratstund samt för att du vill göra vad du kan för att glädja våra bybors barn! Du är guld värd!

Kommentarer:

1 Ulf Ö:

Bra presenterat Annika! Bör ge upphov till eftertanke hos oss alla som njuter av tillvaron här i Huay Yang.

Svar: Tack så mycket Ulf för din respons och visst vore det bra med lite mer eftertanke hos oss faranger! Vilken fin gest till alla fina thailändska barn här i byn!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti:

Kjelle är toppen.
Tycker precis som du angående pooler som ej används.
Vi kan verkligen "hjälpa till" om vi vill.
Kram Titti.

Svar: Tack så mycket Titti och jag är glad över att du delar min åsikt! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Irene:

Vilket härligt initiativ!

Svar: Javisst är det beundransvärt Irene!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Annika och Mattw:

Härligt initiativ av Kjelle👍😊 och tack Annika för din blogg som håller oss uppdaterad vad som händer i byn, värmer i novembermörkret😊

Svar: Ja Kjelle är verkligen en toppenkille och tack Annika och Mattw för er respons när det gäller min blogg! ha det så bra!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Eva:

Javisst är det bra med simundervisning. Men engelska språket är väl kanske ännu mer viktigt? Kanske fler skulle göra som vi - lära några thailändska barn engelska.Det är väl en minst lika viktig kunskap, som de alltid kan ta med sig.

Svar: Tack Eva för din kommentar. Inget utesluter egentligen det andra men för att agera som lärare, även privat, oavsett slag, krävs ju arbetstillstånd om det inte sker inom egna familjen/släkten. Det är viktigt att tänka på för oss faranger. Att upprätta sin pool för att låta thailändarna bada och att en thailändare som kan simma lär dem det strider inte mot någon lag eller krävs tillstånd för.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Christer:

Verkligen ett fint initiativ av Kjell B! Ett bra sätt att göra en insats utan att bryta mot immigrationslagarna. Jag vill instämma i det du skriver om att strikt förbud råder mot att arbeta utan arbetstillstånd, även helt ideellt arbete. Jag tror att många västerlänningar är omedvetna om att de faktiskt kan åka dit rejält (bl.a. utvisas ur landet) om det kommer till myndigheternas kännedom att de utför någon slags arbete åt någon utanför den egna familjen. Tänkte på det häromveckan, när jag läste om/såg de svenska männen som spelar dansmusik i er by. De tar stora risker genom att göra detta, oavsett om de jobbar gratis.

Likaså var det ett fint förslag du själv kom med, att låta thailändska barn få bada i de pooler som i princip står tomma under sommarhalvåret. Hoppas att du får gehör för ditt förslag!

Svar: Tack min kära vän Christer för din kommentar och bra info som vanligt. Jag hoppas också att jag kan få gehör på mitt förslag, inte minst på mitt eget område.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 kicki:

Vilket bra initiativ av Kjelle.Han är en förebild för oss alla.
Kram kram

Svar: Ja Kjelle är en mycket god förebild för farangerna i vår lilla by! Kram, kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Kenth o Ingvor:

Fantastiskt Kjelle

Svar: Ja det är han verkligen!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 kent andersson:

En man med stort hjärta.

Svar: Ja verkligen Kent!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Lisa :

Kanon mad KJelles o hans pool !
Men som sagt ...det är väl upp till var o en att ta initiativ om barnen skall få bada där eller ej . På Kjelles tomt är det säkert organiserat o välordnat på alla vis .

Vem bär ansvaret om det händer något på våra andra tomter o i poolen
Så vi som har hus , vi vågar inte ens tänka tanken .
Det gäller att tänka sig väldigt noga för ....
Håller med föregående talar Christer ...Om svenskar skall få behålla den trevliga samvaron på ranchen så hoppas vi att det inte kommer fler bilder med dans o musik o allt annat som måste ventileras på bloggen . Med tanke på vad Christer också skrev så bör man tänka sig för ...

Svar: Tack Lisa för din kommentar.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

11 Birgitta S:

Tack Kjell B för att du fixar en pool och låter de thailänska barnen använda den och att de får simundervisning. Om Kjell B fixar ett konto där man kan sätta in pengar för att kunna fixa underhåll o städning blir det ännu bättre så att det alltid är fräscht o säkert. Ännu en gång tack för en bra blogg Annika där du tar upp viktiga saker och sådant som kan ge oss lite eftertanke? Alla här i världen har det inte lika bra som oss och har möjligheten att tillbringa pensionärslivet på varmare breddgrader eller resa på semester.
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack snälla rara Birgitta för din fina kommentar och jag håller med dig till 200 %. Kan vi göra något för bybefolkningen och framför allt barnen för att visa vår tacksamhet är det ju guld värt. Då tror jag att vi kommer att må ännu bättre och det är ännu roligare att bo och leva här. Kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

12 Johan:

Bra gjort av Kjell !!
Fler borde tänka som Kjelle , hjälpa och dela med sig till de thailändska barnen
En bra skådespelare och medmänniska
Bra inlägg , Annika .

Svar: Tack så mycket Johan och jag håller med dig till 200 % och även tack för responsen!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

13 Kia :

Helt fantastiskt av Kjelle att göra en sån god sak för dom thailändska barnen.

Svar: Ja Kia jag håller med dig, Kjelle är verkligen en generös kille som har ett mycket gott hjärta!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

14 Stina:

Underbart!
Kjelle är en klippa!
Som sagt, många faranger glömmer att de är gäster i Thailand.... tyvärr.

Hälsa Kjelle att han är en underbar och härlig person. Önskar jag kände honom i verkligheten!

Kram till dig Annika.

Svar: Tack Stina och jag håller med dig till 200 %. Kjelle är en mycket fin människa och det skulle behövas många fler som tänker som han, inte minst här i vår lilla by..Jag ska hälsa Kjelle från dig :-D.Kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

15 Stina:

Ps. apropå barnhemmet i Phuket så var vi nära att besöka det år 2009 när vi var i krokarna, då visste jag inte att Kjelle var sponsor, men har fått veta det senare. Såg även ett program på TV om då barnhemmet Kjelle med i programmet också, ett väldigt känslofyllt program då det handlade om Tsunamin.

Kram

Svar: Tack så mycket Stina för din kommentar och det är härligt med omtänksamma och generösa människor :-D Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

16 Anonym:

Fantastiskt initiativ av Kjelle! hade jag mycket pengar skulle jag göra samma sak <3

Svar: Tack anonym och det skulle jag också göra om jag ensam bestämde över vår pool :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: