2014-10-22 Dag 24, mot Pattaya. Dagsetapp 13 mil

Rulle for iväg och köpte frukost på 7-11 och vi satt på balkongen och njöt av den.
 
Frukost på balkongen från 7-11
 
Här finns det en övergångsställevakt för en trygg passage av gångtrafikanterna...Ska någon gå över stoppar han bilarna eller andra fordon ...
 
Så var de då dags att ge sig av igen till vårt näst sista mål innan hemresan till Huay Yang. Vi valde att försöka hålla oss borta från de större vägarna och glida fram efter havet så mycket det bara gick.
 
Kuststräckan mitt emot Koh Samet
 
 
Koh Samet
 
Vi åkte igenom Ban Phe vid havet där min bloggvän Stina har deras hus. Det var roligt att se staden som verkar mysig och jag förstår att de trivs där.
 
Vi var framme vid kl. 13 tiden och tog in på Flipper Lodge hotel som ligger nära strandpromenaden. Det kostar 1 200 baht inklusive frukost och det får man väl anse är helt ok pris mitt i smeten och nära stranden. Vi fick ställa våra hojar under tak i hotellets garage som en vakt hade uppsikt över.
 
Vi fick först vårt rum på andra våningsplanet men då det var tillåtet att röka i alla rum luktade det riktigt inpyrt av rök där och det gillar jag inte. Jag kollade med receptionisten om de hade ett annat rum att erbjuda och då fick vi ett på fjärde våningen där rummet luktade fräschare.  
 
Det ska bli roligt att se den här staden med egna ögon... 
 
Flipper Lodge hotel
 
Raka vägen ner till strandpromenaden 
 
 
 
En smal strand bemängd med solstolar...
 
 
 
 
 
 
 
Märklig hög smal byggnad som är under uppbyggnad .... 
 
Det var roligt att gå och strosa efter strandpromenaden och sedan gå in och kolla på Walking Street men efter stranden saknade jag små mathak där det fanns möjlighet att äta riktig mat. Det jag såg var mest solstolar i flera rader och försäljning av drycker och snacks eller frukt.
 
På andra sidan gatan låg den ena baren efter den andra som säkert hade mat att erbjuda men det kändes lite väl stökigt att ens gå in där för min del.
 
Vi hittade ett Food Center i närheten av Central Festival som hade alldeles utmärkt Thaimat som vi gillar och som dessutom är mycket billig.
 
Stämningen och atmosfären i Pattaya kändes lugn och sansad och det var en hel del turister blandat med många medelålders eller äldre män som satt och samspråkade med varandra två eller flera i grupp och det såg högst normalt ut. 
 
Jag fick ingen känsla av något uppseendeväckande eller anstötligt som Pattaya varit känd för, åtminstone tidigare, utan män letar kvinnor och vice versa och det sker ju överallt i världen, inte minst i Sverige. Om någon vill betala för att få lite "kärlek" eller uppmärksamhet och om den myndiga kvinnan blir behandlad med respekt utan nedvärdering eller våldsinslag och går med på affären "frivilligt" får väl vuxna människor göra som de vill. Vad som är "frivilligt" eller inte lämnar jag utan närmare värdering.
 
Det finns givetvis tragiska aspekter på det här med könshandel, om det bara handlar om det, men det behöver jag inte orda om via min blogg då det finns andra forum för det.
 
Vi avslutade kvällen med att köpa varsin Changöl på 7-11 och sätta oss på en trappa vid stranden och njuta av solnedgången och sorlet från stadspulsen i bakgrunden.  

Kommentarer:

1 Stina:

Åhhhhhhhhhhhhhhh vad synd att jag inte var hemma i Ban Phe, då hade vi kunnat bjud på fika alt ätit mat tillsammans. Vad kul att ni åkte utmed kuststräckan. Visst är det mysigt i Ban Phe.

Kram <3

Svar: Mmmm så går det Stina när du inte är där du borde vara :-D Det hade varit roligt att träffa er i era hemtrakter. Jag förstår att ni gillar Ban Phe för det gjorde jag också även om vi bara åkte igenom staden i sakta mak...Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: