2015-08-30 Det är enkelt att bli lycklig för de lilla....

Tänk att min kropp kan reagera med ett litet lyckorus bara för att min odling av körsbärstomater (uttalas på thai = makua ted leck) i bl.a krukor börjar bära frukt. De små gröna tomaterna är under tillväxt och det kommer fler blommor som kommer att innebära fler tomater. Härligt!
 
Den här lilla tomatplantan åkte ner i jorden hos en av våra bouganvilleor när jag gallrade i krukorna och det verkar  som om den gillar den här platsen...
 
Tre små fina körsbärstomater på gång....
 
Blommor och en liten tomatrackare till under tillväxt...
 
Om det här projektet lyckas kommer jag att pröva om jag kan odla stora tomater också. Det ska bli roligt!
 
Tre stycken Drakfrukter (uttalas på thai = gäo mankån) är på gång och alla är nu på tillväxt. Om någon vecka eller två, när de blivit röda i skalet, är de vara klara för skörd. Mums!
 
Det är verkligen roligt att odla egna grönsaker och frukt även om det är i en pytteliten skala. 
 
 

Kommentarer:

1 Christer:

Kul med tomaterna! Hoppas att det blir en riklig och välsmakande skörd. Själv har jag, nyhemkommen från Sverige som jag är, bunkrat upp med ett flertal chilisorter - de flesta av typen jalapeño - eftersom jag brukar pickla den chilin för att ha till våra fredagstacos. Det återstår att se om det lyckas... Har även köpt frön till Machésallad/Fältsallad, men liksom de flesta salladsfrön från nordeuropa ska fröna ha max 20 grader för att gro. Jag fick tipset på Weibulls att det ska gå bra att ha sådden i kyl- eller svalskåp tills dess att fröna har grott. Sedan trodde de att det skulle gå bra att få salladen att växa. Jag känner en viss tvekan men det ska bli spännande att se om det lyckas. Wish me luck!

Svar: Tack snälla Christer och att det blev något alls med tomaterna har jag ju dig att tacka för :-D Välkommen hem till Thailand igen och lycka till med salladsodlingen! Jag ska också prova att odla en annan sorts sallad framöver så vi får väl se vem som lyckas bäst .-D Rulle hälsar till er båda!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Reidun:

Åt egenodlade( för första gången) rödbetor idag så kul när man lyckas.Morötter blev det 2st iår;))) Kram!

Svar: Vad roligt Reidun, då vet du precis hur det är! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Christina S:

Ja det är så himla roligt när man lyckas få fram något av det lilla fröet man planterar! Förstår verkligen din lyckokänsla. Har du köpt tomatfröerna i Thailand?

Svar: Tack fina Christina och jag kan bara hålla med dig. för din kommentar Jag köper alltid frön här i Thailand då de är anpassade efter detta klimat, Har testat fröer från Sverige och de har inte fungerat alls då det är ett helt annat klimat här än som passar de fröna.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S:

Hej!
Egna tomater låter gott och vad bra att du fått till några du r säker på G. Bara det att de inte är transporterade x antal mil. Är man i alla länder utom de nordiska så finns det möjlighet att handla från marknader m.m där grönsakerna kommer direkt från odlaren och är purfärska så gott men det har med klimatet att göra i Sverige med +12 på sommaren får vi vara glada att det finns tomater som hittar hit.
Hälsningar Birgitta S +15

Svar: Tack snälla Birgitta för din kommentar och när- eller egenodlade grönsaker är alltid bäst!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Maria:

Vad skoj! Grönsaker och frukt som inte fraktats är alltid godast. Köpte avocado som var odlad i Spanien när jag var där nu och det var helt fantastiskt gott. Kan inte äta den som köps i Sverige mer som färdats från Sydamerika och allt var det är.. Pok äe

Svar: Tack mitt hjärta och jag håller med dig, närodlat är givetvis bäst och godast PoK äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: