2015-01-23 En lugn skön harmonisk fredag i Huay Yang

Till att börja med vill jag tacka er alla härligt positiva människor som lämnat kommentarer på min blogg efter gårdagens inlägg. Det känns oerhört skönt att veta att det är så många här i byn som gillar att vara här just för att det är Thailand och det ju det vi kommit hit för. Att tro att Thailand eller världen i övrigt ska anpassa sig efter oss och att de ska "lära sig" leva, som den som gästar deras land ska göra, utifrån deras sätt att se det, är ju absurt. Det säger mer om att denna individ är oerhört inskränkt i sina värderingar och tror sig vara den som alla ska rätta sig efter.
 
Dess bättre är det ett fåtal av denna sorts människor som kommit i min väg och de flesta är bra människor som kommer till byn och anpassar sig efter vad som gäller här. Tillsammans har vi en överlägsen kraft att kväsa de negativa influenserna som minoriteten försöker sprida runt sig för att hitta en svans av negativa anhängare som ger dem näring. Tänker man positivt blir det positivt och det ger god kraft att hitta lösningar på eventuella problem istället för att göra dem värre.
 
 
Idag har vi normalt städning på eftermiddagen men då vare sig Rulle eller jag kände för att åka någonstans idag bad vi Ned att städa på morgonen istället och då hon inte hade någon annan städning av hus idag var det inga problem för henne att göra oss till viljes.
 
Ned är fantastisk, när vi var i Bangkok förra veckan mellan tisdag och torsdag ringde Ned till mig och frågade om det var ok för oss om hon städade på onsdag då vi ändå var borta från huset. Självklart var det ok då vi trodde att hon kanske skulle vara ledig på fredagen.
 
Så var dock inte fallet för hon jobbade på området som vanligt men sa att hon trodde vi skulle vara trötta efter Bangkokresan och att vi säkert inte ville lämna huset för städning på fredagen. Vilken fin omtanke och det känns helt underbart att omge sig varje dag men vår fina områdespersonal som gör allt de kan för att vi ska vara nöjda.
 
Om man möter människor med respekt och vänlighet får man oftast det tillbaka...
 
Idag har de hårda vindarna återigen mojnat och det blev en svettig med härlig långis tillsammans med vårt fantastiskt trevliga gäng.
 
Havet är lika lugnt och harmoniskt som jag känner mig i sinnet..,
 
I kväll kommer Pia & Isac (Pisac) och Putte & Siw (Puttsi) till oss på en drink och därefter äter vi kvällsmat tillsammans på någon av våra mysiga restauranger. Vi har ju en hel del att välja på här och det är väl det tuffaste beslutet under dagen att fatta, var ska vi äta eller ta hämtmat ifrån :-D
 
Livet är toppen och kan aldrig bli bättre än vad vi gör det till. Jag önskar dig en synnerligen mysig fredag och helg!
 

Kommentarer:

1 Kia:

Tack för allt fint och bra du skriver. Har du inte funderat på att skriva en bok?
Hälsa till alla som jag känner.

Trevlig helg!

Kram

Svar: Tack så mycket snälla goa Kia för det och det skulle vara med titel positiva boken då, ha,,ha men tack för tipset! Än så länge nöjer jag mig med bloggen...Hälsningar ska framföras och bara så du vet saknar vi dig här i HY. Rappa på och kom tillbaka! Trevlig helg och hälsa de dina :-D Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Carina:

Man blir konfunderad över vissa människor. Vill man nu vistas i Thailand så får man ju ta deras seder och traditioner. Jag är så glad över att vi nu fått möjligheten att ha hus i denna underbara by med dessa fantastiska människor. Det är ett privilegium att få uppleva det. Synd att inte alla verkar tycka detsamma.

En helt annan fråga- internet. Vad finns det för möjligheter att ordna internet till sitt hus?

Ha en trevlig helg!
Kram

Svar: Tack snälla Carina för din kommentar och jag håller verkligen med dig, det är privilegium att vi kan ha det så bra här som vi har det. Vi har CAT som Internetleverantör och det fungerar utmärkt tycker vi. De har sitt kontor i PKK. Trevlig helg! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anki:

Tack för alla trevliga långisar som jag fått vara med på, det har varit en perfekt start på dagen . Jag har verkligen känt mig välkommen i gänget och promenaderna är verkligen guld värda och ett kanonbra initiativ. Jag ser redan fram emot nästa år. En stor kram och tack till ALLA som jag har gått tillsammans med! Anki / Orchid 2

Svar: Tack själv fina goa Anki, du har förgyllt långisen för mig också så jag kommer att sakna dig när du/ni lämnar byn. Skynda er tillbaka trots planen är först nästa år! STOR Kram och trevlig resa!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Beeek:

Positive things happen to positive people....Some one said :)

Svar: Yes that´s right dear Khon Bee!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Carita:

Klart att vi ska anpassa oss, vi är ju gäster i deras by så det känns som den naturligaste saken i världen att vi ska bete' oss väl! kan berätta att vår sista kväll på Marlie's var mycket trevlig med nya bekantskaper och " svettig dans ". Tyvärr är det inte lika positivt nu, sitter på Helsingfors flygplats och väntar på Göteborgsflyget, tittar ut och ser bara snö överallt......usch och fy!

Svar: Tack för din kommentar Carita och jag håller givetvis med dig. Roligt att sista kvällen på Marli blev lyckad men förstår att det känns mindre kul att lämna vår mysiga by. Hoppas ni återvänder snart :-D Tills dess är det bara att klä sig varmt och om du/ni fortsätter att läsa min blogg kanske det även känns varmt i hjärtat :-D. Trevlig resa! kommer rätt.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Carro:

Tänk om det vore så enkelt att positiva saker händer positiva människor, det är ju vänliga och snälla människor som drabbas av andras skitsnack, klagomål m.m. En erfarenhet jag erfarit som hyresgäst på ett av områdena i byn. Riktigt tråkigt att behöva bli uppsökt av dessa "skvallertanter" som söker nya supportar hela tiden. Det positiva är dock att vår nyfikenhet gjorde att vi sökte upp de omskvallrade och blev goda vänner med dem och några helt underbara thailändare.
Vi hörde och såg också hur vissa klagade på thailändarna bara för att de inte höll det svenska måttet på sin service!!!!
Vi planerar redan att återvända till hösten och då som inneboende hos de omskvallrade, tänk vad livet är festligt ibland.
Nu väntar jobb och tråkigt vinterväder, så då är det bra att värma sig med din fina blogg.

Svar: Tack Carro för din kommentar och trist att du och din familj drabbats av några negativa "skvallertanter". Tyvärr är det så att de som är negativa ofta är negativa även till de som är positiva för de förstår inte varför man kan vara det när mycket är så dåligt i deras ögon och genom sitt negativa tänk. De som mår sämst försöker komma undan och gömma sig genom att rikta in fokuset på andra istället. Det bästa är oftast att börja fundera över sig själv, ställa sig frågor som tex "varför är jag negativ", "går det att ändra på mitt sätt att tänka", "kanske är det jag själv som skapa en negativ atmosfär som påverkar andra negativt" t ex.
Bra att ni inte lyssnade på skvallret utan bildade er en egen uppfattning och till och med gillade den/de skvallrades om. Det skulle fler göra och inte bara lyssna och sedan döma ut någon/några efter andras åsikter. Härligt att ni återkommer till vår fina by och med ditt tankesätt och beteende kommer det säkert kännas toppen denna gång. Lägg ingen energi på de som är inskränkta utan njut och trivs i trevligt positivt sällskap istället. Livet är för kort för att låta surisarna påverka ens liv negativt.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Eva :

Hej. Vad kul att läsa lite om stället. Är 3 veckor kvar tills vi kommer ner för andra gången. Bor på Nishaville

Svar: Hej Eva och tack för din kommentar samt välkomna till Hy och trevlig resa!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: