2015-01-28 Lugnare vatten och en tillstymmelse till bredare strand...

Idag på långisen noterade vi att havet var lugnare och att det dessutom dragit sig tillbaka något jämförelsevis med tidigare. Vinden håller sakta men säkert på att vända sig mot syd och det blåser en aning mer östliga vindar.
 
Dolphin Beach som blivit något bredare
 
Framöver i slutet på mars/april kommer ändringen blir mer tydlig med sydostliga vindar och stranden kommer att bli mycket bredare och planare..
 
I maj/juni kommer sydväst monsunen och då börjar även regnperioden som medför en och annan skur på eftermiddagen och det är mycket varmt och fuktigt, ca 35-36 grader.
 

 
Men för att återgå till nuet så är det fortfarande lite svalare på kvällen men inte lika svalt som för en vecka sedan (17-18 grader). Vår altantermometer visade 23 grader i morse vid kl. 07 tiden.  
 
Ett trevligt inslag i eftermiddag var att vännen Jan hade varit i Hua Hin och på vägen hem till Huay Yang köpte han gula mangos i Fruktbacken, ca 2 mil norr om PKK). Då Jan vet att vi gillar gula mangos kom han och överlämnade 2 stora mangos till oss. Vilka fina omtänksamma vänner vi har! 
 
Mer trevligheter kommer det att bli då vi kommer att tillbringa kvällen med Lennart & Eva (Leva) och det börjar med en drink hos oss. Det är ju Lill-Lördag ju...
 
Jag önskar dig en fin och härlig dag och kväll!
 

Kommentarer:

1 Roffe:

Undrar om dagens ungdomar vet vad "Lill-Lördag" är? :)

Svar: Det vet de säkert då deras föräldrar med all säkerhet vet vad det är och har säkert förmedlat denna viktiga kunskap :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 GunBritt:

Tack för den fina bilden av den vackra stranden.Du har inte nämnt något om badtemperaturen på Dolfin stranden.Om 3 veckor får jag ta min morgonpromenad med en fot i vattnet och en på land.
Nu börjar vi längta och längta ner till HY.
Var börjar ni era långisar.Får man hoppamed någon dag.

Svar: Tack så mycket GunBritt och badtemperaturen ligger på strax under 30 grader. När du kommer till HY är det säkert varmare än så :-D Välkommen till HY och även att delta på långisarna som utgår kl. 09.00 från polisboxen på Samutvägen eller utanför Lotus 1 där jag bor. Trevlig resa!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anton:

Vi "snöade" också in oss på gul mango, det blev minst 2 varje dag, underbart goda och saftiga!!

Svar: Jag håller med dig Anton de gula mangosarna är de godaste tycker vi också:-)
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Madeleine :

Jag har nyligen köpt Mango från Lidl. Det är inte samma sak som i Thailand men som jag tror att jag skrivit tidigare Annika att jag älskar Mango 😊. En kompis till mig ska åka till Thailand den 14:e feb. Är så avundsjuk 😔 måste snart boka... Kram

Svar: Kanske bättre än ingenting Madeleine med importerade gula mangos men att få så närproducerade som vi har tillgång till är självklart bäst. Boka Thailand vad väntar du på? Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: