2015-07-04 Lite trädgårdsnytt....

Jag har planterat körsbärstomat- och salladsfrön i krukor strax innan vi åkte till Sverige, Idag kunde jag skörda de första salladsbladen till min frukostomelett och det var mycket gott och framför allt roligt att odla sin egen sallad.
 
Det var faktiskt vännen Christer som tipsade om att man med gott resultat kan odla sallad via frön i kruka och det ser jag ju nu att det stämde. Samtidigt testar jag med körsbärstomatfrön om det blir samma goda resultat...
 
Egenodlad sallad i kruka...
 
Nu får vi se om det blir några tomater också framöver men en liten gallring verkar behövas. Det kan jag göra i morgon när jag ändå ska fixa lite i trädgården efter vår månadslånga frånvaro. Vår områdespersonal har skött trädgården och våra växter i krukor på altanen så fint under tiden och det är så roligt att se vad mycket det växt under tiden.
 
Till min glädje (eller mest Marias) är det även en drakfrukt på gång...Vår drakfruktsplanta är relativt ung så det dröjer ett tag innan det blir mer frukter på en och samma gång...
 
Drakfrukt på gång...
 
Vilken lyx att kunna vara borta från huset hur länge man vill och ändå sköts allt så toppenfint av vår duktiga områdespersonal från företaget Cha-ba.
 
Jag önskar dig en mysig lördag och kom ihåg att dricka mycket vatten i värmen!
 

Kommentarer:

1 Maria :

Smarrigt med egen drakfrukt! Och vilken fin sallad :) härligt att kunna odla själv. Du har bra gröna fingrar :) Pok äd

Svar: Tack så mycket mitt hjärta jag visste att du skulle gilla det:-D PoK Äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S:

Hej!
Härligt att kunna fixa egen sallad o plocka in till frukosten det gör inte vi men i morse hoppade jag o ena sonen på en båt kl 8 ut till landet. De 2 senaste dagarna har vi haft värme ca +25 o idag på verandan på landet var det nog mer. Killarna badade i viken +15 men där var det stopp för min del kan jag säga.
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och ha det så mysigt på landet i värmen. Håller med dig om badtemperatur, för min del vill jag ha minst 30 grader :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Kalle Tina Bäckman:

Ser smarrigt ut. Mums.

Svar: Mmm tack Kalle och Tina det är det också! Något för er att odla kanske när ni kommer nästa gång :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Pia:

Hej hopp
Får ni nåt regn undrar Isac.
Pia undrar om du vill kolla till vårt verandabygge o sparka lite på Khun Bee
Pöss pöss

Svar: Jadå Pia det kommer lite regn då och då och självklart kollar jag verandabygget! Kanske "hinner" jag det i morgon...Puss, puss!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: