2015-05-17 Ännu mer trädgårdsarbete och svetten lackar i värmen...

Idag var det våra stora Bouganvilleaträd som skulle tuktas och lite annat som skulle grävas upp och flyttas.
 
Jobbet tog hela dagen och jag känner mig helt slut i kroppen. Grenar måste kapas för att de ska bli starkare och få mer blommor och blad framöver och jag är glad över min nya långa stege om 240 cm så det var lätt att komma åt även de grenar som sitter högt upp.
 
Efter detta slit var det dags att plantera om en palm som står vid vår altan och den flyttade jag till framkanten av vår tomt istället. Palmen hade rotat sig väl under alla år som den stått där och det var inte så lätt att gräva upp den. När jag frigjort en massa rötter som räckte för att den skulle kunna klara en omplantering fick jag såga av resten som var omöjligt att dra upp med handkraft. En stackars skräckslagen groda hade gömt sig i jorden och den räddade jag till en tryggare plats. 
 
Jag gillar verkligen att arbeta fysiskt och det får gärna vara lite tungt också så jag känner att kroppen får jobba. Det är mycket varmt nu men det hindrar mig inte i mitt värv. Jobbet måste göras och jag gör det gärna själv. Svetten bara forsade och hela jag var alldeles jordig när min arbetsdag var över. Rulle var snäll och servade mig med dricksvatten med havssalt i som är viktigt om man svettas mycket och framför allt här i tropikerna. 
 
Bouganvilleaträden har blivit lite tunna efter ansning och tuktning men det kommer att återhämta sig snabbt och bli fyllda med bladverk och fler blommor framöver. Efter lite omflyttning av en del växter är jag nöjd över resultatet. Nu får vi se om de kommer att trivas på sin nya plats. 
 
Det var otroligt skönt att duscha och sedan ta ett dopp i det varma (35 grader) poolvattnet för att mjuka upp muskler och leder lite. 
 
Rulle hade fixat kvällsmaten och det var skönt att sätta sig till dukat bord och dagen till ära blev det dessutom ett glas rött vin. Lite lön för mödan måste jag ju unna mig och Rulle ställer gärna upp och gör mig sällskap :-D
 
Jag önskar dig en härlig söndag!
 

Kommentarer:

1 Stina´s Buckets:

Visst är det härligt arbeta fysiskt, det gör jag så fort jag bara kan/orkar. Hemma i Thailand fixar och donar jag ofta med våra växter även om vi bara har dem i krukor. Kram

Svar: Ja visst är det härligt Stina! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Tina:

Vad fint det blir!
Underbart med trädgårdsarbete, vi har städat bort det mesta av hösten och de första överblommade växterna här hemma! Jag saknar verkligen påtandet under vinterhalvåret.

Svar: Tack så mycket Tina och visst är det roligt att påta och fixa med trädgården och njuta av det fina sedan :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: