2015-10-01 Vi är nog lite Co-Co...

Vi gillar verkligen kokosolja, både invärtes och utvärtes och vi köper vår kokosolja på Pop Shop.
 
Till matlagning, framför allt stekning etc, använder vi den varmpresssade kokosoljan och på Pop Shop kostar 1 liter 100 % Coconut Cooking Oil 150 baht. 
 
Denna kokosolja har en svag smak av kokos så gillar man inte det är det bättre att välja en annat typ av matolja. 
 
Utmärkt olja till matlagning framför allt i höga temperaturer,,,
 
Till hela kroppen använder vi den kallpressade kokosoljan för att smörja in hela kroppen med, från topp till tå, (även till håret) och som man även kan ta ett par teskedar av före maten och det är mumma för magen,
 
På Pop Shop kostar 1 liter Extra Virgin Coconut Oil from Organic Farm 520 baht med pump och 1 liter refill (utan pump) ca 490 baht.
 
Kallpressad kokosolja 520 baht
 
 
Den här härliga oljan som känns skön både för kropp och skäl fick jag av min kära Rulle i födelsedagspresent. Han vill ju bara mitt bästa min älskade make!  
 
Den kokosolja som vi köper tillverkas i Tap Saké och det skulle vara kul att hitta tillverkningsstället för att göra ett besök där, om vi får förstås.
 
Via nedan länk kan läsa skillnaden mellan varm- och kallpressad kokosolja och det finns en uppsjö av andra länkar som beskriver för- och nackdelar för olika användningsområden.
 
http://grongava.se/info/articles/60/byid 
 

Kommentarer:

1 Christina S:

Jag är nog också lite co-co...
Gott med kokosolja. Jag köpte med mig några flaskor hem senast vi var i HY. Som tur var hällde jag över dem i en burk, den fina oljan stelnade snabbt i "värmen" här hemma. Men det funkar alldeles utmärkt att krafsa ur det man vill ha.
Bra info du hittat och gav länk till!

Svar: Tack Christina och härligt att du sällar dig till oss. Här i Thailand fungerar ju kokosoljan bra då det oftast är tillräckligt varmt för den till skillnad mot Sverige när den oftast stelnar. Det kan ju fungera ändå även om det blir oljekräm istället för flytande olja. Det gäller att förvara den på ett så varmt ställe som möjligt
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Pia Lejonquist :

Jäääklar vad billigt! En liten burk kallpressad kostar en bra bit över hundralappen här i gamla Svedala! Men som Christina skriver, här är det ju ingen risk att man får nytta av pumpvarianten såhär års! Haha

Svar: Visst är det billigt och toppenskön att använda också!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: