2015-09-29 Härliga hav och hundar i Huay Yang...

Berit och de andra långisarna hade annat för sig idag så jag gick själv på strandlångisen med alla "mina" vovvar. Igår hade Lusia fått ett par bett över länden, förmodligen av Enöga som uppfostrade Lusia väl hårt denna gång, och de blödde från såren.
 
Efter strandlångisen igår cyklade jag hem och hämtade 70 % alkohol och bomull och cyklade ner till stranden igen för att rengöra Lusias sår direkt. Hon lät mig göra det och stod alldeles stilla och såren såg sedan fina ut.
 
Idag syntes såren knappast och hade läkt fint. Strandhundarna har ett bra läkkött men det kändes ändå bra att göra det lilla för min lilla Lusia så det inte uppstår några infektioner trots allt.
 
Stranden är fortfarande bred och fin men efter vår långresa i oktober under ca 4 veckor har säkert nordostmonsunen kommit och då ligger havet på hårdare mot våra stränder men det är då lugnare på andra sidan mot Andamanhavet.
 
Då förflyttar vi långisarna till byn istället och då blir Berit och jag gatflickor :-D
 
Brahminy Kite
 
Vi har några hökar av arten Brahminy Kite som håller till ovanför Hat Wanakon och idag såg jag två stycken som kretsade högt i det blå ovanför oss eller över pinjeskogen.
 
Lusia som har fint läkta sår idag. När Enöga går för hårt åt Lusia säger jag till henne nu då hon ibland går lite för långt i sin lektion i ranguppfostran. Hon lyssnar faktiskt och lugnar ner sig och Lusia ger mig en blick av tacksamhet.
 
Lilla Atlas har därmed också förstått att vi kanske får styra upp det hela och eftersom hand är kompis med Lusia säger han också till Enöga att tagga ner. Det går livat till ibland på stranden :-D  
 
Atlas som just har badat,,,
 
Hundgänget Enöga, Atlas Lusia och Schack har tagit täten...
 
Fiskjakt på gång...
 
Visst är det vackert!? 
 
 
Tack alla goa hundar för en skön strandlångis!

Kommentarer:

1 kicki:

Skönt att du oxå finns till för hundarna.
Kramar till dig.

Svar: Tack Kicki och det är klart, de är ju mina fina vänner :-D Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Carina:

Åh vilka härliga bilder - vad jag längtar dit.

Vi såg också i somras att Enöga var VÄL tuff mot Lusia, och fick markerat mot henne att det var inte ok. Lusia verkade tacksam över hjälpen och höll sig till oss när vi var där.

Svar: Tack snälla Carina och jag förstår att du längtar hit, Det är bra att även ni har lite koll på våra fina strandvovvar och ställer upp för den som råkar extra illa ut för tillfället, Det är en tuff värld ändå för dessa vovvar.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anna Lundqvist:

Hej Annika !
Härliga bilder !
Undrar lite över hundarna, är de så tillgivna att dom vill bli klappade ? Är Enöga tuff mot människor också ? :)
Är dom alltid på stranden , det är ingen som ser till dom ?
Isåfall kan dom vara glada att dom har dig som är där så mycket !

Svar: Hej Anna och tack för din kommentar! De flesta hundar som själva bjuder till kontakt är mycket tillgivna och de mest tillgivna är nog Lusia och Enöga. De bor vid Poms eller de andra strandrestaurangerna och de har koll på dem samt även Tui som ger dem mat varannan dag. De får säkert mat från restaurangerna också, Tui har även kontakter med den veterinär som de brukar anlita om någon av hundarna skulle behöva vård eller steriliseras, Tui samarbetat med Dog Resque i Huay Yang och de har koll på de flesta hundar i byn. Därav är det bra om vi faranger kan ge ett pengabidrag till Dog Resquen så de kan fortsätta sitt arbete som betyder mycket för hundarna och därmed gagnar oss också. Se kategorier Hundvård, Dog Rescue etc...
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Peter Jonasson:

Hej Annika!
Vi kommer ner i nov-dec till Huay Yang. Hur brukar vädret vara då? Blåser det mycket, går det bra att bada? Vi har tidigare haft stora problem med maneter i bland annat Phuket området, hur är det i Huay Yang? En sista fråga. Har du någon bra mopeduthyrare du kan rekommendera?
Som vanligt roligt att följa dina inlägg ovh härliga bilder.

Tack på förhand!

/Peter

Svar: Hej Peter och tack för din respons! Välkomna till Huay Yang och from november har nordost monsunen kommit och det innebär att havet ligger på mer på våra stränder och kan ge större eller mindre vågor men inte att alls att jämföra med Andamanhavets höga långa dyningar. Det finns alltid fler eller färre maneter här beroende på vindar etc. och en del bränns andra inte. Vi hyr ju aldrig motorcykel (det finns inga mopeder i Thailand) och de som finns för uthyrning ligger på from 115 cc och vilken som är bäst vet jag inte. Under högsäsong går alla uthyrningsmotorcyklar åt som smort så det är alltid bäst att förboka. De som har mest utbud är nog Huay Yang Travel-Service, Jeab, Pao och du kan kolla på mina kategorier Huay Yang taxiservice etc.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Berit Knapasjö:

Åh! Jag ser fram emot att bli gatflicka!
Ska öva lite med Monica när du är borta på din resa!
555!!!

Svar: Ha, ha Berit jag också för omväxlings skull :-D Bra att du får gott sällskap och god övning under min frånvaro :-D 555
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Pia:

Hej igen Annika! Nu blev jag nästan lite stalker här! Haha. Funderar på samma som Peter. Har hört att det är väldigt grumligt vatten när nordostmonsunen kommer. Känns logiskt iofs om havet är lite vilt...

Svar: Ha, ha det är ok och det är riktigt att vattnet kan vara lite grumligt när sanden rörs upp av vågorna under pålandsvinden.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: