2016-05-30 Resa med buss till Bangkok och vad vi gjorde i Bangkok idag...

Kl. 06.30 kom taxin från Som´s Bus Station för att hämta oss till busstationen och bussen som går mellan Bangsaphan Noi och Bangkok. Den tidigaste bussen på morgonkvisten lämnar Tap Sakae vid kl. 06.45 men enligt Som kom den inte iväg förrän kl. 07.15 så den var i Huay Yang kl. 07.30. Det är ju många vägarbeten på Pet Khasem Road som gör att tidtabellen inte håller för tillfället.

Efter ett stopp under färden i Petchaburi för att sträcka på benen, toabesök (toa finns på bussen), ätpaus eller vad man nu vill göra i ca 20-30 minuter fortsatte vi mot Bangkok. Kl. 12.30 dvs efter ca 5 timmar var vi på Södra Stationen i Bangkok och det är en bra tid med tanke på alla vägarbeten som innebär mycket lägre fart.

Vi åt lunch på Södra Stationen, på ett ställe där vi brukar äta, innan vi åker vidare med taxi till Asia hotel. Vi väljer alltid Taximeter, och det är är normalt att de använder sig av det idag efter Juntans beslut om bättre ordning, och även om en del ändå försöker är det inga problem med at få en taxi med Taximeter. Färden kostade 166 baht. Hur mycket man sedan vill ge i dricks är upp till var och en.

Vi checkade in på vårt favorithotell och fick rummet på en gång som var stort och rymligt på 10:e våningen. Vi packade upp lite raskt och drog sedan iväg direkt med Skytrain (Asia ligger i direkt anslutning till station Rachathewi) och åkte till Siam där vi bytte tåg mot Bang Wa och gick av vid station Chong Nonsi då vi skulle till Esri som ligger i Nathon Sakon Tower.

Esri säljer Garmin GPS och kartor till densamma och Rulle behövde uppdatera Thailandskartan till 2016 års uppdatering. Det kostar 1 000 baht och är värt det då det händer mycket under ett par år i Thailand när det gäller bl,a vägnätet.

Esri ligger på 22 våningen

Magnifik utsikt härifrån...

Fantasifull design på en del skyskrapor i Bangkok, med tanke på det hus som ligger bakom det högst ordinära huset...

Här försvinner Skytrai iväg och bilarna är små som leksaksbilar där uppifrån...

När det var fixat åkte vi vidare med Skytrain till station Wongvian Yai för att sedan gå en ganska lång sträcka till 320 SP som har mycket bra utbud av MC tillbehör till humana priser. Jag behövde nämligen kolla på MC stövlar och nya handskar.

Här kan man tala om stor monitor för reklam...

320 SP

En affär som vi gillar även om det kan verka lite långt och bökigt att ta sig hit...Har man bara ett par friska ben brukar det gå hur bra som helst att knalla de ca 15-20 minuter det tar att gå hit från Skytrainstationen Wongwian Yai. Vädret var mulet så det var perfekt att gå i.

Jag hittade ett par "alpinestars" MC stövlar som jag gillade och då det var det sista paret i storlek 41 fick jag dem för 1 800 baht istället för 2 200 baht. Det tycker jag är en bra deal :-D

Det blev även ett par kortfingrade handskar för 400 baht...

Efter dessa välbehövliga ärenden åkte vi hemåt mot Asia igen med Skytrain men stannade vid National Stadium för ett kort besök på MBK för att köpa en extra USB kabel till min lur. Vi gick sedan därifrån till Asia vilket tar ca 15 minuter.

Vare sig Rulle eller jag hade någon större lust att dra iväg ut igen från rummet för att äta kvällsmat så jag stack direkt till Monky Town Restaurant för att köpa hämtmat, Pad Thai Gai, för att äta på vårt stora rum på Asia. Där finns både bord och bekväma stolar så det fungerar utmärkt.

Monky Town Restaurant, en mycket enkel restaurang med god mat till humana priser...

Självklart inköptes även ett par stora kalla Changöl på Seven Eleven för att avnjutas till maten. Det var ljuvligt skönt att bara softa på rummet efter maten då dagens ärenden tar på kroppen mer än man kan tro.

Tack för en härlig dag och kväll!