2016-03-17 Vilken härligt effektiv dag det blev idag...

Först på "att göra listan" var att lämna in min hoj på Stora Honda i Prachuap Khiri Khan (PKK) för byte av bromsklossarna då de har bromsklossar till Forzan på lager. Lilla Honda har inte dessa på lager så det skulle ta en dryg vecka innan de kom efter beställning. Det var därför lika bra att låta Stora Honda byta dem direkt och jobbet skulle ta ca en timme.
 
Under tiden åkte vi till Kalaya Dental Clinic i PKK på Bangkokbankgatan, mitt emot Lilla Honda butiken, för där hade vi båda tid för genomgång och rengöring av våra tänder from kl. 11.00. 
 
Bilden är från 2012 och nu har de fräschat till kliniken med nymålade fina gula väggar och bytt ut patientstolarna till nyare och bekvämare sådana. Det var för 2 år sedan som vi var på just denna klinik och tandläkaren Kalaya välkomnade oss tillbaka.
 
Vi fick komma in lite tidigare så detta besök var snabbt överstökat. Rulle fick betala 0 baht och jag 600 baht för tandläkaren fick jobba lite mer med att ta bort min tandsten än i Rulles mun.
 
Tandläkaren är mycket duktig och noggrann samt det är bra att kunna beställa tid för undersökning under dagtid. Tandläkaren Dr Sumeth i Tap Saké är också bra men de öppnar inte kliniken förrän kl. 17.00 då Drop In gäller. Jag vill inte riskera att kanske få en sen tid och behöva åka hem på motorvägen efter mörkrets inbrott med min hoj. Det gillar jag inte.
 
Vi hoppade upp på Rulles hoj igen och åkte tillbaka till Stora Honda där de nu bytt bromsklossarna både bak och fram på min hoj. De främre var i mycket bättre skick än de bakre men det var lika bra att byta båda paren på en gång. Detta kostade ca 1 200 baht.
 
Stora Honda i PKK för byte av bromsklossar och här nu min hoj klar....
 
Nu var det hög tid för Immigration i Dan Singh Khon för 90 dagars rapportering samt begäran om Re-Entry inför Malaysiaresan i april, och vi ville försöka komma dit innan personalen gick på lunch kl. 12.00 -13.00.
 
kl. 11.59 var vi där så de hade precis stängt för lunch. Det gjorde inte så mycket för då passade vi på att åka den lilla korta biten till den trevliga lunchrestaurangen, snett mitt emot Immigration, för att äta lunch vi också. Kaow, grappao gai kai dao x 2 och vatten kostade oss 90 baht.
 
Immigration ligger strax till höger där framme på vägen...
 
Mysiga lunchrestaurangen snett mitt emot Immigration
 
Kl. 13.00 var vi återigen på Immigration, som de för stunden enda besökarna, så det gick snabbt att utföra vårt ärende även där. 1 000 baht x 2 för Re-Entry men 90 dagars rapportering är gratis...
 
Aja baja Rulle, parkera på Handikappruta, han har inget fysiskt eller psykiskt handikapp och spelar inte heller golf för att kunna åperopa något handikapp :-D ...
 
Immigration i Dan Singh Khon
 
Vi susade hem via landsvägen som är i oerhört bra skick efter diverse nyasfaltering och vi var hemma igen strax efter kl. 14.00.
 
Vilket flyt och nu är det ruggigt varmt på dagtid, minst 35 grader, så även svetten flyter efter kroppen :-D
 
Det är enkelt och billigt att leva här i vårt fantastiska Thailand och vi har det hur bra som helst!
 
Jag önskar dig en härlig torsdag!
 

Kommentarer:

1 Sofia:

Dit kommer vi behöva åka för att förlänga vårt visum efter 60 dagar. Bra att veta att det finns en bra restaurang i närheten :)

Läste ditt svar på min förra kommentar, 33 grader i vattnet låter ju alldeles lagom ;)

Svar: Tack så mycket Sofia för din kommentar och svalkande bad här just nu kan man inte räkna med :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S:

oj aldrig hört om någon som betalat 0 hos tandläkaren sen var det roligt att höra att ni haft en effektiv dag? kan knappast säga det samma sen i Lördags har jag bara haft oeffektiva dagar pga vi bytte ett system på jobbet och så klart strular det ingen nyhet så jag tar det med ro kan bara jobba med de redskap min arbetsgivare erbjuder eller hur?
Men vi har varma sköna dagar här nu med sol.
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och här i Thailand är allt möjligt :-D Hoppas strulet upphör och du får mera flyt när det gäller jobbets vägnar samt ha det så bra i vårvärmen!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Linda:

Produktiv dag, skönt att fixa tänder och allt det andra, well planned :) pokäe

Svar: Tack så mycket hjärtat för det! Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Myran:

Hej kära Annika !

Har tyvärr varit oerhört slarvig och inte läst Din blogg på länge men inatt så.
Du är helt fantastisk, kära Dam ! Vilken energi och vilka bra och professionella berättelser dessutom sprängfyllda med relevanta fakta.
Hälsa Rulle så gott
Ditt fan / Myran

Svar: Hej kära Myran och vad glad jag blir av att du äntligen hör av dig igen och dessutom med så fint beröm! Tack så mycket för det! Hälsningen är framförd och han hälsar tillbaka så gott, Stor varm kram till dig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Myran:

Tack ack ;-)

Svar: Tack själv Myran!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Myran:

Tack tack, skulle det varit... ;-)

Svar: Tack själv igen och det förstod jag :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: