2016-10-14 Dag 12, Mot Pua och i Pua...Dagsetapp 20 mil

Oj,  det var en kall sovnatt och jag hade lindat in mig som en korv i den filt som ingick i bädden för att den kyliga luften i rummet inte skulle komma åt mig. Rulle lade sig med T-shirt på och efter några timmar åkte även hans långbyxor på men jag härdade ut för jag anser att det är bra att härdas...
 
Om sanningen ska fram så ville jag inte kliva upp i det kylslagna rummet och lämna min hyfsat varma filtkorv fast det var på gränsen till att jag ändå funderade på att sätta på mig kläder jag också...  Jag lovar, jag ska aldrig mer klaga på att det är för varmt i sovrummet :-D
 
Nåväl, man sover gott i kall luft men ett fluffigt varmt täcke hade varit skönt istället för en filt som inte var särskilt tjock ller tillräckligt varm...
 
Morgontemperaturen vid klockan 08.05 visade 18 grader och det är lite skillnad mot de 34 grader som vi är vana vid.  Solen sken från en klarblå himmel och det skulle bli en härlig körning i bergen igen mot Pua. 
 
Brrr vad kallt...
 
Det var skönt att komma ner till varmare temperatur när vi lämnat berget och vår nivå på 1 300 möh. Vi stannade efter ca 5 mil på en PTT mack och både vi och tanken på hojarna fick näringspåfyllning. Det fanns ju ingen frukostmat för oss att tillgå innan vi åkte iväg från berget och det är dessutom bra att passa på att fylla på full tank när vi ska upp och köra i bergen där det oftast finns få bensinmackar.
 
De har bra frukostmat på 7/11 som kaffe, yoghurt, bröd etc och detta intogs vid ett stenbord i skuggan under ett träd precis vid våra hojar.
 
Frukost i det gröna på en PTT mack
 
Vilken fantastiskt härlig väg denna väg 1148 är, mjuka fina kurvor och jämn fint asfalt mil efter mil och det är lätt att bara susa fram och njuta samt att det var lite övrig trafik dessutom...
 
Bensträckarpaus med härlig vy...
 
Den väg som skymtar långt där nere i dalen kommer vi snart ner till... 
 
Väg 1148 det är ett fantastiskt härligt vägval...
 
Härlig väg i vacker natur...
 
Så var det åter dags att fylla på lite energi via våra magar och på det här stället stannade vi även förra året vid den här tiden för lunch...
 
Pad grappao gai kai dao är på gång att lagas till oss...
 
 
Rulle i väntan på maten...
 
Mycket gott och vällagat samt att de även bjöd på en god buljongsoppa till maten. 80 baht kostade lunchen inklusive dricksvatten för oss båda...
 
Mätta och belåtna fortsatte vi 5 mil till och kom så fram till Pua och vår tilltänkta resort Green Hill Resort.
 
Vi fick ett stort fint rum med AC förstås och en stor balkong med bord och stolar. Här lär vi inte frysa i natt i vart fall. Att bo här kostar 650 baht inklusive frukost. 
 
Green Hill Resort i Phua...
 
 Där nere ligger vårt rum...
 
Här kommer frukosten att serveras i morgon...
 
Här under tak får våra hojar stå och Rulle är i full gång med att smörja kedjan på sin hoj...
 
Min uppgift är att kolla var man kan köpa Changöl i närmaste affär och inte allt för långt från vår resort hittade jag en 7/11. Vi får dock vänta till tidigast klockan 17.00 innan denna gyllene dryck kan inhandlas. men väntar gör vi så gärna....
 
Denna router hänger på en lös tråd vid vår balkong och om den har otur blir det snart trådlöst men då är det ju som det ska...:😀
 
Jag önskar er alla fina glada positiva bloggläsare en trevlig fredag samt helg!
 

Kommentarer:

1 Tina Holst Önneby:

Fyyyyy förstår att ni frös inatt, låter inget vidare. Skönt att ni nu är på varmare breddgrader 😊
Skön fredag och trevlig helg på er, kramisar 💝

Svar: Tack för din förståelse Tina och nu är det varmt och skönt igen 😀Trevlig kväll och helg till dig också 😀Kramar från mig till dig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Gertrude%252525252525252520Weinehall:

trevlig helg önskar jag Er/Gertrude

Svar: Tack för det snälla Gertrude 😀😀😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Olle:

Vad ni har det härligt, ta dagen som den kommer 😊
//Olle

Svar: Ja tack Olle det är verkligen underbart härligt 😀😀😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anonym:

Hej, har ni märkt av Kungens bortgång ute på landsbygden? Mvh thomas

Svar: Nej Thomas inte annat än att de pratar om det och vi berättar att vi också är ledsna och beklagar sorgen..
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Christina:

Ååååh så syyynd om er! 18 grader! Skämt åsido, i Thailand är 18 grader inte varmt! Skönt att det bara är tillfälligt och på högre höjder!
Vägarna ser härliga ut, riktigt njutningsfullt att köra längs. Njut!

Svar: Tack så mycket Christina för din kommentar och även om det är lite väl kallt är det häftigt med kontrasterna 😀vi njuter till fullo!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: