2016-09-14 En speciell dag idag också - det är ju onsdag och livet är underbart!

Jag lovade mig själv att bara blogga om det var något speciellt som hände annars skulle jag inte blogga för att slippa prestationsångest om jag inte hade någon blogglust. Men egentligen är ju varje dag speciell på sitt sätt.
 
Det är viktigt för mig att inte se alla dagar som en grå massa som flyter ihop och bara rullar på i en hast eller i bland lite långsammare. Jag vill fånga dagen precis om den är och vad just den här dagen har att bjuda på. Om jag tänker så tror jag att jag får ut det optimala av varje dag, 365 dagar om året, och min strävan är att alltid försöka se tillvaron så positivt som möjligt oavsett hur världen ser ut utanför min sfär. 
 
Kontentan har blivit att jag bloggar varje dag men dessbättre känns det mycket bra, utan prestationskrav, och jag har fått en massa energi tack vare det positiva gensvar jag fått av många av er som läser min blogg, så tackar allra ödmjukast för det.
 
Några exempel på att just den här dagen är specifik och unik kommer här:
 
Hur ofta träffar jag på en fågel av arten Kungsfiskare nere på stranden? Jag har aldrig sett den fågelarten där och nu kom den flygande och satte sig en bit ifrån mig och så länge att jag hann få upp min kamera och ta några bilder innan han eller hon flög iväg...
 
Collared Kingfisher...
 
Så vacker den är och ganska orädd av sig när både jag och vovvarna var strax i närheten av den...
 
I och för sig är detta att muffla med bara fötter i sanden min vardag där på stranden men sanden kan vara mjuk och het, sval och sträv och ibland både och på samma gång...
 
Ibland får jag sällskap av goa vovven Sockan och ibland inte...
 
Även Fino och Bryan gjorde mig sällskap idag men inte Enöga som hade annat för sig idag...
 
Idag såg stranden ut så här på sina ställen...
 
..och där framme i bild går Sockan och letar efter småfisk att jaga...
 
Mjuk och fluffig krabbmark för fötterna...
 
...och jag försöker låta bli att trampa på de små krabborna som pilar upp och ner i sina hålor...
 
Idag var det högre vågor än häromdagen och det blåste lite mindre...
 
Ikväll får vi trevligt sällskap på restaurang Chai Chane av goda vännerna Annika och Göran. På Chai Chane har vi inte varit på länge så det ska bli roligt att komma dit igen då de har mycket god mat till humana priser.
 
Idag har de ingen "levande" musik där och det känns bra så man kan prata med sina bordskamrater utan att behöva höja rösten. Den som vill ha "levande" musik kan få det där på fredagar och lördagar.  
 
Sammanfattningsvis är det här en mycket speciell dag för mig. Jag önskar dig min kära bloggläsare den absolut bästa dagen idag! 

Kommentarer:

1 Gertrude Weinehall:

När jag såg krabborna första gången trodde jag det var en dammtuss. Ser du någonsin större varianter, eller är dom så små hela tiden?/Gertrude

Svar: Tack Gertrude för din kommentar 😀 Jag ser olika storlekar på krabborna varje dag på stranden från pyttesmå till riktigt stora men mest mellanstora 😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Gun Britt:

Tack för de fina bilderna på fåglarna. Jag har faktiskt sett dessa fåglar live.
Naturen skapar vackra varelser åt oss att titta på.
När det gäller de små krabborna tycker jag att de har minskat i antal under de senaste åren. Har du också märkt detta?

Gun Britt

Svar: Tack själv Gun Britt och visst är det en fantastiskt vacker fågel Kungsfiskaren. Jag upplever inte att krabbmängden minskat men det är fler eller färre beroende på säsong.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Malin:

Ååå jag bara älskar din syn på livet. Ska verkligen försöka anamma det själv!

Svar: Tackar så mycket för det Malin och det tror jag att du lyckas med du också :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anonym:

Tack för att du delar med dig. Är för tillfället i Gävle och jobbar. Kul med lite variation. Längtar dock väldigt mkt efter HY. Att få yoga i värmen och i övrigt njuta av allt och alla trevliga människor. Snart så... Kram kram
Anna Lena

Svar: Tack själv Anna Lena och visst är det så. Saknar dig här i HY så det ska bli roligt när du/ni kommer tillbaka hem hit och vi träffas genom bl a yogan. Stor varm kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Eva:

Det ser så härligt ut när du vandrar barfota i sanden. Tänk här hemma får man fila fötterna för att få dem fina men du får dina fötter mjuka och fina alldeles gratis och samtidigt får du njuta hela tiden.

Svar: Tack så mycket Eva för din kommentar och det är en härlig peeling för fötterna på alla sått och vis :-D Att förena nytta med nöje är en suverän kombination.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Maria:

Vilken lustig fågel..ser ut som att kroppen är för liten för huvudet :) jag kan nästan känna hur den där krabbfixade sanden känns under fötterna <3 saknar vovvarna! Pok äe

Svar: Javisst hjärtat den ser lite lustig ut och jag vet hur mycket du längtar att känna den sköna känslan i fötterna igen samt hundarna saknar dig också! Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Anna:

Vilken fin fågel. Fin färg, och en sån näbb sen!

Bra livsfilosofi, att göra något av varje dag istället för att gå och vänta... på helgen, på semestern, på pensionen. Bättre att passa på och göra något bra här och nu! :-) "Life is what happens when we are busy making plans".

Svar: Tack snälla Anna för din kommentar och respons och det är precis så jag menar, lev här och nu för man vet inget om framtiden och om man ens har någon...
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Tina:

Underbara bilder igen och härlig inställning till livet 🌺

Svar: Tack så mycket Tina!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Annika:

Håller med tidigare skribent om barfotabilden - den gjorde att jag längtade tillbaks lite extra. Vad härligt det skulle vara att få byta ut en dag på kontoret mot att få gå barfota i vattenbrynet. Ljuvligt : )

Svar: Tack så mycket Annika och härligt att jag kunde förmedla den känslan till dig och inget är som längtans tider! Jo det skulle vara att du fick vara här i stället då istället för på kontoret förstås :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Britt Carlsson:

Tack för ännu en positiv rapport om livet som fritidsforskare och om livet i Huay Yang

Svar: Tack så mycket Britt för det!😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: