2016-09-16 En liten Common Myna i nöd så det blev en räddningsaktion i morse...

I samband med ett elavbrott i hela området i morse gick Rulle för att kolla vår vattenpump på baksidan av vårt hus. Han upptäcker då att det ligger en nästan livlös liten Common Myna i den ena regnvattentunnan. Han plockar upp den med hjälp av en bambukratta och lägger den försiktigt på en av våra plastboxar för trädgårdsredskap.
 
Rulle ropar på mig och jag springer dit och tar på mig ett par gummerade trädgårdshandskar och lyfter upp den stackars pippin med ett försiktigt tag om den lilla kroppen. Den kippar efter andan och verkar helt utmattad och har säkert legat där i vattnet ett bra tag. Rulle hämtar hushållspapper och jag torkar den stackars pippin och undersöker vingar och övrig kropp men hittar inga skador. 
 
Den stirrar på mig med dimmig blick och hakar fast en klo runt mitt handskklädda finger och förstår säkert att jag inte vill den något illa eller så orkar den inte ens bry sig. Det verkar vara en unge som kanske precis lärt sig flyga.
 
Rulle hämtar mer hushållspapper och jag lindar in det lilla knytet i papperet och i min hand så den får tillbaka värmen och sakta men säkert börjar ögonen klarna och blir mer vaksamma. Pippin får ligga i det torra papperet ifred och vila en stund och den ligger alldeles stilla och blinkar med ögonen.
 
Vi kan ha koll på den genom ett fönster på baksidan och när jag kommer tillbaka för att titta till den lite närmare för att se hur den mår, blir den säkert rädd för mig och hoppar den ner från plastbacken på marken och skuttar iväg med små trevande flaxande vingar... 
 
Den lilla Common Mynan har precis hoppat ner från plastbacken...
 
......men hamnar sedan på rygg och ligger där stilla...
 
 
Jag hämtar den lilla fågeln igen och tar upp den försiktigt och fortsätter att pyssla lite med den och lägger den sedan på papperet igen...
 
Vilostund med tillgång till bananbit...
 
Efter en stund vill den lilla pippin inte ligga där längre utan tar tag med sina klor om mitt finger i handsken med ett hårdare tag och försöker sedan även bita mig i handen med näbben. 
 
Krafterna verkar ha återvänt till ett naturligt beteende och rätt som det är vill den ta sig därifrån och hoppar då iväg, flaxar med sina vingar och piper och gömmer sig sedan bakom vår bananplanta.
 
Där sitter den och stirrar på mig men eftersom den verkar ha kvicknat till nu ordentligt och kan röra på sig med flaxande vingar så lämnar jag den ifred så den inte blir stressad av min närvaro.
 
Här sitter jag tryggt i mitt gömsle...
 
Jag cyklar iväg för att lämna en påse med böcker till goa vännen Berit och vi fick ett långt trevligt samtal där på hennes altan som jag tackar för.
 
Vid hemkomsten är den lilla pippin inte kvar där bland bananplantan och ingen annanstans på tomten eller på granntomten heller så jag utgår ifrån att den klarat sig, åtminstone hoppas vi det.
 
Jag önskar er mina bloggläsare en trevlig fredag samt helg!
 
 

Kommentarer:

1 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Så fin liten fågel.
Vilken tur den hamnade just i er vattentunna så den kunde bli räddad.
Trevlig helg önskas dig/er också från Titti

Svar: Tack så mycket Titti för det och stor varm kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Fint gjort av dig Annika. Ett hjärta av guld./ Gertrude

Svar: Tack snälla Gertrude!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 svein:

Så fantastisk at dere reddet fugelen fra å drukne,den så veldig forkommen ut - god helg

Svar: Tack snälla Svein för det och god helg till er båda samt en stor varm kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Reidun:

Håller tummarna för den fina pippin som tur nog hamnade hos er.Kram!

Svar: Tack så mycket Reidun för det och stor varm kram från mig till dig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Susanne:

Du är en sann djurvän du! Jag hoppas också att den klarade sig. Trevlig helg!58 dagar kvar..

Svar: Tack så mycket Suss och det hoppas jag också! Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Birgitta S:

Åh vad bra att pippin hamnade hemma hos er som är sanna djurvänner. Hoppas den mår ok nu.
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack så mycket för det snälla Birgitta och det hoppas vi också! 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Annika:

Vilken fin insats! 🌺

Svar: Tack snälla Annika! ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Berit Knapasjö:

Tack för en fantastiskt trevlig pratstund.
Är det inte fiskar du räddar livet på så är det fåglar.
Du fina djur och människovän.

Svar: Tack snälla goa Berit för det! ❤❤❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Susanne E:

Lilla pippin då, vilken tur att den valde eran tunna. Hoppas ni får en härlig lördag ! Vi ska träffa goa vänner som kommer ner i oktober till sitt nyköpta hus i Huay Yang !!!
Kram Kram

Svar: Tack så mycket Susanne och det var tur att vi var hemma och kunde rädda den lille stackaren. Ha det så trevligt ni också idag och roligt med goda vänner som köper hus här i HY :-D. Kram, kram till dig också
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Maria:

Vilken tur att lillen klarade sig <3 bra jobbat!! Tänker ännu på den fina fjärilen vi räddade :) pok äe

Svar: Ja hjärtat det var verkligen tur och tack för det❤ Det var bra av oss att även rädda fjärilen 😀Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: