2017-08-02 En kobra i vår trädgård samt cykelträning till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, totalt 7,2 mil

Vädret för dagen var perfekt för en lång cykelträningstur, sol samt lite mulet och med facit i hand, inget regn fast prognosen utlovade det :-D
 
När vi tog ut våra cyklar från vår garagegång såg jag en kobra som låg i blomsterhäcken mellan vårt och grannens hus. När vi passerade den stampade jag bara till lite med foten för att den skulle ge sig iväg men den bara drog ihop sig lite sävligt för att varna oss men vi kunde passera utan någon större fara.
 
Vi har fått lära oss att ju sävligare eller orädd orm desto farligare är den då den är så säker på att kunna försvara sig. En mindre farlig orm flyr så fort den upptäcker den minsta fara. Det kan vara bra att känna till. 
 
 
En fin liten kobra i vår trädgård...
 
Vi sa till personalen, då de höll på med gräsklippning och trimmer i vårt område, att vi sett ormen hos oss men när de kom och tittade hade den ringlat iväg redan. Jag vill inte att de dödar ormar i onödan som man kanske bara kan förflytta till en lämpligare plats, om det inte krälar dit själva.
 
Det är alltid viktigt att man har koll innan man kliver ut på gräsmattan eller rör sig bland buskar och träd eller i högt gräs för i tropikerna finns både ormar och andra insekter eller kryp som man ska respekt för.
 
Nåväl, cykelträningen till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon, var lite extra kämpig idag för min del men det var ändå härligt att ta ut sig rejält och den här gången tog jag alla de tre backarna som är mest ansträngande utan större problem fast det gick sakta men målmedvetet. 
 
Vi har just susat ner för 4 km backen efter den sista uppförsbacken på ca 2 km....
 
Vy söderut...
 
Efter påfyllning av mineralvattenförrådet på 7-11 i PKK cyklade vi direkt till cykelaffären då Rulle beställt bland annat en ny framskärm till min cykel. Min Shimano XT frambroms passade inte min gamla framskärm optimalt så nu har jag fått en ny fin framskärm som löper med bättre avstånd till både däcket och frambromsen.
 
Att cykla här i Thailand utan skärmar över däcken är ingen bra idé framför allt inte när det regnar och vägbanan är våt och smutsig för då hamnar smutsvattnet på mig istället för i skärmen som stöder bort det.
 
Nya framskärmen på plats...
 
...och hjulet är på plats igen. Kul med ny cool framskärm!
 
Dagens cykelträningresultat: Total sträcka 7,2 mil, snittfart 20,9 km/timme, maxfart 39 km/timme, träningstid 3.20 timmar och som vanligt det bästa, brända kalorier 1 821 kcal.
 
Härligt då kan jag med mycket gott samvete dricka Rulles smarriga Pinja Colada innan kvällsmaten samt njuta av det extra goda på tallriken. Det är ju  Lill-Lördag samt härligt att ligga på plus eller minus hur man nu ser det när det gäller dagens kaloriintag :-D
 
Tack min älskade Rulle för en tuff cykelträningsrunda samt en trevlig kväll!
 
Till er bloggläsare önskar jag en mysig onsdag oavsett hur ni firar den eller var ni befinner er idag eller i kväll!
 
 

Kommentarer:

1 Anette:

Kan inte mer än hålla med Magnus Uggla, värsta grymma tjejen https://www.youtube.com/watch?v=n-zcSabc4is&app=desktop

Ha en fin onsdag.

Svar: Oj tack så mycket Anette för det och ha en fin dag och kväll du/ni också!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Susanne Orchid 4:

KRAM KRAM

Svar: Kram, kram tillbaka Susanne! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Pyttsi%252525252520:

Annicka , du är galen🤗Jag är säker på att det var kobran som blev rädd . Kram Pyttsi

Svar: Ha, ha säkert Pyttsi men det var ju tur att kobran och jag kom överens och respekterade varandra 😁 Kram 😍😍😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: