2017-08-07 Cykelträningstur och retur till Ban Krud totalt 8,3 mil...

Idag beslöt jag att cykla själv till Ban Krud istället för att hänga med Rulle till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon. Han skulle till cykelfirman för att kolla om hans beställda komponent kommit men eftersom jag cyklade till PKK både i onsdags och fredags kändes det som om det var dags för Ban Krud istället.
 
Jag har inga problem med att cykla själv utan tycker det är bra för då kan jag cykla i min egen takt, stanna vart jag vill för vatten- eller fotopaus och behöver inte känna någon press på att anpassa mig till någon annan. Skulle något hända mig eller jag skulle få punka finns det alltid någon som kan hjälpa mig då jag inte befinner mig i obygden. Jag har en reservslang med mig också samt pump så kan jag inte fixa det själv finns det som skrivet hjälp att få. 
 
Thailändarna är oerhört hjälpsamma och vänliga om det händer något så där känner jag mig trygg. Jag har alltid ID handlingar på mig också ifall jag inte skulle vara talbar och det är viktigt att tänka på när man ger sig iväg utanför Huay Yang, framför allt utan sällskap.
 
Jag cyklade den väg till Ban Krud som jag beskrivit i mina blogginlägg ett antal gånger så det behöver inte upprepas. 
 
Nåväl det var en mycket skön träningstur, solen gassade och temperaturen låg på 34 grader i skuggan och som himlen såg ut förväntade jag mig inget regn fast väderprognosen utlovat det. Det kan dock ändras snabbt men med facit i hand hade jag tur med vädret och inget regn fast grå moln tornade upp sig söderifrån på vägen hem.
 
Strax norr om Tap Saké Beach och här kändes det skönt med en vätskepaus...
 
Efter den korta pausen var det bara att hoja på igen söderut...
 
På väg till Ban Krud på fina vägar och här finns det mycket oljepalmer bandat med kokospalmer och bananplantor...
 
Den här vägen kom jag ifrån och den leder nordväst ut och till Tap Saké...
 
Jag rullade in till Ban Krud och 7-11 efter lite drygt 4,1 mil på cykelträningstiden 1.52 timme och det är några minuter tidigare än förra gången. Det är alltid kul att förbättra sina resultat.
 
Här var det skönt att slå sig ner en stund på en bänk utanför 7-11 för intag av diverse näring. 3 medhavda bananer samt inköpt soyamjölk med choklad samt en flaska mineralvatten för att fylla på mina flaskor inför hemfärden. 
 
Härlig välbehövd paus med lite näringstillskott...
 
Min coola fina cykel som tagit mig hit så fint och smidigt...
 
Efter en snabb koll på himlen tornade grå moln upp sig så nu var det slut på pausen och bäst att cykla hem igen ifall att de grå molnen vill tömma sitt eventuella regninnehåll över mig...
 
Taåp Saké Beach och vy norröver. I fronten på bilden ser man SAo Manaobergen samt en skymt av Chan- och Thaisi Island som ligger utanför Wanakon Nationalpark i Huay yang...
 
Vy söderut ...
 
Det var skönt att stå här i vinden och svalka av mig lite...
 
 
 
Färden hem fortsatte och när jag kom ut på motorvägen igen hade jag fått upp farten så istället för att svänga in på betongvägen mitt emot Katolska Skolan fortsatte jag på motorvägen ända till den norra U-svängen i Huay Yang. 
 
Det var ett riktigt bra cykelträningspass idag och jag kände mig både pigg och stark i benen.
 
Dagens resultat: Total sträcka 8,3 mil, cykelträningstid 3,35 timmar, ca 20 minuter snabbare än förra gången, snittfart 23 km/timme och maxfart 38,4 och det bästa av allt 2 016 brända kcal.
 
Nu har jag träningscyklat i 2 månader och idag var det 25 gången. Jag har blivit av med drygt 2 kg onödiga kilon, rumpan har blivit fastare och celluliterna på låren har minskat rejält och min kondition är hur bra som helst. Bara fördelar med andra ord, åtminstone för mig.
 
Det är mycket jobb som krävs för att hålla kroppen i trim. Jag "bantar" inte utan äter och dricker lika sunt som vanligt och ibland gör jag mina utsvävningar både när det gäller maten samt alkoholhaltiga drycker samt smarriga bakverk. 
 
Det finns inget quick fix som trollar bort onödiga kilon utan vill man ha en sund kropp är det bara att jobba med den som den är skapt för. Vill man inte göra något utan bara muffla i sig onyttigheter och ägna sig åt stillasittande är det bara att ta konsekvenserna av det och det är var och ens eget val och ansvar. 
 
Jag önskar dig en fin måndag och var rädd om dig, du har bara ett liv så var rädd om det!
 
 

Kommentarer:

1 Anette:

BRA JOBB Annika! Du är kanon och en förebild!
Jag håller helt med dej när det gäller träning att det krävs mycket jobb, men det du får ut av träningen ger så mycket mer. Du behöver inte gilla det, du behöver bara göra det. TÄNK INTE, bara gör. Ofta blir det för många ursäkter för att hoppa över träningen. Det regnar, är kallt, det blåser, men tänk inte bara gör. Som Jon Kabat-Zinn säger - Allt kommer ur din träning. Om det är cykel, löpning, yoga, Mindfulness så kommer det ur din träning....

Svar: Tack så mycket Anette och jag gör precis så, kör bara, det är varmt och svettigt men so what, 110 % fokus och järnvilja samt när ett hårt träningspass är över känns det så bra i hela kroppen! All träning, oavsett slag, gör gott och det finns inga godtagbara ursäkter att inte träna bara svepskäl för att slippa undan och tro man väljer den lätta vägen som dessvärre kommer att straffa sig på ett eller annat sätt... Må så gott och tack för din kommentar!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Jenna:

Hej Annika! Jag är glad över att jag halkade in här då jag hittar massor av inspiration inför en kommande resa! Vi är en småbarnsfamilj som funderar på att hyra hus i Huay Yang (alternativt hua hin) under hösten, i 1-2 månader. Det är viktigt för oss att få vara aktiva och vi vill gärna träna thaiboxning och yoga eller gym. I Hua hin är det inga problem att hitta ovanstående, men Huay yang lockar egentligen mer, och därför undrar jag om du känner till ifall det finns utbud av detta där? Tack för en intressant blogg!

Svar: Hej Jenna och vad roligt att du hittat min blogg om främst Huay Yang! Under månaderna oktober till mars finns stor aktivitet med gruppträningar som Yoga, Tabata, Linedance men det finns ingen thaiboxning här utan närmast är i så fall Prachuap Khiri Khan på någon privat klubb. Det finns en gym i HY som kan vara gott nog men vill man ha fler redskap och tyngre hantlar finns ett mycket välutrustat gym i Tap Saké, 1,5 mil söder om HY. Kolla mina kategorier som rör HY med omgivning Fysisk träning etc. När det gäller gruppträning etc kan man kolla på Huay Yang -aktivitet på FB https://www.facebook.com/groups/1100462240068910/ när de äger rum. Mellan träningarna kan man utnyttja våra våra långsträckta stränder till diverse aktiviteter som promenader eller annat skoj.
Välkomna till HY och lycka till vad ni än väljer samt tack för att du läser min blogg :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tina Holst Önneby:

Blir så imponerad av dig vännen 👍😊
Så himla duktig och enveten, hur sjutton ska jag kunna hålla tempo med dig på stranden i höst 😉
Stor kram 😘

Svar: Tack så mycket kära fina Tina för det och jag lovar att anpassa mig efter din takt på stranden 😁Stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Maria:

Så bra att du cyklar själv på långrundorna nu! Riktigt bra jobbat. Längtar att få cykla med er nu <3 pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och vi längtar tills du kommer hem till HY och då blir det hårdkörning 😍😍😍 Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: