2017-08-11 Dagens cykelträningstur och retur till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, totalt 7,2 mil...

Idag är det fredag igen och Ned städar vårt hus på förmiddagen och Rulle och jag beslöt oss för att cykelträna tur och retur till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon, totalt 7,2 mil.
 
Det är den tredje cykelträningen den här veckan och totalt blev veckans cykelträningsresultat 23,7 mil för min del! Då har jag inte räknat in bycyklingen i Huay Yang som kan bli ca 1 mil/dag.
 
Jag var lite tveksam till att cykla en långrunda idag igen men tyckte ändå det var värt att testa hur det skulle gå med det. Vädret bjöd på sol från klarblå himmel, +35 C i skuggan samt en hel del blåst.
 
Benen var inte lika pigga idag som i onsdags och det kändes lite tungt men det är bara att köra på och inte ge upp för minsta lilla trötthetssvacka. 
 
Rulle tog 1 km backen men jag tog den lite längre rundan istället som har snällare uppförsbackar och man kan dra på rejält på rakorna. När jag svängt av till vänster i nästa korsning för att cykla upp mot Burmabergen hamnade jag i en motvindskanal så cykeln stannade nästan upp. Där fick jag mitt "straff" för att jag trodde jag valde den lite "lättare" vägen. Motvind och uppförslut är slitigt men det är som skrivet bara att köra på och hålla sig till de lättare växlarna.
 
Rulle mötte mig på vägen och susade ner för backen med vinden i ryggen och fick också känna på den starka motvinden när han vände om. 2 km backen var extra tung idag då motvinden friskade i  för att jag ska veta att jag lever och det kändes som en enorm lättnad när denna branta och småsega uppförsbacke äntligen var slut.
 
Puh, äntligen har sista 2 km backen blivit besegrad!
 
Sista delen på 2 km backen och man kan kanske föreställa sig hur brant den är om man kollar på bilen som är på väg uppåt. Skönt att jag fixade den idag igen fast jag var lite trött i benen för dagen...
 
Gummiplantage vid sidan om vägen...
 
Efter den här 2 km backen kommer njutningen att susa nedför i ca 4 km och resten av backarna hem till Huay Yang är som en fis i rymden jämförelsevis med den här uppförsbacken.
 
Vi rullade in i PKK och 7-11 efter 4,1 mil och min cykelträningstid låg på 1,56 timme. Rulle cyklar självklart snabbare än jag då han cykeltränat i snart 6 år här i HY men han kan dra på när han vill och vända för att möta mig under vägen.
 
Eftersom det är fredag blir det extra gott till lunchfikat och vi cyklade därför till Ludo på See Sea och köpte en citronpaj till mig och en choklad/äppelkaka till Rulle. 
 
Vi behövde en vattenmelon och den köpte jag av denna försäljare som kom så lägligt för det ändamålet till See Sea. Den blev en bamsemelon på 3 kg som jag lade i min cykelkorg. En extratyngd på 3 kg därmed.... 
 
Fransmannen och bagaren Ludo på See Sea och hans pajer och mjuka kakor är hur smarriga som helst!
 
See Sea 
 
Vi cyklade hem via Wing 5 och Ao Manao och tog sedan landsvägen mellan Klong Wan och Akvarievägen innan vi körde upp på Akvarievägen. Sista 15 km tog vi som vanligt motorvägen hem och väl hemma igen kändes det fantastiskt skönt!
 
Dagens cykelträningsresultat: Distans 7,2 mil, träningstid 3,24 timmar, snittfart 21,4 km/timme, maxfart 42, 6 km/timme (rekord för mig) och ta da 1 776 brända kcal :-D
 
Fast jag kände mig lite träningstrött idag är jag ändå nöjd och stolt över mina resultat och att jag fixade rundan.
Jag tror ändå att jag lägger upp en annan träningsstrategi och nöjer mig med 2 långa distanser per vecka och fyller på med strandlångisar 3 gånger/vecka eller strandlångisar 2 gånger/vecka och 1 kortare cykelträningsrunda tills jag känner mig mer vältränad. Vi får väl se hur det blir med det när jag känner mig peppad att köra hårdare :-D 
 
Härligt med helg så kroppen får vila lite och jag önskar dig min bloggläsare en extra trevlig fredag samt helg! Njut av livets goda och var rädd om dig och de dina.  
 
 

Kommentarer:

1 Anette:

BRA JOBB! Det är en bra strategi att lägga om till två långcykelpass. Själv tycker jag om att blanda träningen och tack vare din blogg och inspiration kan vi nu lägga till cykling som två träningspass/vecka. Ha en fin fredag och helg. Här ska grillas med vänner ikväll.

Svar: Tack så mycket Anette för din kommentar och härligt att du/ni blivit inspirerade av att cykla också! Ha en mysig fredag med era vänner samt en fin helg!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Birgitta S:

Spänstigt värre och lite extra gott till lunchfikat passar bra efter ett sådant träningspass.
Trevlig helg !

Svar: Tack så mycket Birgitta och det mesta smakar extra gott efter ett rejält träningspass😁 Trevlig helg 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tina:

Superbra kämpat Annika! Vi har kommit hem till Sthlm igen, well, dryga vecka sedan. Men nu ska jag uppdatera mig från HY via din blogg... Trevlig fredag och helg! Kram Tina ✨

Svar: Tack så mycket Tina och välkomna hem till Stockholm och även välkomna tillbaka till HY igen 😍 Trevlig helg och må så gott hela familjen 😍 Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: