2017-08-14 Uppdragning av Speedboat med inslag av krångel i Wanakon Nationalpark..

På min strandlångis idag kom två Speedboats in med sina passagerare som varit på Chan- och Thaisi Islands. 
 
Då det inte var fler passagerare som skulle ut till öarna brukar de dra upp båtarna på land med hjälp av en trailer och traktor och det går oftast smidigt och lätt.
 
Så blev det inte den gången...
 
 
Traktorn körde ner den större av de två trailers som de brukar använda och när de fått upp båten på trailern... 
 
Båten körs upp på trailern....
 
 
När traktorn skulle dra upp den på land kom ett missljud. Något hade hänt med trailern när det låg i vattnet. 
 
 
Efter mycket om och med fick de loss trailern från traktorn....
 
 
Traktorn körs bort utan trailern....
 
Nu gällde det att få bort båten från trailern så de kunde undersöka var felet låg...
 
Det var två man som försökte få loss båten och en som försökte med hjälp av motorn. Nu kunde jag inte stå där och filma längre och fota utan jag gick ner till dem och erbjöd dem att hjälpa till att skjuta på så var vi i fart fall tre istället för två. De sa att det var okej utan min hjälp men jag envisades och vi hjälptes åt och till slut med enade krafter fick vi loss båten från trailern.
 
Traktorn kom också till undsättning och sköt på i fören men sista puffet fick vi göra med armkraft. 
 
De tackade för hjälpen och sa att jag var stark på thai och det kändes som en bra insats att göra något för dem och inte stå på stranden som ett fån och bara titta på när de kämpade med båten.
 
 
Trailerns ena skakel hade gått av i sitt fäste och för att kunna dra upp den från vattnen med hjälp av traktorn kunde de vira upp skakeln med hjälp av en kraftig lina.
 
Skakeln är tillfälligt förankrad för att håla för att dras upp på land med hjälp av traktorn...
 
Den temporära lagningen höll och traktorn kunde dra upp trailern ur vattnet... 
 
 
Trailern dras upp för att repareras...
 
...och båten får ligga förankrad vid stranden under tiden...
 
Den mindre trailern använde de sig inte av utan den flyttades upp till nationalparken...
 
Nu får båtarna ligga för ankar istället...
 
Bamsemotor på 225 hk...
 
...och den mindre båten har en motor på 200 hk
 
Skönt att det löste sig så här långt i vart fall och jag kunde fortsätta min strandlångis norr ut...Se separat inlägg.

Kommentera här: