2017-02-23 Vårt underbara hav och vår underbara strand i Huay Yang med inslag av en lite väl våldsam Enöga...

Nu håller vinden på att vända mer och mer och drar sig sakta åt sydväst och nu kommer vinden rakt fån öst.
 
Det innebär varmare klimat samt lugnare hav och bredare strand då vattennivån även kommer att sjunka en bit och det känns verkligen att det håller på och bli varmare och så även på kvällen och natten. Snart är våren här och så även sommaren...
 
Vy söderut...
 
 
 
 
Här kom Sockan springande och vovvarna brukar komma som jehun bakom mig då de upptäcker lite för sent att det är någon de känner och vill då springa i kapp. Sockan fick både torrfoder och hundgodis samt en massa kärlek förstås...
 
 
Vattentemperaturen har stigit rejält på sista veckan och den ligger på ca 32 grader och det är ljuvligt att gå i vattnet och låta det varma vattnet plaska runt fötterna...Häng med i tanken...
 
 
Sockan hängde med en bit men plötsligt kom Enöga rusande och ville ha mig för sig själv och gav Sockan en rejäl duvning och att slängde sig ut i vattnet av skräck för Enöga. Hon kan vara både grym och elak mot de vovvar som har mycket lägre rang än hon. Sockan står i mycket lägre rang än både Bryan och Fino men de är ofta snälla mot honom ändå. Enöga tog sats en andra gång mot stackars Sockan och bet honom i skinnet och ruskade med huvudet så det skulle kännas rejält vem som hade övertaget och han fick ett öppet sår, inte så stort dock men det gjorde givetvis ont.
 
Jag avbröt Enögas attack och sa till henne på skarpen att sluta och motade bort henne från den stackars Sockan som stod där i vattnet alldeles moloken och skrämd av den hemska Enögas anfall och angrepp.
 
Jag klappade om Sockan och kollade hans sår som kommer att läka av sig självt. Försökte skölja hans sandiga päls med havsvattnet och när Enöga försvann en bra bit bort tog han mod till sig och vände på klacken och sprang hem till sig. Han vågade helt enkelt inte följa med mig längre.
 
Det är inte mycket vi kan annat än säga ifrån, om det går, när de bråkar med varandra, och när vi ser det, men när vi väl gått därifrån får de försöka klara sig själva och är vana vid den hårda världen. Det var lite sogligt att se fina glada Sockan med sin mjuka yviga päls förvandlas till en sandig blöt rädd vovve, det gör ont i mitt hjärta men det är verkligheten här som gäller....
 
Klippgränsen, så vacker det var där idag...
 
Här står Enöga som på ett brutalt sätt talat om för Sockan vad som gäller och nu känner hon sig nöjd över det den lilla rackaren. Fino har högre rang än Sockan och honom är hon snäll emot, idag, i vart fall... 
 
Fino gillar att svalka av sig i havsvattnet när de lekt och busat...
 
Här kan vi tydligt se hur vattnet gröpt ur det porösa berget...
 
 
Vy söderut...
 
Tack mina vovvevänner för en skön strandlångis med undantag för Enögas angrepp mot stackars Sockan. Hoppas jag träffar på honom i morgon för att se hur hur han mår.

Kommentarer:

1 Tina Holst Önneby:

Vilken härlig dag vi haft idag ❤
Lycka att få tillbringa tid här. Kramisar

Svar: Ja verkligen Tina, på alla sätt och vis! <3 Kramis i mängd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Helen Nilsson:

Åh, vad jag längtar till denna underbara by =)
Älskar att ta del av dina bilder och text om vardagen i Huay Yang.
Så tacksam att du orkar hålla på att blogga om denna underbara del av världen, TACK!

Svar: Tack själv så mycket Helen för att du uppskattar min blogg i både bild och text och det gör mig mycket glad! Förstår att du längtar till detta ljuvliga paradis och tills vidare kommer jag givetvis att fortsätta att blogga då jag vet att det glädjer så många. Det är verkligen lön för mödan :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Maria:

Stackars Sockan <3 hoppas han mår bättre när han fått lugn och ro. Hundar är grymma mot varann ibland alltså. Det värsta är ju när de skadar varandra illa, tur att det ändå gick bra nu. Härliga bilder! Saknar vovvarna! Pok äe

Svar: Mmm hjärtat det var sorgligt att se hur illa till mods han blev och blöt och sandig på hela kroppen efter att ha varit glad och torr och fin innan Enögas grymma behandling. Jag ska se om jag kan träffa honom nästa vecka för att kolla såret. Förstår att du längtar hem hit och vovvarna saknar säkert dig också.och vi saknar dig massor! Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: