2017-07-05 Dagens härliga cykelträningspass med fokus på andningsteknik och lite nya cykelvägar...

Vid dagens cykelpass på 4,5 mil lade jag fokus på min andningsteknik efter en impuls från en av mina bloggläsare Anette genom hennes kommentar på mitt senaste cykelträningspass.
 
Vädret bjöd på mulenhet och bara ca +30 C, det vill säga perfekt väder för träningscyklling :-D
 
Vid det träningspasset pressade jag mig hårt i framför allt backarna och vid Vattenfallsbacken var jag så andfådd när jag tog en vattenpaus att det flimrade för ögonen. Syrebrist misstänker jag som med all säkerhet berodde på en alldeles för ytlig och snabb andning. Jisses, att djupandas istället för att hålla på och flåsa som en hund vet jag ju har bättre effekt men det där med djupandning i samband med tuffare fysisk träning har jag helt glömt bort.
 
Igår tränade jag djupandning i omgångar hemma och fyllde lungorna med luft ända från magen genom munnen, höll andan en kort stund och släppte sedan ut med luften genom munnen i lugnt tempo. Så kan man hålla på i några minuter för att träna på tekniken. Jag testade att andas in på samma sätt genom näsan också men tycker inte det har lika bra effekt som genom munnen.
 
Nåväl under dagens cykelpass skulle jag nu praktisera den här tekningen till fullo för att känna på skillnaden, framför allt före och i backarna. Djupandning genom munnen, så långt ner i magen jag förmådde, i ett lugnt tempo, och ut genom munnen, lugnt och fint och jisses vilken skillnad det blev. Flåset minskade radikalt  och det märktes därmed snabbt att denna andningsteknik fungerade och så här jobbade jag genom hela passet.
 
Jag blev så glad när jag tänkte på Anette som gav mig den här impulsen att tänka på min andning. Det borde jag ha kunnat räkna ut själv egentligen men det mest enklaste som har med kroppen att göra finns en tendens att glömma bort, åtminstone för mig. Andningen sköter sig självt liksom hjärtats slag och det är ju bra det så länge det varar.
 
När jag löptränade flera mil i veckan, för hur många år som helst sedan, använde jag mig av den här djupandningstekniken men det var då det. Tur att jag vaknar till ibland och framför allt är jag lyhörd för vettiga träningstipps som passar mig.
 
Rulle har givetvis gett mig en massa bra cykelträningstips men det här med andningen har vi aldrig pratat om för han trodde säkert att jag visste det då det inte är första gången jag tränar fysiskt med lte tuffare moment.
 
Jag har dessutom en tendens att dra upp axlarna när det blir extra jobbigt samt ta i med armarna mot styret så händerna nästan domnar. Helgalen tendens då det knappast hjälper till att fixa en backe lättare genom att göra så med vare sig armar eller axlar då det är benen som jobbar.
 
Vi gör lite konstiga saker med våra kroppar, lite till mans, och det är bra att försöka ha koll på de olika kroppsdelarna och slappna av i de delar som inte ska jobba för tillfället.
 
Dagens fokus var också att hitta lite nya cykelvägar för att öka på 3 milarundan. Dagens runda började med att jag körde över den norra U-svängen och precis innan Sanyas Handelsträdgård tog jag in en liten fin väg till höger. Vi ett trevägskors tog jag till vänster, då jag skulle mot Burmabergen, och följde en fin väg som så småningom gick över i grus en bit. Då blev jag lite tveksam var jag skulle hamna men efter koll med en thailändare nickade han han det var okej att cykla där.
 
Grusvägen mynnade ut till en fin liten asfaltväg och plötsligt kom jag fram till templet Wat Noen Din Daeng där vi den 29 januari 2017 utförde kastreringar via Huay Yang Dog &Cat Rescue. Jag hade alltså hamnat på en omväg på flera km dit. Jag cyklade vidare och kom ut på en fin bred landsväg och jag susade ner för en lång härlig backe och där borta längre fram var den en ännu större väg med hård trafik och det var helt sonika motorvägen. Men snacka om vimsig, jag kände till och med igen den skola som både landsvägen och motorvägen syns ifrån.
 
Jag hade alltså cyklat i en cirkel och var inte så långt ifrån den väg som jag cyklat in på strax för Sanya Handelsträdgård. Det var bara att vända cykeln och cykla tillbaka uppför den backe jag just lyckligt susat ner för. Vi templet Wat Noen Din Daeng tog jag en annan väg och siktade in mig på bergen och nu var jag på rätt väg äntligen. En smärre extra träningssträcka är ju bara bra rent träningsmässigt. 
 
Jag kom ner vid trevägskorsningen och den väg som man kör till Dan Singh Khon...
 
Till vänster kommer man fram till Sanyavägen och till höger vägen mot Dan Singh Khon...
 
Tar man till vänster här kommer man fram till Sanyavägen efter att sista biten kört på en betongväg som börjar och tar slut vid Sanyavägen... 
 
Till höger mot Dan Singh Khon...
 
Jag valde den högra vägen och efter ca 100 meter svängde jag ner till vänster på en fin bred asfaltväg som är en "omväg" till Sanyavägen...
 
Vilken härlig cykelmiljö...
 
Efter ett par km tog jag av till vänster på en mindre asfaltväg och en lång backe som snirklade sig upp men med min nya djupandningsteknink var det en lätt match :-D
Den här vägen leder till Sanyavägen...
 
 
Här bjöds jag på en lång skön nedförsbacke men efter ett par km, i en vänsterkurva, rusade två argsinta hundar ut från sin tomt på vänster sida och det var lite otäckt då det går så snabbt för dem att rusa fram till cykeln.
 
Jag röt till åt dem och väjde undan, husse skrek på dem i bakgrunden men det hjälpte föga, men jag hade hög fart så de två odågorna gav upp...Puh! Det här är inte något trevligt inslag i cyklingen men tyvärr får vi räkna med sådana här knepiga hundar emellanåt och jag är glad att det gick bra den här gången också.
 
Nu var jag snart framme vid fyrvägskorsningen vid plåtskjulet där den betongväg som jag berättade om mynnar ut och till höger kommer jag in eller ut om  jag cyklar rundan från andra hållet. Jag cyklade alltså in till höger och fortsatte på min 3 mila runda och som mynnar ut vid Katolska skolan och motorvägen.
 
Jag gjorde dock en avstickare först till Vattenfallet för att jag ville ha den backeträningen också. Den här gången gick det mycket bra, god fart med hjälp av starka ben och rätt andningsteknik och när jag stannade efter uppförsbacken för att ta en dryckespaus var andningen lugn och fin och inget flimmer för ögonen. Tjohej, vad härligt då är det dilemmat löst...
 
Från Sang Arun och hem igen och jag är så nöjd med detta härliga cykelträningspass, lite trött naturligtvis men inte andfådd.
 
Dagens siffror, 4,5 mil, snittfart 20,7 km/timme, maxfart 35,3 km/timme och med dryckes- och fotopauser tog det lite drygt 2 timmar. Brända kalorier minst 800 och det kändes bra att bli av med dem :-D 
 
Tack till mig själv för detta sköna träningspass samt stort tack till Anette som fick mig att reflektera över min andning :-D
 
Idag är det Lill-Lördag och då kan både jag och Rulle unna oss både en smarrig GT á la Rulle samt lite extra gott på tallriken.
 
Till er bloggläsare önskar jag en extra mysig onsdag, Lill-Lördag eller inte!  

Kommentarer:

1 Anette:

Bra att man kan inspirera varandra. BRA JOBB Annika. Genom reflektion och insikt blir du medveten om din andning sk Medveten andning. Du är medveten om din andning när du skriver snabb och ytlig andning och och att det blir extra jobbigt när du drar upp axlarna. Genom medveten andning får du en upprätt hållning, 70-80% av muskelarbetet bör utföras av diafragma, vilket gör bröstkorgen mer avslappnad, bättre gasutbyte, fler lungblåsor nere i lungorna,ökat venöst återflöde (blodflödet tillbaka till hjärtat).

Svar: Ja visst är det bra Anette och medvetenheten, som du väckte, hjälpte mig att ta itu med andningen och det fungerade dessutom så återigen stort tack till dig! Bra info i övrigt!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

Fortsättning..En man som heter Anders Olsson är mycket kunnig just i Medveten andning. Jag har utbildat mej till andningsinstruktör hos honom och lärde mej MASSOR. Jag är narkossjuksköterska och är expert på andning och fri luftvägar, men så bra utbildning. Här kommer några länkarhttps://www.youtube.com/watch?v=zTYw1ctsOdA

https://www.youtube.com/watch?v=OA4R2u-5lwk&t=85s
När vi kommer till HY tar jag med med Anders bok om Medveten andning till dej. Ha en finfin onsdag.

Svar: Härligt att ha en sådan duktig och kunnig bloggläsare då detta med andning är A och O framför allt här i värmen som i sig kan ta nog med energi. Ska kolla de länkar du gett till mig med stort intresse. Jag ser fram emot att läsa boken och en träff med dig förstås :-D Ha en härlig onsdag du/ni också!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: