2017-07-17 Dagens hjälpinsats för hundarnas skull....

Igår berättade jag i min blogg om vårt besök i en privat fastighet för att utföra kastrering på deras och och några andra hundar via Huay Yang Dog & Cat Rescue.
 
När vi var där uppmärksammande vi att alla de 4-5 hundar som stod bundna med kedjor, för att inte jaga deras höns, hade fula märken och skador på halsen av kedjan.  
 
En nykastrerad tik som fått sina sår på halsen från kedjan omskötta av Num Whan...
 
Wut pratade med ägarinnan Dang att hon kunde trä på en plastslang på kedjan runt halsen så skulle den inte skada hunden på samma sätt. Om Dang skulle ombesörja saken eller inte vet vi dock inte.
 
Då jag har svårt att se att hundar far illa, av något skäl, fast jag är övertygad om att det inte var något Dang ville göra med vilja. Hon hade berättat att hundarna måste stå bundna emellanåt och hade inte så mycket annat val annat än att använda en hundkedja som de flesta andra gör av samma skäl som hon.
 
Det där med plastslang är en genialisk lösning på problemet så idag cyklade jag helt enkelt och köpte 4 meter plastslang för 60 baht i Järnaffären på Frontage Road.
 
Järnaffären på Frontage Road....
 
4 meter plastslang inköpt för hundarnas skull...
 
Jag cyklade sedan till den berörda fastigheten knappt 5 km västerut mot Burmabergen och både Dang och hennes pappa var hemma så jag berättade för dem att jag köpt en plastslang till hundarnas halskedjor. De blev mycket glada och Dang och jag satte igång att jobba.
 
Den fastighet vi besökte i går via Huay Yang Dog & Cat Rescue för gårdagens kastreringsprojekt..
 
Hundarnas kedjor var lite för kraftiga för att passa in i plastslangen och att ha en större plastslang än den jag hade med mig skulle inte heller vara bra. Jag såg en nylonlina ligga på ett bord i ett uthus och frågade pappan om jag kunde ta den till hundarnas halsband. Det var helt okej enligt pappan.
 
Jag trädde in linan i plastslangen och fick hjälp av pappan att smälta ändarna på nylonlinan med hans tändare så ändarna skulle hålla ihop. Dang satte sedan fast kedjan i linknutarna och vips hade vi ett mycket mildare halsband till vovvarna.
 
Det kändes så roligt att få jobba ihop med dem och att resultatet blev så bra. Vi fixade 5 plastslangshalsband och det gick åt ca 1,5 meter plastslang och det som blev över tog jag hem igen. Den kan vi ha användning för om jag eller någon annan ser att andra hundar behöver samma typ av skydd när de står bundna och om hundägaren är villig att ta emot detta goda tips förstås. 
 
Fina tiken med sitt nya mildare halsband...
 
En lite stökig valp vill leka med henne...
 
Nu klarar halsen ett tryck eller drag på ett mycket bättre sätt...
 
En kraftig nylonlina och plastslang istället för en vass kedja....
 
 
Dang är mycket glad och tacksam över den för mig lilla hjälpen men som jag gjorde för hennes vovvars skull... 
 
Nu kan skadorna efter kedjan läka snabbare...
 
 
Dangs pappa...
 
Jag önskar familjen lycka till med sina vovvar och tackade för mig och de tackade också för hjälpen.
 
Vad skönt det kändes i mitt hjärta när jag cyklade hem och nu vet att hundarna har det lite bättre som bundna jämförelsevis med igår när jag såg hur vovvarnas halsar såg ut.
 
 
 

Kommentarer:

1 Marina :

Härligt jobb du gjorde för hundarna ❤️

Svar: Tack så mycket Marina! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Yvonne Sundberg :

Så fint gjort av dig❣️Nästan ingen kostnad för oss, men kanske mycket för dem! Kram 😘

Svar: Tack så mycket Yvonne och visst är det så. Kram<3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Du är för gullig och rar. Gertrude

Svar: Tack snälla Gertrude! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anette:

Fint gjort Annika!!! När man ger till andra, så ge man till sig själv....

Svar: Tack så mycket Anette och visst är det så...
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Reidun:

Fint gjort av dej,det värmer!! Kram Reidun

Svar: Tack så mycket Reidun och kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Vad skönt för hundarna att de fått fina halsband.
Första vovven ser så söt ut på bilden.
Kram Titti

Svar: Tack så mycket Titti och visst är hon söt den lilla tiken! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Aud K32:

Flott ide! Du er toppers.🤗❤️👍

Svar: Tack så mycket Aud men det var ju Wut´s idé och jag bara genomförde den! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 [email protected]:

Vad omtänksam du är

Svar: Tack så mycket Eva!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Mia:

Underbara du!!!
Det värmer gott i mitt hundhjärta att se det du gör , av hela mitt hjärta TACK FRÅN ALLA HUNDARNA OCH OSS ALLA FÖRSTÅS

Svar: Tack så mycket själv och det var ju tack vare er och Dogrescue som jag så det här och därmed kunde göra något för vovvarna! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Anita Andersson (Karin Anita Ollonqvist tid):

Tack för att du med enkla medel och bra ideér mer eller mindre gjorde en syverän insats. Jag kommer kanske att arbeta ihjäl mig i Thailand men vad gör det om det är sådana här insatser man kan göra för djuren o medmänniskorna. Tack Du inspirerar mig mycket Kramar Anita och ha en bra vecka.

Svar: Tack så mycket själv Anita för din fina värmande kommentar och ha en bra vecka du också! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

11 Jessica Högberg:

Oj så fint gjort!! Gulle dej

Svar: Tack så mycket Jessica!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

12 Tina:

Men så fint av dig❣️

Svar: Tack så mycket Tina! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

13 Irene:

Som både hundägare och stor djurvän, blir man så glad när man på ett ändå ganska enkelt sätt kan få hundarna att må så mycket bättre.

Svar: Tack så mycket Irene för din kommentar och det har du så rätt i!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

14 Tina:

Men så fint av dig❣️

Svar: Tack så mycket Tina! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: