2017-07-19 Dagens strand- och havsrapport i Huay Yang...

Idag är det mulet, lite sol och lite regn men på min strandlångis var det skönt mulet och därmed svalare förstås än när solen brassar på.
 
När jag kom ner till stranden, via Sukta Resortvägen, träffade jag på ett mycket trevligt lite äldre par, han heter Jim och är amerikan och hon heter Ginnie och är thailändska. Jim var i full gång med att plocka lite skräp i sin närmaste omgivning och det blev snyggt och fint. Enligt Ginnie har han svårt att bara låta skräpet ligga kvar utan plockar hellre upp det och det tycker jag är bra gjort.
 
Paret bor i Bangkok men åker till Huay Yang så ofta de kan för de trivs så bra med lugnet och stranden här. De har blivit så förtjusta i Huay Yang och dess omgivningar att de köpt mark mellan Samutvägen och Richards Pizzeria och där ska de bygga sitt hus samt hoppas de kan flytta in om ca 1 år och bo här för gott.
 
Vi fick ett mycket givande samtal om ditten och datten och var rörande överens om att världen skulle bli mycket bättre om människor brydde sig om varandra mer, visade respekt för olika kulturer och inte bara tänkte på sig själva och sitt eget väl. De flesta människor är egoistiska och tänker bara på vad som är bra för dem själva utan att tänka i ett större perspektiv för att vi alla som bor på detta jordklot ska ha ett drägligt liv samt värna om både djur och natur. Det krävs ett globalt gemensamt arbete där vi alla kan vara delaktiga på ett eller annat sätt. 
 
Härligt att träffa på sympatiska människor bara så där spontant och få en liten pratstund. Vi önskade varandra en trevlig dag och jag påbörjade min långis.
 
"Släpp ut mig, jag sitter fast".....
 
Vilken vacker manet som låg och guppade i vattenbrynet...
 
 
Vy söderut....
 
Vy norrut...
 
Två stora krabbor var på väg upp från sin håla i sanden men när de hörde mina steg och såg mig försvann de snabbt ner i hålan igen. Jag stod stilla en bit ifrån och efter en stund kom den ena krabban upp och kikade om kusten var klar. När jag rörde på mig för att gå därifrån försvann den ner i hålan igen....
 
Är kusten klar?
 
Min trädstam för dagen och Enöga väntar därborta...
 
Strandens egen installation....
 
Någon som vill reda ut detta fisknät?
 
Lite vackert skräp....
 
Klippgränsen för dagen och revet är vattentäckt...
 
 
Här vände jag och gick hemåt igen....
 
På stranden här kryllade det av små minikrabbor och det pilade hit och dit...
 
 
Här ligger Lillflickan och Berta och vaktar min cykel och de har grävt varsin grop. Berta blev glad att se mig igen och sprang mig till mötes. Hon skakade lite irriterat på huvudet och det var förmodligen skräp i öronen så det var bara att plocka fram en tops och lite jod och göra rent öronen som inte var så lortiga...Berta har fullt förtroende för mig och vet att jag inte vill henne något illa utan tvärtom... 
 
Lillflickan har ett par små sår på huvudet efter ett bett men de ser ut att läka fint och hon känner mig inte tillräckligt för att jag ska få ta i henne än så jag låter henne få mer tid på sig för att känna förtroende. Det är inget som går att påskynda annat än att ta det lugnt och låta henne ta initiativet.
 
I morse anlände den beställda backspegeln på vänster sida från Aliexpress och den har Rulle nu monterat på mitt styre. Nu har jag full koll på båda sidorna om min cykel och det vill jag gärna här i Thailandstrafiken. 
 
När jag cyklar hem från stranden passerar jag återigen "mina" Suktahundars boplats. När jag cyklar till stranden ger jag dem alltid ger några nävar torrfoder och hundgodis. När jag återvänder från stranden vill de gärna ha påfyllning av torrfoder och gärna lite mer hundgodis.
 
Det här gänget på bilden är bara en del av de hundar som bosatt sig i eller i närheten av huset. De skäller och låter men är inte aggressiva utan bara skygga och gör sitt jobb genom att vakta sitt revir.
 
Lukas är närmast och han äter gärna ur min hand men det vågar de andra inte göra än...
 
När påsen med torrfoder är tom finns inget mer att ge och då lommar de hemåt igen...
 
Hejdå vovvarna vi ses snart igen!
 
Tack för en som vanligt mysig strandlångis och det är lika njutningsfullt varje gång att gå där samt det finns alltid något nytt att se eller uppleva bara man öppnar alla sina sinnen.
 
Till er bloggläsare önskar jag en härlig onsdag (Lill-Lördag) och idag kommer vi att fira den i goda vänner lag!

Kommentarer:

1 Mia:

Nu när vi är hemma i Sverige och sommarjobbar så upplever jag att människor har en hårdare o mer egoistisk ton . Men sen träffar man på någon mjuk och ödmjuk själ som gör ens dag.
Vi måste vara snälla o ödmjuka i denna värld som annars är så hård o tuff. Heja dej Annika, som i din blogg gör allt för att vi som är i Huay Yang som gäster försöker att bli ödmjuka besökare.
Tack för allt fint du skriver!!

Svar: Tack så mycket själv Mia dels för din kommentar dels till din positiva attityd och det är en av de egenskaper som jag gillar hos dig :-D <3 Stor varm kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

TACK för vackra bilder. Trevligt att träffa nya bekantskaper. När det handlar om en bättre värld tänker jag att ingen kan göra allt, men alla kan göra något.Jag kan göra annorlunda för mina elever eller patienter eller vad jag nu arbetar med. Att göra skillnad för dem i mitt arbete. Likaså utanför jobb. Dra mitt strå till stacken. Tack för bilder på härliga och kloka hundar. Önskar er en trevlig lill-lördag med vänner

Svar: Tack så mycket själv Anette för din kommentar och det är precis det där jag menar. Alla kan göra något för att göra världen bättre att leva i genom goda gärningar och vänligare samt förstående attityd. Må så gott 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: