2017-06-28 Härliga Huay Yang med vårt hav och strand samt monsterrevet och trevlig Lill-Lördag tillönskas er alla....

Förmiddagen bjöd på sol och den hårda vinden har mojnat, det vill säga en perfekt dag för min standlångis :-D
 
Det var flera fiskebåtar som kom och lämnade sin fångst på stranden och jag tycker de thailändska fiskebåtarna är så fina och de puttrar fram med sin longtailmotor.
 
Det var ljuvligt att gå vid strandkanten och vada i det varma vattnet på ca +33 C och låta vågorna skölja över fötterna och känna den ömsom släta ömsom vågiga hårda sanden under fötterna. Som en naturlig fot massage.
 
Så gott det känns i hela kroppen att gå där och njuta av väder och vind samt dofterna från havet och stranden. Att öppna alla sinnen och släppa in allt detta ljuvliga omkring mig är för mig en oslagbar terapi för kropp och själ.
 
Här kommer en fiskebåt som ska tömma sina nät....
 
 
 
 
Kan du som tycker om Huay Yang och som inte kan vara här och nu av något skäl förnimma känslan av att gå här i det varma sköna vattnet?
 
 
I höjd med Wanakon Nationalpark inga vovvar i sikte....men plötsligt så kommer Enöga rusande men var inte lika vild som sist då det var längesedan som vi sågs...
 
 
Hur länge ska det dröja innan jag får något gott, hörru?...... 
 
Idag är det varmt och Enöga hängde bara med mig en kort bit innan hon lommade hem till sig och in i skuggan... 
 
Vattennivån är några meter högre idag än i förrgår och går längre upp mot reven. Innan jag vände hemåt igen vid klippgränsen fick jag syn på en stor krabba i sanden... 
 
 
Krabban grävde ner sig och försvann vid en revstump och jag vände hemåt igen...
 
Att gå in i det blottade revet känns som att gå in i ett monsterlandskap. Har man tillräcklig fantasi kan man se flera olika skepnader i form av urtidsdjur eller monster eller vad man nu vill se... 
 
Den här figuren påminner om en märklig ponny... 
 
Vattenfyllda kratrar där det simmar en och annan liten fisk i... 
 
 
Kolla in det här kolossalt stora oformliga monstret... 
 
Nej, jag bara låter kameran skoja lite och tog en sittande närbild och på den här bilden ser inte samma revformation lika stor och skrämmande ut...
 
Chan- och Thaisi Islands som ser ut som en stor val på håll.... 
 
Kolla in det här monstret som sträcker ut sitt huvud från revet...
 
Det gäller att ha god fantasi och det är riktigt kul att gå där och kolla på reven samt krabborna som snabbt kilar undan och de små fiskarna som leker i vattnet. 
 
Jag gick hemåt och plötsligt kom både Enöga och Sockan ner från sin skuggplats för att göra mig sällskap en bit hemåt tills deras revir tog slut där de fick vända hemåt igen. Hejdå, vi ses på fredag!
 
Här har den fiskebåt som jag filmade tidigare tömt sina nät och håller nu på och viker ihop dem...
 
 
När nätarbetet var över var det dags att åka hem till hamnen igen....
 
 
En del av fiskebåtarnas last har den här kvinnan fått på sin lott att göra iordning, Fiskyngel till att lägga i soppan eller kanske torka och äta som den är.... 
 
Fiskyngel ska rensas och tas till vara...
 
Så var dagen härliga strandlångis till ända och tack till Enöga och Sockan som ville göra mig sällskap en liten bit i vart fall.  
 
Idag är det onsdag och det innebär för oss Lill-Lördag och ikväll kommer vi att fira den tillsammans med våra goa fina vänner Maria och Janne och jag är övertygad om att det kommer bli en mycket trevlig kväll!
 
Till er bloggläsare önskar jag en extra mysig onsdag samt Lill-Lördag om det är så för dig också :-D 

Kommentarer:

1 Anita Andersson:

Precis som du visar så är det , vilken härlig känsla jag fick av filmerna, kan i återges bättre Tackar

Svar: Tack så mycket Anita och vad härligt att du känner samma känsla som jag😊😍😎
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Yvonne Sundberg:

Du visar ditt liv så underbart! 🤗 Åh vad jag längtar tills nästa gång vi åker ner. Kram! 🤗

Svar: Tack så mycket Yvonne för det och jag förstår att du längtar hit :-D Kram! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anette:

Tack för fina bilder. Hav och strand är så härligt!Vilken tid på morgonen brukar du ge dej ut och hur länge är du ute?
Kul att experimentera med kameran och ta bilder från olika vinklar. Ha en trevlig Lill-Lördag och middag med vänner. Här blir det tuff fotbollsmatch ikväll mellan föräldrar och spelare (12-åringar).

Svar: Tack själv Anette för din kommentar och jag ger mig ut vid 09-10 tiden och kommer hem vid 12-13 tiden :-D Ha en trevlig kväll ni också och hoppas det gick bra med fotbollsmatchen :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Jerry:

Vilken härlig och trevlig Blog, lagt till den i mina favoriter för flera besök, Bra jobbat

Svar: Tack så mycket Jerry för det!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Elisabet :

Hej Annika!
Det är alltid lika roligt att se dina bilder och läsa om dina "äventyr". Har du något tips om ett bra ställe som hyr ut rum i huay yang som du kan rekommendera? Ha det bra/Elisabet

Svar: Hej Elisabet och tack för din fina respons på min blogg! Ett tips om du vill hyra rum eller så i Huay Yang är att kolla med facebookgruppen "Hyra bostad i Huay Yang" https://www.facebook.com/groups/1560163827361445/?fref=ts eller så finns det flera trevliga resorter här i HY. Kolla på specifik kategori för det i min blogg. Ha det så bra du också och lycka till!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Birgitta S:

Tack för det ljudet av vågskvalp härligt! och sen kom de fina vovvarna med också man ser hur glada de blir när de ser dig.
Själv har jag åkt på en skitförkylning som nu övergått till hosta att ligga ner o sova glöm det ligger i en fåtölj o slumrar o läser bloggar.
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack själv Birgitta för din fina kommentar och vad trist med förkylning och hosta. Ta det lugnt och stor varm krya på dig kram från mig till dig! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: