2017-06-04 Härlig cykelträning på 2,9 mil med Rulle i Huay Yang samt inslag av punka....

Idag bjöd vädret på soldis och jag kände för att cykelträna med lite mer power och Rulle ville gärna hänga på. Rulle som cyklar 6-9 mil på sina cykelträningar var en bra support då jag gärna vill träna mer på cykel och då lite längre sträckor samt snabbare. För Rulles del blev den cykelturen ett lite lugnare komplement till sin normala cykelträning.
 
Vi cyklade söderut via Djungelvägen, Flygrakan, och vek sedan av till höger över järnvägen samt mot motorvägen till Katolska skolan. Det blev ungefär samma cykelrunda som jag tog i fredags förutom att vi nu skippade att åka ner till Sang Arun- och Coconut Beach.
 
Rulle har cyklat på dessa vägar nedanför Burmabergen tidigare och han visade mig lite andra vägar också så det var ju bra. Nu har jag flera bra rundor att välja på då jag ska ut och cykelträna med lite mer power än bara i byn.
 
Under cyklingen kände Rulle att hans bakdäck på cykeln började kännas svampigt och svajigt. Åh nej, punka!
 
Rulle är dock ett praktiskt och erfaren man när det gäller t ex punka på vägen så han har alltid med sig bland annat reservslang och cykelpump för då kan han fixa punkan på stället genom att byta slang. Det punkterade slangen kan han fixa hemma sedan.
 
Innan vi lämnade hemmet fick jag också med mig en reservslang för säkerhets skull. Det är inte så kul att stå långt hemifrån handfallen med en punka utan några hjälpmedel att fixa en punka med.
 
Då är det bara att ringa efter en taxi som kan hämta upp en själv samt cykeln, men hur kul skulle det kännas för att man missat att ta med sig lagningsprylar eller extra slang. Har man med sig en slang men inte själv kan byta en trasig slang på cykeln kan man ändå få hjälp på vägen av den som kan och då är det praktiskt att ha med sig en slang och ventil som passar till ens cykel.
 
Punka!
 
Rulle undersöker däcket noga för att få klart för sig vad som orsakat punkan och hittar då en liten cord som trängt in i däcket och orsakat det lilla hålet i slangen.
 
En cord är en pytteliten smal vass metallbit, som en nål, och som lätt lossnar från slitna bil- eller lastbilsdäck och sådana ligger på vägarna. Har man otur tränger alltså en sådan här liten kod in och punkterar slangen.
 
Jag passar på att ta lite bilder. En vacker liten grusväg som leder in mot Burmabergen och säkert till privat egendom.  
 
Rulle har plockat fram den nya slangen...
 
...och har nu pumpat upp slangen lite grann....
 
In med slangen i däcket och när det är klart ska slangen pumpas upp till rätt tryck...
 
Det tar lite tid och en massa pumpande med den lilla handpumpen innan det är klart...
 
Äntligen rätt däckstryck och hjulet kan sättas på plats...
 
 
Fixat och pumpen ska sättas på plats...
 
...och spännas fast under ramen...
 
En glad och nöjd samt duktig Rulle har nu lätt fixat punkan så vi kan komma vidare...
 
Vattenfallsvägen strax innan vi svängde av till höger in på en mindre men mycket fin väg. Fantastisk vy över de vackra Burmabergen och även inslaget av min älskade Rulle förstås i bilden!
 
Rulle tyckte att även jag kunde få vara med på bild och så blev det...
 
2,9 mil blev hela rundan och med stolthet kunde jag faktiskt hålla upp till 30 km/timme på en raksträcka en bra bit utan att tappa fart och för mig blev det en hyfsad genomsnittsfart på 15 km/timme så jag känner mig mycket nöjd. Nu har jag något att träna inför, höja tempot något så passet blir ännu effektivare träningsmässigt.  
 
STORT TACK min älskade Rulle för en härlig cykelrunda!
----------------------
Min högerfot (hälen och baksulan) ömmar rejält vid gång och jag misstänker att den blivit lite överansträngd i samband med mina strandlångisar. Foten behöver lite vila från framför allt de långa promenaderna. 
 
I morgon kl. 13.00 ska Nom få ge mig Medicinsk massage och gå igenom hela högerbenet för att se om hon kan få bukt med eventuella knutor på senor, mjuka upp muskler, bindväv och massera eventuellt inflammerade slemsäckar (Bursit) i foten för att se om det kan hjälpa till att få bukt med foten.
 
Då jag inte har för avsikt att bara sitta hemma i en vilstol och softa tills foten behagar blir bra igen är träning på cykel ett utmärkt komplement för att få ben- och konditionsträning och därmed en god hjälp att hålla mig i form. Cyklingen belastar inte alls min höger fot på samma sätt som längre promenader.
 
För mig är det viktigt att träna efter min förmåga, mer eller mindre, av något slag nästan varje dag, för att jag ska känna mig tillfreds och få utlopp av en massa energi. Efter träningen är det så skönt att bara softa och ta det lite lugnare med gott samvete för min kropp och själs skull.  
 
Jag önskar er alla mina bloggläsare en underbart skön söndag och var rädd om livet, du har bara ett!
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Mysigt att träna tillsammans. Kram Gertrude

Svar: Ja visst är det så Gertrude :-D Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

Vilken härlig tur!! Ja det är viktigt att träna, hela livet och göra saker man tycker om. Kanske är det hälsporre du har? Då finns det bra övningar du kan göra. Ha det fint.

Svar: Tack Anette den var mycket härlig! Jag har haft samma typ av problem tidigare och då fått konstaterat att det var Bursit. Det kan ge samma typ av besvär som vid hälsporre. Jag övar dock på samma typ av besvär 😊Jobbigt med sådana störningar i träningen men går dessbättre över😀 Mina massös har kollat och känt flera muskelknutar i vaden och benhinnan som inte gör problemem mindre. Men detta fixar hon lätt idag. Skönt att ha hjälp på nära håll där det behövs 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Så härligt Annika. Ni är så gulliga 💑

Svar: Tack så mycket för det anonym 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: