2017-06-06 Återigen ett härligt välgörande cykelträningspass...

Idag är det småmulet och +30 C, det vill säga ett perfekt väder för ett cykelträningspass. Höger fot känns mycket bättre idag men jag väntar med strandlångisarna tills den är helt okej. Rulle ville hålla på och fixa och dona med sin nya motorcykel så jag gav mig av själv på min träningstur.
 
Rulle lovade av vara standby via mobilen om jag skulle få punka eller något annat skulle hända under träningen så skulle han komma som ett skott och hjälpa mig. Det känns ju tryggt men jag tog med mig en extra slang i fall att.
 
Dags att ge sig av på cykelträningen och jag avser ta ungefär samma runda som sist...
 
 
Bye, bye Rulle jag ringer om jag behöver hjälp...
 
Det hade börjat duggregna lite så jag tog med mig regnkläder för säkerhets skull men de behövdes inte...
 
Det gick hur bra som helst, inget regn alls bara småmulet och skönt att inte solen gassar för fullt...
 
Kolla vilken fin väg!
 
Jag stannade en kort stund här för att sträcka lite på kroppen samt att dricka lite extra mycket vatten och energivätska innan jag gav mig på det lilla uppförslutet där framme. Nu var det bara ca1 mil kvar hem igen och hittills har träningen gått som en dans...
 
 
Den här stora vita kossan undrade varför jag stod där på vägen och tittade på henne och hon började gå mot mig men hade dessbättre en lina som höll fast henne. Hon hade kanske en kalv i sin närhet som jag inte såg på grund av det höga gräset.
 
Fina vita kossan Mu...  
 
Det var lika bra att hoppa upp på cykeln igen så slapp hon oroas mer och när jag kom hem blev Rulle förvånad att det gått så fort. Det blev lite drygt 3 mil på 1.35 timme, inklusive smärre pauser, och nu har jag höjt snitthastigheten till 18,5 km/timme så det går bättre och bättre med andra ord.
 
Rulle ska köpa en cykeldator till mig så jag kan ha koll på hastigheten och därmed försöka hålla den så jämn som möjligt samt att det blir en sporre att inte ligga där och slöcykla mellan spurtarna.
 
Han ska också och beställa ett nytt växlingspaket till min cykel av bästa kvalitet, Shimano XT, dyrt men det är det värt om jag nu ska fortsätta mina träningsrundor och det ska jag. Det växlingspaket jag har på cykeln idag är också Shimano men billiga komponenter och jag har haft det i snart 7 år. Rulle har bytt vajrar etc men nu börjar komponenterna bli slitna och framför allt framväxeln är trög.
 
Cykeln som sådan av märket Trek är jag mycket nöjd med så den vill jag inte byta ut. Den passar mig perfekt och det är så roligt att cykla och framför allt nu när jag har hittat en annan typ av träningsform även här i Thailand. Att cykla i byn är också suveränt men vill jag ha mer power och mer konditionsträning måste jag ge mig iväg på andra vägar. Det finns ju det här i vår närhet och det är fantastiskt vilken härlig miljö vi bor och lever i här i Huay Yang!
 
Idag är det Svenska Flaggans Dag och grattis till oss alla svenskar!
 
 
 

Kommentarer:

1 Anette:

Härligt Annika. Idag regnar det i Skåne. Ha en fin dag.

Svar: Tack Anette och det har det gjort här i HY också :-D Ha en fin dag du också!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Måd:

Praktiskt med alternativ träning när du är lite skadad. Då är cykel ett lyckat alternativ. Man kommer ju så långt i jämförelse med gång och löpträning.
Tål att tänka på för mig också som börjat få lite krämpor...
Tack för din blogg. Läser den ofta men är dålig på feedback.
Men idag fick du en.

Svar: Tack så mycket Måd för din kommentar och respons på min blogg samt vad roligt att du tog dig tid till det! Visst är det härligt att ha olika alternativ till träning när det ena inte fungerar optimalt. Cykelträning belastar ju inte alls på samma sätt som vid powerwalk samt joggning och ger ändå en suverän motion. Må så gott!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: