2017-06-27 Härlig cykelträning i Huay Yang och att träna och bränna kalorier är kul!

I morse kom det en kort regnskur men den slutade snart och det var bara allmänt mulet. Risk för regn kvarstod dock men eftersom jag bestämt mig för att cykelträna idag skulle det ändå inte vara en orsak till att inte cykla. Jag packade ner regnkläder i min cykelkorg för säkerhets skull. Med facit i hand så blev det inget regn...
 
Idag tog jag min sedvanliga runda på ca 3 mil men för omväxlings skull åt andra hållet. Jag tog därmed Sanyavägen och följde rundan motsols. 
 
Sanyavägen mot Burmabergen och där lättar några tussiga vita spröda moln...
 
Det var roligt att cykla min runda från det här hållet och susa ner för de backar som jag tycker är extra sega men jag fick nya backar istället att ta mig uppför som jag annars susar ner för så det gick jämnt ut.
 
När jag susade ner för den långa sega Katolska skolan backen kändes det så härligt så jag vände och cyklade upp för backen igen, två gånger, just för träningens skull. Mitt motto är, om något känns jobbigt, ta itu med det och bli starkare så fixar jag det jobbiga lättare nästa gång. Att träna ska vara jobbigt och kännas i kroppen rejält annars är det ingen träning i ordets rätta bemärkelse.
 
En del människor gillar inte att träna, och det har jag all respekt för, men våra kroppar är till för att användas fysiskt och att röra på sig mer eller mindre efter egen förmåga är bara nyttigt. Vi blir starkare och mer motståndskraftiga mot sjukdomar som kan orsakas av för mycket stillasittande i kombination med för mycket intag av mat. Det blir därmed fel balans i kroppen som kan leda till övervikt.
 
Det som man stoppar in i munnen ska vara lagom avvägt till det som ska ut och det är enkelt att tänka på för det finns inga genvägar. I min ålder (65 år) går ämnesomsättningen ner, åtminstone för mig, och jag märker skillnaden mot när jag var yngre. Nu behöver min kropp mer träning än tidigare om jag vill unna mig något extra gott emellannåt och det är det värt för då slipper jag dra på mig onödiga extrakilon.
 
Min runda avslutades via "Flygrakan" och Djungelvägen och att få träningscykla i en sådan är vacker miljö och på fina vägar med lite fordonstrafik är en ynnest. 
 
Dagstemperatur (i skuggan) ca +33 C. Dagens resultat 797 brända kcal, 31,8 km, 1.30 timme, snittfart ynkans 19,8 km/timme och maxfart 33,3 km/timme.
 
Det känns hittills svårt för mig att öka snitthastigheten på den här sträckan med mycket backar eller av andra orsaker där farten måste dras ner. Nåväl, det är bara att kämpa på och sluta gnälla eller fundera över det, rätt som det är händer det bara, tjohej jag ser fram emot den dagen :-D
 
Kossa med sin kalv på grönbete och de flesta kor eller tjurar går fria här i Huay Yang eller är bundna med en lång säkerhetslina så de inte traskar ut på vägarna hur som helst och kanske blir påkörda eller ställer till det för sig eller någon annan. Djurägarna här i Thailand har strikt ansvar för sina djur och det finns lag på det.
 
Kossa med fågelsällskap och sin lilla kalv till höger...
 
Djungelvägen söderut... 
 
Tack till mig själv för att jag kämpade på idag och gjorde mitt bästa :-D
 
Till er bloggläsare önskar jag en finfin tisdag och var rädd om hälsan och livet!

Kommentarer:

1 Helena%2525252525252525252520Str%25252525252525252525F6mberg:

Hej Annika! Så roligt att varje dag läsa din blogg på lunchen, kan inte vänta tills jag kommer hem på kvällarna. Är för nyfiken på hur dina dagar ser ut...skratt...Vad härligt det låter med din cykelträning, du är verkligen super, superduktig. Vilken underbar miljö du cyklar i. Stor kram till dig från mig//Helena

Svar: Hej Helena och tack för din fina kommentar samt roligt att du både läser och uppskattar min blogg <3 Det är verkligen härligt att träna och må gott i övrigt i denna fantastiska miljö! Stor varm kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

Tack för bilder. Vilken skillnad på hur det ser ut i våra kohagar i Skåne.....Haha.
Ang när träning känns jobbigt, så för min del när det tar emot att träna, jag tränar, så känns det mycket mycket bättre efter ett sådant pass som jag har känt motstånd emot att göra och jag belönar mej själv rikligt efteråt.

Svar: Tack så mycket själv Anette för din kommentar och jag håller med dig. När det känns trögt och lite motigt behöver vi den här extra kicken och så ljuvligt efteråt att man inte lät lättjan ta över :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: