2017-06-29 Dagens cykelträningspass 7,2 mil till/från Prachuap Khiri Khan samt Sang Arun, Puh!

Rulle, Hasse och Magnus samt Nong skulle cykelträna till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon. Nong sa att hon skulle cykla med så länge hon orkade och sedan vända. Med facit i hand cyklade Nong bara med grabbarna till Sanyavägen och valde att cykla själv. Högst förståeligt. Nong och jag har pratat om att cykelträna tillsammans vid något tillfälle och det ser jag fram emot då hon är mycket trevlig.
 
Jag avstår, än så länge, att cykla med grabbarna för både min och deras skull så jag valde att ta motorvägen till PKK och 2 km efter Ban Thon Khet (Notanbyn enligt Isac och som hans Pia lystrar på :-D) tog jag av till landsvägen och raka spåret till Akvariet och därefter PKK.
 
Under vägen ringde Amala från Sang Arun och berättade att hon lagt undan 2 fina papaya till mig som hon lovat och vi kom överens om att jag hämtar dem idag. Vad snällt av henne att komma ihåg min önskan <3
 
Idag är det varmt, ca +35 C i skuggan) men jag hade en hel del medvind till PKK så det gick ganska snabbt att ta mig dit trots några små vattenpauser. Snittfarten blev den vägen 22,9 km/timme så det kändes bra men siffrorna reducerades nedåt på hemvägen.
 
I PKK köpte jag bara kallt mineralvatten på 7-11 och vände sedan hemåt igen och då blev det en hel del motvind att streta emot som drar ner farten och kraften rejält. Mina nya pedaler är fantastiskt sköna och stabila att trampa på så jag är mycket nöjd med dem och det känns toppen! Tack min älskade Rulle, det var en fin present <3
 
På väg hem från PKK via landsvägen parallellt med järnvägsspåret... 
 
2 km från Ban Thon Khet (15 km norr om Huay Yang) kom jag upp på motorvägen igen och strax innan Huay Yang tog energin nästan helt slut och det började flimra för ögonen. Jag kände att jag helt enkelt behövde lite näringstillskott och en paus. Tur att jag packat ner 2 bananer som jag slök med god aptit tillsammans med vatten och energidryck och efter det var det bara att hoppa upp på cykeln igen med förnyade krafter.
 
Jag hade bestämt mig för att cykla direkt till Sang Arun, ca 6 km söder om Huay Yang, och det blev därmed en mil längre tur och retur men det gör ju bara träningen gott. Att stanna till hemma först, softa lite och sedan ge sig ut igen och cykla till Sang Arun denna mil kändes inte som en bra idé då jag känner mig själv. 
 
Framme i Sang Arun var jag både svettig och trött och behövde fylla på min vattenflaska igen och det gjorde Amala men hon ville inte ha betalt för det så det var både fint och generöst av henne tycker jag.
 
2 fina papayafrukter, som hon lagt undan till mig, köpte jag samt en knippe grön/gula bananer som får mogna 1-2 dagar då vi har gula bananer hemma som först måste ätas upp. När bananerna väl är mogna går det mycket snabbt för dem att bli svarta i skalet och då är det hög tid att äta upp dem.
 
Snälla goa Amala ringde mig idag och berättade att hon nu hade papaya till försäljning och att hon lagt undan 2 fina papayafrukter åt mig...
 
En knippe bananer á 20 baht och 2 fina papayafrukter för 40 baht. Frukt kan vi äta hur mycket som helst här i Thailand och det är både gott och nyttigt samt billigt!
 
Sista 6 km hem gick ganska trögt och det kändes som om någon drog i cykeln med ett gummiband bakom mig. Nu längtade jag hem och det bli underbart att få komma hem och vila efter detta svettiga med sköna cykelträningspass där jag jobbat hårt för att ta ut mig ordentligt. Vilan sedan är lön för mödan och obeskrivligt skön!
 
Dagens resultat, 7,2 mil, träningstid ca 3,24 timme, total snittid 21 km/per timme och maxfart 35 km/timme och det bästa av allt 1,805 brända kcal.
 
Det där med snittid är individuellt, det beror också på vilken cykel man har, min är en tung mountainbike med breda däck och kan inte jämföras med en racercykel med smala däck som är lättare att få upp i högre fart. Är den som cyklar vältränad och dessutom ung kan jag drömma om att ens komma i närheten av deras snittfart.
 
Jag jämför alltså bara med mig själv varje gång och det gör de flesta som träningscyklar. Att hålla på och jämföra med varandra där vi har helt olika förutsättningar är bara dumt.
 
Tack till mig själv för att jag fixade det här, för mig, långa cykelträningspasset och nu kan jag ägna resten av dagen och kvällen med att bara må gott och softa så mycket jag vill.
 
Till er bloggläsare önskar jag en fantastisk torsdag och var rädda om er och de som står er närmast!
 

Kommentarer:

1 Anette:

Härligt med att köpa frukt så. Tänker att jag kanske ska börja cykla....Du fotograferar och visar upp så härliga cykelvägar att jag blir sugen på cykel. Jag kanske ska cykla till jobb, 5 mil enkel? Ha en finfin torsdag.

Svar: Ja vi har det gott här på många olika sätt Annette och klart du ska testa att cykla då det är en suverän träningsform 😊Ha en fin dag 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Owe%2525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520Betander:

Du är helt fantastisk. Vilka utmaningar jag skulle ha svårt att hänga med i ditt tempo.

Svar: Tack så mycket Owe!😀😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Beundransvärd är vad du är! Kram Gertrude

Svar: Tack för det snälla Gertrude och kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anonym:

Du är en kämpe 😉

Svar: Tack så mycket anonym!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Susanne Eliasson:

Hej Annika.
Vad du är duktig som cykeltränar så långt. Jag blir så inspirerad att börja cykelträna när vi kommer till Hy.
Jag köpte ju en cykel förra sommaren så det är bara att hoppa upp och börja trampa :)
Du beskriver din cykelväg så bra och det verkar vara en bra runda, upp mot Burmabergen via vattenfallet.
Jag kanske kan få lite vägbeskrivning?
Ja, nu är det bara 2 veckor kvar tills Peter och jag är i Hy, vi längtar :)
Må så gott, vi ses Kram

Svar: Hej Susanne och tack för din kommentar! Härligt att ni snart är hemma i HY igen, hjärtligt välkomna :-D Så klart du ska börja cykelträna om du gillar att cykla. Det är svårt att beskriva vägen då det är många avtagsvägar hit och dit men jag visar dig gärna om du vill på plats. Må så gott och trevlig resa! Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Annika :

Jag förstår att du är mån om bra utrustning som skön sadel och bra pedaler när du avverkar cyklade mil i den takt du gör :) Imponerande antal mil på dessa veckor! Njut av den goda frukten och ha en Trevlig helg!

Svar: Tack så mycket Annika för det och jag är nog lika imponerad jag att jag fixar det här😁 Att ha en bra cykel i detta fall är a och o😊 Må så gott och stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: