2017-03-03 Nu är det full fart på Internet via CAT - Erbjudande från CAT...

Vi har sedan tidigare fiberdatanät med 15/1 Mbps via CAT men det var lite väl slött i förhållande till vår datahantering så vi beslöt vi att uppgradera vårt fiberdatanät rejält.  
 
Härom veckan for jag därmed in med min MC til CAT, som har sitt kontor i Prachuap Khiri Khan, för att diskutera en uppgradering. Jag fick då följande generösa erbjudande för privat bruk i hemmet enligt anslag.
 
 
 
Jag slog till direkt på 50/20 Mbps för 790 baht per månad då det är ett mycket bra pris för den kapaciteten tycker jag.
 
På min fråga var det var för skillnad på Privat och Bussiness då prisskillnaden var mycket stor svarade tjänstemannen att i det Privata kan man inte ha webbkamera installerad på huset för det täcker inte Privatkapaciteten. Jag kan också anta att när det gäller Bussines är det säkert många fler datorer som ska kopplas in än i ett privat hem och att det kräver mer kapacitet. Det är dock bara en gissning.
 
Tjänstemannen var inte så bra på engelska så han kunde inte förklara skillnaden i detalj men det spelar mindre roll då jag valde det billigare alternativet och vi behöver ingen webbkamera på huset.
 
Vi har ett ettårsavtal med CAT som löper ut i slutet på augusti 2017 som vi dessutom betalat i förskott, och vill man gå in och ändra kapacitet etc under avtalstiden får man betala 1 070 baht för det.
 
Det var det givetvis värt så det var bara att betala och se glad ut och mellanskillnaden på det gamla och nya priset betalar vi när det gamla avtalet löper ut i augusti. Jag gjorde vår beställning och undertecknade ett antal papper på thai och inom kort skulle en tekniker från CAT komma till vårt hus. 
 
Idag var CAT´s tekniker här hos oss och installerade en ny router och uppgraderade hela systemet. Teknikern ville att jag skulle kolla internetflödet på min dator och att allt fungerade som det skulle. Upplevelsen var nästan magisk av den stora skillnaden på hastigheten. När allt var klart undertecknade jag ett par papper till och vi är givetvis mycket nöjda!
 
Vi är dessutom mycket nöjda med servicen hos CAT i övrigt och krånglar något är det bara att ringa så fixar de det om det inte är stort fel på hela Intranätet i Huay Yang förstås av någon anledning. Det brukar de dock fixa snabbt tycker jag.
 
I dagens läge är Internet viktigt för de flesta människor och då ska det helst vara snabbt också fast Rulle och jag egentligen har hur mycket tid som helst på oss.

Kommentarer:

1 Michael steiner:

Hej
Hos TOT har de samma pris på samma kapacitet och de frågade om vi ville uppgradera vårt abonnemang för att få ett lägre pris och högre kapacitet. Vi behövde inte byta router då de redan levererat en anpassad router och vi behövde inte betala något för uppgraderingen. Vi har nu 50/20 i hastighet och ett lägre pris.
Bara så andra vet att det finns alternativ.
Michael

Ps TOT har sitt kontor i Tap Sake som ligger närmare än P K

Svar: Tack Michael för din kommentar och visst är det toppen med konkurrens! Vi hyr ju bara routern av CAT och betalar inget för bytet av den bara om man gör en uppgradering inom ingått avtal som vi gjorde. Vi gillar CAT och vi tar dem samtidigt med andra ärenden i PKK så det är ingen extra resa.😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Owe%2525252525252525252520Betander:

Grattis till er nya Internet.

Svar: Tack så mycket Owe!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 ITman:

Skillnaden mellan Privat och Public IP-adress är att en Privat IP-adr är samma hela tiden, så man enkelt kan koppla upp sig från något annat ställe mot hemmet, tex en webbkamera eller om man har en server man delar info från.
En public IP-adr kan ändras från gång till gång när man kopplar upp sig, vilket gör en besvärligare (men inte omöjligt) att ha en webbkamera man vill ha kontakt med utifrån.
enkelt beskrivet,

Svar: Tack för infot om din uppfattning om skillnaden mellan Privat och Public/Bussines ITman. Om det nu är så som du beskrivet och som gäller här i Thailand och som skulle göra den stora skillnaden prismässigt mellan de båda alternativen. Det kan ju finnas även andra skillnaden som extra service etc.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: