2017-03-19 Det var en gång en spaljé med frodig vacker grönska...

Efter tvätten av min hoj var det dags för nästa projekt att ta bort växtligheten på vår spaljé då den ska bytas ut mot en fast vägg istället. Utrustad med bl.a min fina effektiva sekatör från Sverige som jag fått av dotter Maria i julas (fick dessutom 2 stycken så Maria som älskar att röja när hon är här fick en "egen". 
 
Jisses vilket jobb och svetten lackade. En del Bougainvilleastammar var armstjocka och min nya såg fick jobba hårt. Detta jobb är rena rama gympasset. När Rulle såg mig röja blev han också lite sugen att hjälpa till så vi hjälptes åt med det sista av röjningen och det gick därmed snabbare att få jobbet gjort. 
 
Jag gillar verkligen att jobba med kroppen och ju bökigare och tyngre desto roligare :-D
 
FÖRE röjningen av växtligheten från spaljén...
 
Med sekatören i högsta hugg var det bara att sätta igång ...
 
Min nya suveränt bra såg från HomePro kom väl till pass för att såga av de armtjocka stammarna som slingrat in sig i spaljén från marken upp till övre delen av den samma.
 
EFTER röjningen, en naken stackars spaljé utan växter som klättrar upp på den...
 
Jag har kapat ner plantorna med Bougainvillea rejält och omplacerar de som verkar okej på annan plats på tomten för det skär i mitt hjärta att bara kasta de som fortfarande är vitala. Vill områdespersonalen ha resten av plantorna får de dem naturligtvis.
 
Imorgon blir det alltså nästa projekt för omplaceringen av de plantor som jag tror har bästa chansen att klara det och rota om sig för att trivas på den nya platsen. 
 
Från första pelaren till den sista pelaren i raden kommer det nu att byggas en 9 meter lång vägg från marken till taket istället för spaljén som ombyggnadspersonalen monterar bort. Vill vår områdespersonal ha de långa
spaljédelarna på drygt 3-4 meter per styck får de dem. Vi ger bort allt till thailändarna i första hand då de vill ha det mesta och vill de inte ha dem får ombyggnadspersonalen avgöra dess öde.
 
Eftersom det ena grannhuset ligger så nära oss kommer det att fungera bättre med en fast vägg både som ljuddämpare samt fräschare sol- och insynsskydd som är lätt att hålla ren.
 
Vi kommer också slippa de mygg eller andra insekter som trivs i den täta växtligheten. Framförallt kommer det att bli ljusare i gången för våra MC då väggen kommer att få betongglas. Bara fördelar med andra ord :-D
 
Jag önskar er bloggläsare en härlig söndag!

Kommentarer:

1 phiah:

Wow, det var välan inte ett söndagsjobb :)

Svar: Håller med dig Phiah, söndag borde vara vilodag men så blev det inte idag :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Yvonne Sundberg:

Förstår att det kommer bli bättre med en vägg av betongglas. Men det skär alltid i mitt hjärta när man skär ner den vackra Bouganvillan!

Svar: Tack Yvonne men Bougainvillean kommer att leva vidare tillsammans med de andra Bougainvillerorna i vårt trädgård så hav tröst :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tina Holst Önneby:

Jösses, kanske du som behöver massage idag 😉
Kommer bli så himla bra när det blir vägg istället 👍😊 Kram

Svar: Ha. ha det kan du ha rätt i Tina men det ömmar bara i sekatörhanden annars känns kroppen helt okej. Bra träning blev och roligt dessutom. Vi märker redan nu att det blivit mycket ljusare på altanen och gången när växterna är borta för de slukade mycket ljus. Vi tror att väggprojektet kommer bli mycket lyckat. Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Jan-Eve Nord:

Hej Annika,
Vet du vad en spaljé som er i storlek 2,8m * 1,8m kostar?

Vi har en liknande som behöver bytas ut.

Svar: Hej Jan-Eve, Vi har inte kvar någon spaljé längre och när den sattes upp var för flera år sedan. Vad det skulle kosta idag kan jag inte svara på då virkespriset har gått upp samt allt beror på vilken kvalitet på spaljén man väljer. Sanya fixade våra båda spaljéer då för flera år sedan och vi valde den näst bästa kvalitén. Vad det kostade oss då är idag oväsentligt med tanke på prishöjningen. Lycka till!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: