2017-03-28 För syns skull - Synsam...

Inför nya läsglasögon som jag avser att beställa hos Jirawat Optical i Huay Yang vid hemkomsten behöver jag ett synintyg och det valde jag att göra hos Synsam i Västermalmsgallerian på Kungsholmen. 
 
Jag hade tur och de hade en optiker tillgänglig direkt så efter ca 30 minuter var det klart. Det konstaterades att jag har Astigmatism, som är en form av brytningsfel, och för att kunna läsa och kolla på min dator optimalt behöver jag därmed lite glasögonhjälp. Inga andra synfel eller ögonsjukdomar som grön- eller grå starr konstaterades och det är ju alltid skönt att veta. Det var en mycket bra och noggrann undersökning och jag fick svar på alla mina frågor av den trevliga optikern.
 
Glasögonen får Jirawat fixa men för att de ska vara helt korrekta utifrån min syn så vill Jirawat gärna ha ett intyg från en ögonläkare eller legitimerad optiker från t ex Sverige.  Enligt mitt tidigare inlägg har inte en thailändsk optiker samma utbildning som de legitimerade optikerna i Sverige och inte heller den utrustning som kan utläsa ev ögonsjukdomar som påverkar synen negativt.
 
Synsam i Västermalmsgallerian på Kungsholmen

Kommentarer:

1 Tina:

Hej vännen, så skönt att du är frisk och kry i dina ögon :) Ha det bäst, kram <3

Svar: Hej finaste vän och visst är det skönt att veta. Ha det så gott och hälsa HY😍😍 Kramis 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 GunBritt:

Jag köpte nya glasögon i HY när vi var där.Billigt och bra om man vet vad man vill ha. Jag kan rekomendera det till flera som besöker paradisbyn.

Svar: Tack så mycket GunBritt för din kommentar och jag och Rulle har också alltid varit nöjda :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tiina:

Bra att du kan kombinera det goda från två länder: duktig optiker i Sverige och bra glasögon till ett rimligare pris i Thailand och HY! Själv köpte jag glasögon, som ändrar färg i solen, på Rhodos, enligt "recept" från svensk optiker. Vilka härliga bilder på er och Adam! Vad härligt för honom att få ha er i sitt liv så pass mycket, i perioder! Nu är han så stor att han förstår och saknar er också!

Svar: Tack så mycket Tiina för din kommentar och jag kan bara hålla med dig :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: