2017-10-04 Dagens cykelträning till/från Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, 6,8 mil...

Igår skippade Rulle och jag cykelträningen då det regnade direkt på morgonen och till och från i flera timmar. Väderprognosen hade utlovat 100 % över provinsen Prachuap Khiri Khan så det var ju inte så konstigt att det regnade egentligen.
 
Fast det där går inte att lita på till 100 % då det kan komma lokala skurar varvat med solsken beroende på var man just då befinner sig i provinsen. I vart fall skippade vi cyklingen då det är en massa jobb med cyklarna att ta hand om när det regnat rejält då sand och vägsmuts lägger sig som ett fint slipmedel i våra kedjor. Kedjorna ska därför göras rena och smörjas etc för att våra cyklar ska fungera optimalt och hålla länge, länge. 
 
Nu är jag en lyxhustru när det gäller cykelvården för det tar min Rulle hand om så fint och jag kan ägna mig åt att ta hand om mig själv istället efter cykelträningen :-D
 
Idag utlovade väderprognosen 90 % regnrisk och det såg bra ut på vädermässigt på himlen när vi stack iväg och det är toppen att cykelträna i soldis eller när det är mulet. En del stora gråa moln tornade upp sig över Burmabergen så om vi klarar oss helt från regn under hela cykelträningen på ca 7 mil har vi tur.
 
Nåväl det får bära eller brista för hela min kropp längtar efter att få cykelträna så att fega ur idag också på grund av eventuellt regn kändes inte alls bra. 
 
Jag ville också testa mina nya cykelbyxor med långa ben samt mina armskydd att de satt bra under cyklingen. 
 
Nu har vi kommit fram till 1 km backen och den är ganska tuff att besegra men det går bättre och bättre för min del. Rulle susar upp för backen lätt som en plätt och vänder ofta för at möta upp mig men det blir tätare och tätare mellan oss i uppförsbackarna...:-D 
 
Rulle med sin nya fina cykel som han tagit över från Maria och som hon kan använda när hon kommer hem till Huay Yang igen framöver. Rulle är lång (193 cm) och har svårt att hitta rätt ramstorlek på cyklarna här i Thailand så det var en bra deal med Maria som också är lång och behöver en större ram på cykeln.
 
Min nya outfit i sin helhet och dessutom har jag skaffat en lite större regntät väska som man fäster i ett lätt snäpp under sadeln. Bra att förvara min kamera samt mobil i så de är lätta att komma åt under träningen. (Rulle har tagit bilden) 
 
Här brukar vi stanna och ta en kort vätskepaus innan vi tar oss upp via 1 km backen...
 
Nu gäller det att hålla maxhastigheten på 50 km/timme och inte överskrida den :-D 
 
Nu har vi även fixat 2 km backen och inget regn än så länge samt det verkligen underbart skoj att cykla på det här sättet!
 
Vi rullade in i Prachuap Khiri Khan och 7 Eleven efter knappt 4 mil på 1,47 timme så benen jobbade på bra idag. 
 
Vi fyllde på våra vattenflaskor och tog en energipåfyllningspaus innan vi cyklade hemåt igen via Akvarievägen...
 
Strax efter Ban Thon Khet var regnet över oss, först lite grann sedan kom ett riktigt monsunregn så vi stannade i skydd under ett träd på motorvägen för att dra på regnjackorna. Det regnade så häftigt att vi knappt såg något så vi beslöt att cykla 100 meter till en busshållplats och ta skydd under tak tills det värsta regnet var över.
 
Rulle ser nöjd ut över regnskyddet på busshållplatsen
 
 
 
Det dröjde inte så länge innan värsta skuren avtagit och vi kunde cykla vidare hemåt. Efter ca 1 km var det snustorrt på vägen, därmed inget regn just där, men efter en stund småduggade det lite så vi behöll våra regnjackor på för säkerhets skull då de gråa stora regnmolnen rörde sig snabbt mot oss.
 
När vi kom hem till Huay Yang vid kl.12.30 tiden hade det regnat rejält här och det är ju toppenbra för växtligheten. Men just för tillfället var det uppehållsväder och vi klarade oss därmed fint bortsett från det korta monsunregnet på motorvägen.
 
Det är otroligt skönt att komma hem efter ett tufft träningspass och veta att nu blir det softa eller annat pyssel resten av dagen och kvällen. 
 
Tack min älskade Rulle för en härlig cykelträningstur!
 
Mitt cykelträningsresultat för dagen: Distans 6,8 mil, cykelträningstid 2,55 timmar, snittfart 23 km/timme, maxfart 38 km/timme, 1 603 brända kcal.
 
Det där med en massa brända kalorier känns mycket bra med tanke på att det är Lill-Lördag för oss idag och Rulle kommer att bjuda på en Pinja Collada före den extra goda kvällsmaten på tallriken. Mums!
 
Livet är gott att leva och det är bara att passa på och njuta av den möjligheten så länge vi kan.
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en synnerligen mysig onsdag/Lill-Lördag och var rädd om dig så mycket du bara kan då du bara har ett liv.      
 
 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Vad kul att se att cykeln kommer till användning :) saknar verkligen de passen och ser fram emot dem när jag är där igen. Ser härligt ut trots att ni fick lite regn på er. POK äe

Svar: Ja mitt hjärta den kommer pappa att varva att cykla med tillsammans med hans MB så den kommer att bli flitigt använd tills du kommer hem igen :-D <3 Du vet ju hur härligt det är att cykelträna här i vår omnejd och det enda som saknades var du <3 PoK äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

BRA JOBB!!! Snygga kläder Annika. Här är också regn och blåst, fast med kyla. Så för min del nu ett par dagar är det enbart löpning. Saknar cyklingen, men jag vet nu hur kul och nyttig cyklingen är, så det är bara att hoppa upp på cykeln vid bättre väder. Ha en finfin Lill-Lördag tillsammans.

Svar: Tack så mycket Anette och jag tänker specifikt på dig i samband med andningstekniken :-D. Fördelen här är att vi kan cykla året runt och härligt att du även löptränar när cyklingen inte fungerar pga vädret. Bra tänk! Ha en finfin Lill-Lördag du/ni också <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: