2017-10-11 Dag 3, Mot och i Nam Tok samt Kanchanaburi och Kanvela Resort, Dagsetapp 21 mil...

Så här såg vyn ut från vår balkong i går kväll i skymningen samt när solen gick ner över Burmabergen. Hänförande vackert tycker jag!

Solnedgång över Sangkhla Buri och Burmabergen

God morgon Sangkhla Buri!

Morgonvy från vår balkong

Eftersom det inte fanns något rum för oss en dag/natt till, som vi ville ha, pga fullbokning beslöt vi att lämna Sangkhla Buri för denna gång.

För två år sedan, när vi var här, gick vi över Thailands längsta träbro samt besökte Three Pagodas Pass med mera så dessa upplevelser behövde vi inte upprepa även om det var fantastiskt att se. Däremot gillade vi P. Guest House och utsikten från vår balkong över Khao Laem Dam och det fick vi njuta av även denna gång.

Se nedan länk:

Dags att packa våra hojar igen...

P. Guest House...

Här inmundigar vi vår frukost innan avfärd...(Managern på resorten har tagit kortet)

Det är många thailändare som är på semester nu då barnen är skollediga därför kan man ha otur att inte få rum på den resort man har tänkt om det är fullbokat och man inte har bokat rum innan. Även nationalparkerna med t ex sevärda vattenfall kan vara mycket välbesökta just nu så vi väljer att besöka Erawan Nationalpark vid ett annat tillfälle. Vi har all tid i världen att åka dit på en minitripp om och när vi vill.

Väg 323 till/från Sangkhla Buri är ett nöje i sig att köra om man gillar att köra motorcykel. Mycket fin väg och väl avvägda kurvor i naturskön miljö i bergen.

Khao Laem Dam...

En liten hydda och här kan vi prata om sjötomt :-D

När vi startade var det mulet och vi befarade regn under resans gång och det kom efter några mil...

Dags att sätta på sig regnkläderna...

Regnet varade inte så länge men jag behöll ändå regnkläderna på i fall att det skulle komma mer...

För två år sedan besökte vi bl.a Nam Tok, slutstationen för tåget från Kanchanburi, och vi valde att äta lunch här precis som vi gjorde sist då det var god och vällagad mat på vårt lunchställe mitt emot stationen..

Tur nog så kom tåget strax efter att vi parkerat våra hojar och turisterna vällde ut för att titta på stationen. Efter en kort stund hade de kopplat in ett nytt lok och tåget lämnade Nam Tok för att åka till Kanchanburi igen och passagerarna som vällde ut var nu spårlöst försvunna igen :-D

Stationstjänstemannen ville gärna vara med på bild...

Pad grapao gai kai dao på samma lunchställe som för 2 år sedan och den kille som tog vår beställning då för 2 år sedan var där nu också och kände igen oss. Helt otroligt då det lär vara 1000-tals faranger som passerar förbi där...

När vi lämnade Nam Tok för att åka de drygt 4 milen till Kanvela Resort strax norr om Kanchanaburi, sken solen och det var mycket varmt men stora ovädersmoln syntes på himlen. Vi klarade oss från regn tills det var ca 6 km kvar och det vräkte ner så det var bara att stanna och sätta på sig regnkläderna igen. Så är livet som hojåkare :-D.

Det slutade regna strax innan vi kom fram till Kanvela resort, som vi reserverat rum på igår kväll, och det var torrt och fint där och ägarinnan var förvånad över våra blöta regnkläder.

Vi hann inte mer än parkera under solskyddet innan regnet var över oss, och det med besked. Ägarinnan och personalen hjälpte oss med paraplyer tills vi kom in i vårt rum, där det fanns 2 paraplyer, och dessutom satte hon ett paraply över min packning på hojen, som tål regn, bara för att vara snäll, och frågade om allt var okej.

Så fin service och vänlighet och mån om att vi ska ha det bra och det är en fantastisk service.

Utgång ifrån vårt rum på Kanvela Resort...

Regnet slutade efter ca 10 minuter så det är inga långa ihärdiga skurar men när det kommer ett monsunregn kommer det som skrivet med besked...

Vår packning är nu under tak...

Vi beställde kvällsmat till kl. 18.00 så det var klart tills vi kom och satte oss vid bordet och det var mysigt att sitta där igen och blicka ut över det strömma vattnet från floden Kwai.

I morgon far vi vidare mot Nakon Sawan, en dagsetapp på ca 26 mil. Enligt väderprognosen lär vi få regn över oss även i morgon men det blir som det blir...

Tack min älskade Rulle och övriga inblandade för en härlig dag och kväll!