2017-09-01 Bye, bye augusti och välkommen september! Dagens strandlångis i goda fina vänners lag...

Poff så har även augusti 2017 lämnat oss och vi kliver in i september. Tiden går fort när man har trevligt är ett välbekant uttryck och det stämmer ju verkligen på vår tillvaro i livet. 
 
Idag har vi städning av vårt hus kl. 09.00 och Rulle cyklade till gymmet och jag till stranden vid Wat Samut. Där träffade jag på goa fina tiken Damm som var mycket kärvänlig som vanligt och ville ha både klappar och hundgodis förstås.
 
Idag fick jag trevligt sällskap av Anna-Lena och JanE på strandlångisen och havsvattennivån är lägre idag än i onsdags så för dagen var stranden mycket bredare och vi kunde runda klippgränsen i grunt vatten.
 
Så magiskt vackert att mötas av den här vyn när jag kommer ner till stranden nedanför Wat Samut...
 
Vy söderut och utanför nationalparken...
 
Vy norrut...
 
Idag är det lätt att runda klippgränsen...
 
Grunt vatten att vada i...
 
Här ligger en, som jag förmodar är en Stingrocka, med sin vita buk uppåt, och vi misstänkte att den är död stackaren då det inte är normalt att en fisk ligger med buken uppåt i vattnet. Jag hämtade dock en lång bambupinne för att röra vid den försiktigt och se om det var så eller inte...
 
Den stackaren var död konstaterade vi enhälligt...
 
När Anna-Lena och jag gick här i onsdags såg vi som hastigast en liten Rocka vid stenarna i strandkanten som snabbt simmade en bit ut i havet från det grunda vattnet. Vi hoppas att det inte var den eller så var den sjuk och bara ville fly med de sista krafterna och när vi gått därifrån tog den sig tillbaka igen. Sorgligt då jag helst väljer att ta kort på fina friska vattendjur.
 
I vart fall kan det vara bra att veta att vi har Stingrockor i våra vatten och de är fredliga så länge de får vara i fred och vi inte trampar på den.
 
Fakta hämtad från Internet: 

"Längd: 1-2,5 m
Alla varma och tempererade hav.

Stingrockorna utgör en familj med flera arter i olika hav i världen. De är respekterade av fiskare och dykare på grund av den mycket giftiga tagg som sitter vid sidan av svansen. Det är egentligen när rockan blir störd eller trampad på som den använder sin gifttagg genom att piska med stjärten."

Strax efter klippgränsen...
 
 
Anna-Lena intar en Yogaposition på stående fot....
 
...och JanE står hellre på huvudet...
 
Kul med olika sätt att se på sin omvärld, uppifrån eller nerifrån...
 
Vacker strandformation...
 
Vi gick en kort bit till och vände sedan hemåt igen.
 
Inga vovvar var i sikte eller ville göra oss sällskap, förmodligen på grund av värmen (+34 C i skuggan), men nedanför nationalparken kom Sockan springande i full fart och ville ha lite kärlek samt gotta förstås. Det gav jag honom gärna givetvis!
 
När vi kom tillbaka till parkeringen av min cykel och A-L och JanE´s motorcykel var goa fina tiken Damm fortfarande där och ville ha ännu mera kärlek och hundgodis förstås. Hon var extra kelig idag, förmodligen för att ingen annan hund var där och störde, utan hon fick ha mig helt för sig själv :-D <3.
 
Stort tack till Anna-Lena och JanE för trevligt sällskap och vi kommer även att fira kvällen med dem som vi börjar med en GT hos oss. Jag är övertygad om att det kommer bli en synnerligen trevlig kväll!
 
Till er mina bloggläsare önskar jag en extra mysig fredag samt helg och var ni än hittar på, ha kul!
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Trevlig helg önskas Er också. Jag har skickat min man till Norge för att fiska men i stället fått barnbarnet som ska vara bara "min" i helgen. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude detsamma och vilket härligt mysigt byte :-D Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anita%25252525252520Andersson:

Det ser ut att bli en vacker septemberdag. Jag gillar september med alla färger, särskilt här rund Rådasjön och den fina miljön runt Uddeholms Herrgård. Har verkligen fina utflyktsmål idag med min lilla vovve. Önskar dig o Rulle en trevlig och mysig helg . Kramar Anita

Svar: Tack så mycket för din kommentar och hälsning Anita och ha en mysig helg du också! Kram :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tina:

Härlig promenad som alltid <3
Önskar dig och Rulle en fin dag och trevlig helg. Många kramisar från mig <3

Svar: Tack så mycket fina goa Tina och tack det samma samt massor med kramar till er båda från Rulle och mig 😍😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anette:

VACKRA BILDER Annika!! Kul att kunna stå på huvudet. Just nu har vi underbart väder på Österlen. En härlig löptur idag och Yinyogan gjorde jag i trädgården idag...Härligt!Ha en trevlig kväll med era vänner och njut av er GT. Här blir det en kväll öl och taco. Var rädda om er.

Svar: Tack så mycket Anette och härliga aktiviteter för dig också. Ha en mysig kväll ni också och ta hand om er väl 😊😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: