2017-09-14 Härligt svettig cykelträningstur med Maria till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, 7,6 mil i blåst och 38 C i skuggan!

Puh, idag bjöd vädret på strålande sol och kraftig vind samt extrem värme under Marias och min cykelträningstur till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon. Rulle ville hellre träningscykla i morgon men då vill Maria och jag gå vår strandlångis.

De drygt 2-3 första milen hade vi den starka vinden från Burmabergen mot oss så det kändes som om cykeln knappt tog sig framåt trots ett ivrigt trampande och det gjorde ju det inte lättare i de 3 tuffaste backarna precis. Men varför göra det lätt för sig när man kan få en tuffare träning som ger mer krafter och uthållighet.

På väg till sista tuffa 2 km backen...

Maria har en lättare cykel en jag och är extremt vältränad så för henne var det en ganska lätt match att ta sig upp för dessa backar men jag kämpade på tappert och vägrar ge mig även om det går sakta.

Efter att vi tagit sista tuffa 2 km backen kändes det oerhört skönt att veta att nu kommer det gå lite lättare resten av vägen.

...och här kommer jag farande...(Maria har tagit bilden med sin Samsung)

När vi kom till Immigrationvägen ville jag visa Maria den nya fina vägen norröver och som svänger i en vid båge ner till PKK så småningom och det skulle bli lite fler uppförsbackar samt en dryg mil längre.

Maria är positiv och tyckte det var en bra idé så istället för att ta höger mot Immigration, från vår utfart, tog vi vänster och då passerar man infarten till landsvägen som leder till Dan Singh Khon Handelsplats och sedan går vägen i en båge till höger och strax härefter tar man av mot Ban Thung Khle och det är den nya fina landsvägen.

"Nya" fina landsvägen mot PKK som här löper strax ovanför Stone Hange...

"Nya" fina vägen och nu ska det bära av igen efter en fotopaus...(Maria har tagit bilden på mig med sin Samsung)

Dags att cykla vidare...(Maria har tagit bilden på mig med sin Samsung)

Den här vägen är suveränt härlig om man vill dra på lite...

När den fina vägen mynnar ut i en fyrvägskorsning tar man till höger och även om vägen är i lite sämre skick leder den så småningom fram till en fin betongväg som sedan går över i asfalt och mynnar ut vid södra portalen till PKK.

Kreaturshinder på vägen mot PKK...

Det var bara att vänta tills flocken passerat förbi oss...

Maria och jag stannade till vid 7 Eleven för att fylla på med mineralvatten och dricka varsin kall soyamjölk och härefter cyklade vi ner till strandvägen för att få lite vacker havsvy...

Strandvägen i PKK och både Maria och jag gillar den här vyn över havet...

Efter denna lilla skådepaus cyklade vi hemåt via Akvarievägen samt motorvägen och vi rullade in till vårt sköna hem strax efter kl. 13.00.

Innan vi cyklade iväg mot Burmabergen i morse kollade vi inte temperaturen men då det blåste så pass mycket kände vi inte av värmen särskilt mycket men när vi stannade till under vägen tyckte vi dock det kändes ovanligt varmt.

När vi kom hem och kollade på vår termometer i skuggan på altanen visade den 38 C! Puh! Inte så underligt att vi tyckte det kändes extra varmt.

38 C i skuggan idag...

Maria och jag tog ett skönt "svalkande" bad i vår områdespool och vattnet håller en temperatur på 35 C och även om det inte svalkade särskilt mycket kändes det underbart!

Dagens träningsresultat (mitt): Distans 7,6 mil, cykelträningstid 3,32 timmar, snittfart 21,3 km/timme, maxfart 41,5 km/timme och 1 837 brända kcal.

Med tanke på både den starka vinden samt värmen idag är jag stolt över mig själv som fixade det här och jag mår hur bra som helst efter ett sådant här cykelträningspass i både kroppen och knoppen nu när jag tänker på sänkta axlar och avslappnade händer samt nacke.

Stort TACK min älskade dotter Maria för ett härligt cykelträningspass och det är så underbart att få möjlighet att träna så här med vår egen dotter och jag är oerhört tacksam för det!

Till er bloggläsare önskar jag en mysig torsdag och försök att glädjas åt det goda i livet så mycket du bara förmår.