2018-04-13 Songkran 2018 - Gott Nytt År - Happy New Year Thailand!

Songkranfestivalen äger officiellt rum under tiden 13-15 april och det är en festival som är Thailands traditionella nyårsaftonsfirande.
 
Songkranfestivalen är också känd som det thailändska nyåret eller Thailand Water Festival. Ursprungligen firas den av det thailändska folket genom att stänka vatten på sina familjemedlemmar och äldre för lycka och välgång samt visa respekt för den älskade Buddha. 
 
När det gäller dagens firande av Songkran förekommer vattenstänk och/eller vattenkastning på ortsbor eller besökare med hinkar med vatten, vattenslangar, vattensprutor, etc. Vattnet kan även innehålla talk eller is.

Den årliga Songkranfestivalen, som tidigare styrdes av datumet, beroende på den thailändska månkalendern, firas nu på samma 3 dagar varje år, men firandet börjar vanligtvis före detta datum och är och slut flera dagar efter den officiella ledigheten i samband med Songkran.

I Huay Yang är själva vattenkastardagen idag den 13 april. Då är det bara att välja, hålla sig inomhus eller "ta risken" att råka ut för ett eller flera vattenkastargäng i byn. I så fall gäller det att förvara känsliga prylar i plastpåsar och se till att ha oömma kläder på sig och bara bjussa på sig själv. Det är thailändarnas kultur och de ser med glädje på den här festivalen så att som farang bli arg eller börja hojta hysteriskt är inget att rekommendera. 

 
Bilden lånad från Internet 

Nu i helgen och kommande veckan samt helgen är det mycket trafik, framför allt på motorvägarna, då många Songkranfirare far land och rike runt att fira med sina nära och kära. Olycksrisken är därmed mycket större än normalt så kan du, håll dig borta från motorvägarna, om du absolut inte måste färdas där.

Här i byn har det kommit upp en hel del nya matstånd vid vägen efter Dolphin Beach och byn förbereder sig för Songkranfirandet som kommer att pågå hela veckan. Det ska bli roligt att delta så jag passar på att tillönska er alla ett Gott Nytt År!

 

Kommentarer:

1 Anette Hellichius:

Spännande att få deltaga. GOTT NYTT ÅR! Kram

Svar: Tack så mycket Anette och ha en fin helg samt kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Elisabet Lundqvist:

Gott nytt Thailändskt år på dig Annika,Jag kommer ihåg mitt första besök i Thailand för många år sedan innan det blev så poppis för turister att slänga vatten, så var jag på ett lite lyxigare spa och mådde gott. Traskade sen hemåt nöjd och glad när jag passerade en söt liten gubbe som såg lite pillemarisk ut,swoch sa det så hade jag en tunna vatten över mig.Inombords kokade jag av ilska men jag bet ihop och log lite grann, när jag kom upp på hotellrummet gapskrattade min man och sa ja va hade du väntat dig som går ut i dag. Ha det bra /Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet för din hälsning samt att du delgav din upplevelse och toppenbra att du inte visade att du inte gillade det ofrivilliga vattenbadet. Jag gillar det inte heller och väljer då att inte gå ut eller tar de trygga vägarna:-D Ha det så bra du också samt trevlig helg!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: