2018-08-16 Trädgårdspyssel samt snabbt omslag i vädret...

Idag fick det bli lite trädgårdspyssel och solen gassade till och från samt temperaturen visade på 33 C i skuggan. 
 
Fast vår områdespersonal sköter vår trädgård bl a tycker jag det är roligt att röja och pyssla lite själv när andan faller på. Behöver jag hjälp med något specifikt är det bara att be dem så fixar de det och ibland samarbetar vi just för att jag tycker det är skoj samt mycket avkopplande för mitt sinne men kroppen får arbeta.
 
Under mitt arbete i trädgården ser jag att ytterligare en orkidé slagit ut med sina vackra lila skira blommor. Det kan ske från dag till dag. Gamla utblommade orkidéplantor sätter jag ut i skuggan på en skymd plats och där får de vara tills de blommar igen.
 
Nu fick den orkidén samt den andra vackra blommande orkidén komma fram till fronten på vår tomt så vi kan se dem från vår altan.
 
En av våra vackra orkidéer som precis slagit ut i blom...
 
...och den här vackra orkidén har jag visat häromdagen men den har nu fått komma fram så vi ser den från altanen...
 
Idag var det dags att ta ner lite grenar från de träd som står på ena gaveln av vårt hus. Det är inte bra att de gnider sina grenar, även om de är ganska tunna spretiga grenar och de fäller sina löv rakt ner i hängrännan samt kan även skada densamma.
 
Häromdagen rensade personalen samtliga hängrännor på vårt område och vi hade massor med gamla döda löv som låg precis där dessa träd står. Löven sätter igen flödet av regnvatten och det är därför bättre att det är fritt flöde så det inte blir stopp.
 
Nu är det fixat 😀
 
Inga grenar som gnider mot taket eller som lätt kan fälla sina löv i hängrännan...
 
Grenfritt en bit från taket...
 
Gult är inte fult utan lyser upp vår trädgård som solen självt, och den har mer eller mindre varit frånvarande i snart 2 månader, då kommer de gula blommorna till sin rätt som en fint lysande färgklick i allt det gröna... 
 
Gula blommor lyser upp vår tillvaro ytterligare (en av våra liljor)
 
...och så även de här vackra gula blommorna... 
 
Det finns alltid någon av våra plantor som blommar medan de andra vilar...
 
Precis när jag var klar strax före kl 14.00 och Rulle ropade att lunchfikat var klart drev blygrå moln in över oss,  det började blåsa kraftigt, vilket är en förvarning att regnet är på gång, och så blev det....
 
Regnet vräkte ner och det varade i ca 10 minuter och sedan var det över. Vilken tur att jag var klar med mitt trädgårdsarbete för dagen 😀 
 
Regnet öser ner...
 
 
 
Stort TACK för en återigen härlig dag i vårt paradis Huay Yang och dessbättre är dagen inte slut än 😍 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en härlig torsdag och var rädd om dig och de dina!
 

Kommentarer:

1 Maria:

Då kom regnet till er en timme efter att det var hos oss i Hua Hin.
Fantastiskt att kunna få ha så vackra blommor i sin trädgård 👍

Svar: Tack så mycket Maria för det och regnet kommer och går hit och dit så tur att det finns paraply och regnkläder 😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Så kan det alltså se ut i en välskött trädgård. Själv tror jag mer och mer på en naturtomt.
Jag njuter av andras prunkande odlingar men älskar min vildvuxna trädgård. Fast nu har det mesta blommat ut,det börjar bli höst.
Ha en bra kväll och jag ser fram mot din fredagsblogg. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude för din kommentar och naturtomt gillar jag också men skulle inte funka här i tropikerna där det växer så det knakar. Växterna skulle ta över inom kort och med dem kommer alla kryp och kräldjur 😊 Ha en mysig kväll ni också samt kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tiina:

Har inte sagt det förut...men ni har en fantastiskt vacker trädgård!! Väl planerat, så att det alltid blommar i nåt hörn, i nån buske! Snyggt på alla sätt o vis! Kram o god fredag! Tiina

Svar: Tack så mycket Tiina för det och trevlig helg samt kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: