2018-02-01 Lusbekämpning på Lillflickan och hennes valp Sikhaau...

Nu var det dags för att hjälpa Lillflickan och hennes valp Sikhaau att bekämpa lössen så får de förhoppningsvis en drägligare lusfri tillvaro när behandlingen är klar och gjort sin verkan. 
 
Lillflickan hittade jag direkt och smörjde in henne på ryggen och sidorna samt benen med den mjölkaktiga blandningen som luktar lite svagt av bensin, fast den innehåller ingen bensin.
 
Den här blandningen är ofarlig för vovvarna men mycket effektiv att bekämpa löss och fästningar och just för valpar, som man inte ska ge de starka tabletterna eller injektionerna mot allehanda parasiter, är den bra att använda till dem.
 
Blandning för bla lusborttagning...
 
Lillflickan...
 
Hennes valp Sikhaau hittade jag inte direkt så det var bara att leta runt bland lägerhusen där på Universitetscampen. Jag frågade personalen om de sett valpen och de hade sett honom idag men visste inte var han var just nu. 2 män i personalen hjälpte till att leta då jag förklarat att jag skulle behandla valpen mot lössen och att jag därför behövde få tag på honom. 
 
En av männen hittade valpen som sov mellan en parkerad bil och ett tält och efter att ha lockat med lite torrfoder fick jag tag i nackskinnet lite lätt och kunde lyfta upp honom. Lillflickan såg lite orolig ut först men insåg att jag inte skulle röva bort hennes valp utan hjälpa den.
 
Mannen hjälpte mig att hälla upp vätskan i handen så jag kunde gnida in den i pälsen överallt och valpen fann sig väl i situationen och var lugn och fin hela tiden.
 
Jag och Sikhaau...
 
Vilken sötnos!
 
En avslappnad trygg valp i min famn...
 
Min snälla assistent (51 år) som hjälpte mig under proceduren... 
 
Färdighandlat valp för tillfället och mor och son har förenats igen...Gott med lite mat och närhet med mamma efter denna upplevelse...  
 
Elevernas lärare har visat sin uppskattning under de dagar jag varit där och pysslat med vovvarna med djupa vaihälsningar mot mig och sagt att de verkligen tycker om det jag gör med hundarna. Det känns glädjefyllt att få deras fina uppskattning även om jag gör det här för hundarnas skull.
 
Om en vecka kommer jag att göra om behandlingen så att den verkligen gör nytta samt förhoppningsvis håller nya löss och andra kryp borta från deras pälsar ett tag framöver.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Maria:

Vilka fina bilder på lilla pojken, vad söt han är och vad bra att de fått lusmedel nu. Hoppas de slipper lössen. Pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och visst är han söt den lille och hoppas som skrivet att lössen försvinner nu😊Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Tiina:

Ohh...vilken sötnos lilla killen är!! Tack att du tar hand om honom o morsan!

Svar: Tack själv Tiina för din kommentar! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: