2018-02-27 Bra start på tisdagen - Cykelträning till/från Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, 7,9 mil

Vilken härlig cykelträningsdag det blev idag till/från Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon och Rulle och jag cyklade tillsammans till 2 km backen.

Där skiljdes vi åt för Rulle skulle träffa sin kompis Will i PKK på en fika och jag skulle bl.a till CAT Telecom för att förlänga vårt Internetabonnemang 1 år till. (Se separat inlägg)

Det är skoj att träna på hoj...

Vacker natur med fria betande kor...

Mums med gott saftigt gräs, åtminstone för en ko...

Min älskade Rulle och jag innan vi skiljdes åt för att cykla olika vägar till PKK

Rulle tog den kortare vägen via Immigration och sedan till södra portalen in till PKK och jag valde den längre vägen och lite till för att komma fram till norra portalen in till PKK.

Fria vidder med vackra berg och den här vägen leder till Ban Thung Khlet

Nedanför berget ligger det vidsträckta ananasfält...

Sydväst...

Vilka fantastiska cykelvägar vi kan välja att cykla på i Prachuap Khiri Khan och Dan Singh Khon...

För att hitta dessa vägar måste man ha GPS om man inte känner till omgivningen och har lokalkännedom då det är ett gytter av olika vägar som går kors och tvärs väster om PKK mot Burmabergen. Det roligaste är att själv klura ut och testa vart den ena eller den andra vägen leder till, med cykel eller motorcykel.

Antingen blir det rätt eller fel och man hamnar på motorvägen eller uppe bland bergen eller i sämsta fall på någons gård eller egendom. Tar man sig över motorvägen mot havet finns det många fina roliga vägar där också. Att i tal eller skrift beskriva en specifik väg är svårt och kan bli rörigt och missvisande om det inte finns vägnummer att utgå ifrån.

Jag testade en ny väg idag och istället för att ta till höger vid fyrvägskorset i Ban Thung Khlet körde jag några kilometer rakt fram på en bred fin landsväg som gick igenom lite våtmarker. Vid nästa vägkors tog jag höger mot PKK och det var den stora landsvägen som leder till norra portalen i PKK. Den vägen kommer jag även ut till via en smärre genväg på några kilometer om man cyklar in till Ban Thon Khlet, dvs tar till höger i den första fyrvägskorsningen och sedan till vänster efter ett par kilometer in på en fin betongväg.

Nåväl jag kom fram till CAT Telecom och fixade vårt förlängda abonnemang på 1 år och efter lite fler ärenden cyklade jag hem via Akvarievägen och Phet Kasem Road.

Nu märks det tydligt att monsunen håller på att vända till sydväst för nu var det motvind på vägen hem att kämpa mot istället för att ha den i ryggen som givetvis är en större fördel att ha på vägen hem.

På Samutvägen kom Rulle ikapp mig och vi cyklade tillsammans resten av vägen hem.

Så skönt det är att rulla in till vårt mysiga hus, det kan inte nog upprepas, efter ett rejält cykelträningspass och veta att nu är det vila som gäller efter en skön dusch.

Stort TACK min älskade Rulle för den cykelträning vi gjorde tillsammans och även tack till mig själv som återigen kämpat på och kommit i mål trött men lycklig över att jag fixat det här tuffa cykelpasset igen.

Till dig min bloggläsare önskar jag en finfin tisdag vad du än ägnar dig åt för att förgylla din tillvaro :-D