2018-01-12 Dagens tuffa cykelträning till/från Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, 7,2 mil

Solen skiner och det blåser kraftigt så det kommer att bli tufft i motvinden när vi cyklar till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon idag. Däremot kommer vi att få en härlig medvind hem från PKK, Yin och Yang :-D

För dagen fick Rulle och jag sällskap av Espen som fixade cykelträningsrundan galant fast han kom hem till Huay Yang häromdagen. Det är strongt gjort med tanke på värmen här till skillnad mot i Norge så här års och det är just värmen som kan få nyanlända att tappa träningsorken innan man vant sig lite. Espen är med andra ord mycket vältränad :-D

Innan man ger sig ut på dessa tuffa cykelträningsturer, framför allt tillsammans med de som tränar här normalt och som kör ganska hårt eller hårt, bör man tänka sig för och testa sin förmåga själv först för att se att man är i form helt enkelt för att klara av det.

De är en del som kommit hit, framförallt lite äldre män, som det visat sig har en övertro på sin förmåga och en och annan har fått allvarliga problem med t ex hjärtat eller andra obehagliga upplevelser och däckat totalt.

Svein och Espen och yngre vältränade grabbar har inga problem, då de vet vad som gäller, och utsätter därmed inte heller de andra i gruppen för sin oförmåga och då är det roligt att träna för alla i gruppen mår bra.

Min mountainbike med extrautrustning som cykelkorg på järnplatta, väger minst 20 kg, så det blir extra tungt för mig men ger mig också en bra träning. Jag skulle aldrig få för mig att cykla mer än jag har förmåga till för att visa mig tuffare än jag eller försöka tävla med de som är mer vältränade eller har lättare cyklar.

Jag hänger med så gott jag kan och förmår och vill de andra i gruppen dra på fortare vissa sträckor får de göra det och de kommer mig sedan tillmötes eller väntar in mig längre fram. Jag vill inte sinka någon och vill inte själv bli sinkad och då får alla ut det man vill ha av träningen.

Vi cyklar prestigelöst och har en fin kamratskap och ingen lämnas i sticket.

Dagens järngäng, Espen, jag och Rulle...

Härlig cykelmiljö och korna går fritt och betar med sina kalvar...

Vattenpaus och en kort bensträckare innan vi fortsätter mot den tuffa 2 km uppförsbacken...

När vi kom till PKK och cyklade in till 7 Eleven får vi plötsligt sällskap av en grabb som cyklade med oss som en dåre och hans ben trampade febrilt på pedalerna med sina flipflopskor. När vi stannade vid 7 Eleven bad jag honom vänta ett ögonblick och Rulle gick in och köpte en chokladkaka till honom som belöning för att varit så duktig.

Vad glad han blev över den och sken upp som en sol med hela ansiktet och vaihälsade flera gånger mot Rulle och oss.

Den duktiga lilla grabben som cyklade en liten bit med oss och Espen hyllade hans insats med att dra upp hans arm. Vilken cool och mysig grabb!

Som vanligt ville Rulle och Espen stanna och fika eller äta något i PKK och jag lämnade dem där för att cykla hemåt själv. Först cyklade jag dock till Sea See och Ludo för att köpa varsin smarrig citronpaj till mig och Rulle till lunchfikat.

Här på strandvägen utanför See Sea dundrade vågorna in och det stänkte upp vatten mot muren...

Här blåser det på rejält och vågornas stänk slår över emellanåt på trottoaren...

När jag var framme vid mitt vanliga stopp i slutet på Akvarievägen, vid järnvägsövergången, för att dricka vatten och sträcka lite på benen kollar jag in de som är ute i grödorna och plockar.

Min nyfikna natur får mig att gå dit och fråga vad de odlar och får till svar att det är thailändsk sötpotatis. De har flera stånd utefter slutet av Akvarievägen som säljer sötpotatisen.

Här både rensas och plockas det sötpotatis...

Jag ber att få se dem på närmare håll för att fotografera och vill inte klampa ut bland grödorna så mannen i rött kommer fram och visar mig sina sötpotatisar så jag kan fota dem. Stort tack för det och jag önskade dem lycka till med sitt fortsatta arbete.

Nu var det hög tid att sluta slöa och cykla hemåt och medvinden på Phet Kasem Road såg till att jag kunde hålla mellan 30-39 km/timme så det gick snabbt att komma hem.

Rulle var hemma någon timme efter mig och gissa om det var gott att smaska i sig citronpajen från Ludo efter lunchfikat :-D

Under cykelträningen idag har jag bränt 1 716 kcal så då kan jag verkligen unna mig denna goda paj för den var jag väl värd och Rulle också förstås.

Citronpaj med fluffig marängtopp från See Sea och bagare Ludo i PKK, Mums!

Stort Tack till min älskade Rulle samt fina goa vännen Espen för en tuff men härlig cykelträning!

Jag önskar dig min bloggläsare en suveränt mysig fredag samt helg och försök att göra den till den bästa helgen någonsin :-D