2018-07-18 Huay Yang Beach, Hat Wanakon, Dolphin Beach samt Nougat har kommit till rätta...

Regnet fortsätter att falla mer eller mindre över Huay Yang men vare sig Maria eller jag tvekade en sekund att ta en strandpromenad efter frukost fast det regnar för vi har båda ett stort behov att röra på oss. Vi har ju regnkläder på för då blir vi mindre blöta även om det blir fuktigt och svettigt under ponchon eller regnjackan.
 
En Härfågel (Hoopoe) pickar febrilt efter insekter och jag får nästan ont i huvudet av att bara titta på den i aktion...
 
 
Huay Yang Beach nedanför Wat Samut...
 
Hat Wanakon söderut... 
 
Hat Wanakon norrut...
 
När vi var i höjd med nationalparken såg vi en hund som såg bekant ut. Det var ju Nougat som vi undrat var han tagit vägen. Han verkade riktigt hemmastadd där han låg i sanden och tittade på oss och förmodligen håller han till där emellanåt och kommer väl överens med hundarna där. Därmed inte så konstigt att han gick upp dit i fredags tillsammans med Coffee.
 
Den enda av dem som inte hörde hemma där var unghunden Coffee så honom hämtade vi ju hem när vi insett att han säkert inte skulle våga gå hem själv över reviren till Wat Samut där han håller till.
 
Det var roligt att hitta Nougat igen och slippa vara oroliga för honom mer.   
 
Nougat som för tillfället funnit sin hemvist i nationalparken...
 
Nougat...
 
 
Nougat följde med oss tillbaka till Huay Yang Beach och han verkar ha hög rang för hundarna där svansade efter honom och gjorde sig till...
 
Jag lämnade Maria hos Tui strax före kl 13.00 för hon skulle hjälpa Tui att mata hundarna och den rundan tar drygt 3 timmar...
 
Jag fortsatte söderut på Dolphin Beach till stenpiren mot Jacks Beach...
 
Lågvattennivån gör att vissa fiskebåtar inte kan gå in i hamnen innan högvattnet gör det möjligt senare på eftermiddagen/kvällen i bästa fall...
 
Så här års är vattennivån mycket låg...
 
Jackspiren söderut...
 
Dolphin Beach nedanför Villa Aruna och den höga sandkanten håller på att jämna ut sig igen...
 
Fiskebåtshamnen...
 
In- och utloppet till fiskebåtshamnen...
 
Näten ska tömmas och rengöras...
 
 
Stenpiren till höger som går att runda via havet så här års...
 
 
När jag cyklade hemåt träffade jag på Maria och Tui som delade ut mat till ett par skygga vovvar på fältet ovanför Sukta Resort...
 
Maria och Tui...
 
En av de skygga vovvarna vågade sig fram för att äta i vart fall...
 
Stort TACK min älskade Maria för en härlig strandpromenad och stort TACK till Tui som åker runt varje dag och matar hundarna i Huay Yang.
 
På Lotusvägen (Samutvägen) mötte jag en thailändsk kvinna på Saleng som matade hundarna på bla Lotusvägen (Samutvägen) så det finns fler vänliga själar som värnar om hundarna och ser till att de får mat varje dag. Mätta och friska hundar är glada och harmoniska hundar och det gagnar oss alla i Huay Yang. 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en fantastisk onsdag vad du än hittar på som gör livet gott att leva.😀
 

Kommentarer:

1 Eva:

Hej, jag försökte jättelänge att fota Härfågeln. Den kunde gå på gräsmattan och tog ingen notis om oss, som vi såg. Men om jag hade kameran i handen försvann den direkt! Men för ca 1,5 år sedan fanns det en som jag kunde fota både i palmen framför huset och på gräsmattan och t.o.m. filma . När jag ser den pippin tänker jag alltid på Kalle Ankas julfim.





Svar: Hej Eva och tack för din kommentar om Härfågeln och precis så där som Kalle Anka tankar stämmer bra 😁
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Elisabet Lundqvist :

Fin och lite smårolig fågel ☺
En fråga om taxiservicen i hauy yang, vet du ett ungefärligt pris på resa till phuket från hauy yang och att bli hämtad från Bangkok till hauy yang?
Jag försökte hitta på dina sidor men lyckades inte . / Elisabet

Svar: Ja det är en härlig fågel Elisabet 😀 Priset från BKK till HY ligger på ca 4 000 baht och de flesta transporter från HY tar samma pris. Man betalar ju för hela transportörens resa från HY samt returen dit vilket är vanligt i Thailand. Priset från HY till Phuket vet jag inte vad det ligger på idag. Du kan fråga tex Huay Yang Travel via e-post vad det kostar.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Birgitta S:

Hej!
Vadskönt att se att Nougat är åter och mår bra. Vilket toppenjobb Tui gör som utfodrar vovvarna varje dag.
Varma hälsningar +28!!! Birgitta S Kram

Svar: Hej Birgitta och det känns mycket bra att hitta honom igen😍 Tui är en klippa och gör ett superfint jobb med hundarna på alla sätt och vis 😊 Må så gott i värmen och kram tillbaka 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: